Du som leser mye bryggerelatert litteratur, har du noe dokumentasjon på at riper fører til mer infeksjoner?
Jeg har aldri klart å finne noe om det.
Bryggemyte?
Det hører vel til de fenomenene som er tilstrekkelig godt dokumentert gjennom folks erfaringer? Jeg har aldri søkt informasjon om det, utover det som står i bøker og sies av alle som snakker om det. Så for ordens skyld; det følgende er bare hva jeg tenker rundt det; jeg har ingen empiri på det, utover egne smertefulle erfaringer med å ha diastaticus (Belle Saison) sittende fast i bryggeutstyret.
Det ville være veldig rart om riper ikke spilte noen rolle. Mange mikroorganismer (alle?), også gjær av ulike slag, har evnen til å danne
biofilm, som er uhyre vanskelig å bryte ned. Det er derfor viktig å få vasket karene våre - og annet utstyr på den kalde sida - så raskt så mulig. Ripene gir bedre muligheter for forurensning til å bli klare seg gjennom vaskeprosessen. Forskanser de seg nedi ripene, og får dannet biofilm, er sjansene våre til å bli kvitt dem, heller små.
Gitt størrelsen på våre små uvenner (og venner
), må ei lita ripe fortone seg som reneste Grand Canyon, og de kan sjølsagt bygge tallrike kolonier nedi den. Der kan de overleve veldig lenge, og med en gang omgivelsene fylles opp av godsaker, vil de hive seg uti igjen.
(Regner med at du ikke trenger noen forelesning om biofilm, da
.)
edit: Plast finnes det jo flere slag av. Speidelkarene er laget av en type som har en hardere overflate, og de tåler langt mer. Jeg har et sånt (Rickenbach, riktignok - de finnes vel ikke her lenger?), og det har jeg brukt som blandekar ved flasking til sikkert 300 brygg, uten at det har gitt problemer - tror jeg da.
Nå bruker jeg kar av pet (Fermzilla Flat Bottom), og de er uhyre lette å ripe. Men på den annen side er de også uhyre lette å vaske - overflaten gir åpenbart dårligere feste for skitt - så det trengs ikke mye, om noe, mekanisk påvirkning for å få dem reine. De har ellers den fordelen at de er diffusjonstettere ( er det et ord?) enn de andre plasttypene, så de slipper gjennom mye mindre oksygen - om nå det har noen praktisk betydning med de relativt korte periodene ølet som regel tilbringer i gjæringskarene våre.