Nordic Noir

Stenumgard

Norbrygg-medlem
Nytt "super-ølsett" fra BryggSelv og Nøgne Ø. I likhet med Dark Horizon er maltsammensetningen hemmelig.
Stiv pris, men det følger med blant annet honning, einebær, sukker, med mer. Så kanskje mer edruelig priset enn Dark Horizon sånn sett.

Lenke til fremgangsmåten: Nøgne Ø Nordic Noir.
Kanskje noen kloke hoder her på forumet klarer å finne frem til maltsammensetningen?
 
Jeg var så heldig (?) å få kjøpe et av disse settene, men det er flere ting i oppskriften jeg skurrer på;

"Oksygentilførsel. Vi anbefaler at du tilsetter rikelig med ren oksygen i dette brygget.

1L/min i 90 sekunder er nok."

- Nå kjenner ikke jeg til Lallemand som produsent noe særlig, men Fermentis sine tørrgjær påstås jo å ikke behøve oksygentilsetning i vørteren, kanskje heller motsatt, at dette heller senker potensiale til gjæra. Gjelder ikke dette i Lallemand sine produkter?

"Ølet gjæres i ca 2-3 uker på 35-40°C."

Dette er det eneste som står hva angår gjæringstemperatur, men 5 dager inn i gjæringa skal man jo tilsette champagnegjæra til lallemand, EC-1118. I deres egen datasheet er optimal gjæringstemperatur for denne 15-25°C. Hva bør jeg gjøre? Antar jo det fort kan komme med usmaker mellom 35-40°C?

For øvrig var det en feil i papirutgaven av oppskriften jeg fikk med hvor det sto at humlen skulle koke i 60min én plass, 90min en annen plass. I nettutgaven står det 90 begge plassene. Glad jeg oppdaget dette. Ukjent humleinnhold i posen, men vil jo anta 30 min mindre i kok ville ødelagt mye av bitterhetsbildet i ølet.

Til å være et relativt dyrt sett hadde jeg forventet bedre kvalitetssikring av medfølgende oppskrift, og at den er uten rene feil eller fremgangsmåter som ikke er best-practice
 
Dette er det eneste som står hva angår gjæringstemperatur, men 5 dager inn i gjæringa skal man jo tilsette champagnegjæra til lallemand, EC-1118. I deres egen datasheet er optimal gjæringstemperatur for denne 15-25°C. Hva bør jeg gjøre? Antar jo det fort kan komme med usmaker mellom 35-40°C?
Datablad på Lallemand sine egne sider sier 10-30°C. Ser noen kilder sier den fungerer bra opptil 35°C, ville kanskje holdt meg til det da.

Fremgangsmåten er for øvrig kanskje en litt for kjapp klipp-og-lim fra Dark Horizon oppskrift?
 
Datablad på Lallemand sine egne sider sier 10-30°C. Ser noen kilder sier den fungerer bra opptil 35°C, ville kanskje holdt meg til det da.

Fremgangsmåten er for øvrig kanskje en litt for kjapp klipp-og-lim fra Dark Horizon oppskrift?
Jeg så på hjemmesiden at de skriver at optimal temp er 15-25


Dette er kanskje uansett ikke så viktig, gitt den relativt store rangen og lenken du oppga.

Oppskriften til Dark Horizon var "skremmende" lik ja, men en vesentlig forskjell er jo at du der setter starter på ferskgjær som mer naturlig passer til beskrivelsen om å tilsette ren oksygen enn hva jeg har lest om tørrgjær den siste tiden.
 
Mulig feil tråd å spørre, men siden det handler om denne oppskriften fyrer jeg løs.

Brygger på en grainfather og tyna nok den litt med maltgristen på 8kg. Meskeeffektiviteten havna på begredelige 51%. Burde dobbelmeska denne, lesson learned. Det gjorde jo at OG også ble betydelig lavere enn forventet (.070 kontra forventa .100).

Uansett, nå er vi i dag 5 av gjæringa hvor tilsetning av sukker og champisgjær skjer. Tok en SG-prøve og til min forbauselse måler den .002.

Nå har jeg ikke store erfaringer med hverken kveik eller generelt alkoholsterke øl, men dette virker jo i overkant..?

Alle prøver er målt med hydrometer med prøvene på 20°C. Alle tidligere brygg har jeg stort sett truffet på OG/FG ihht forventa resultat basert på kalkulatorer o.l. Så hva er greia her?
 
Mulig feil tråd å spørre, men siden det handler om denne oppskriften fyrer jeg løs.

Brygger på en grainfather og tyna nok den litt med maltgristen på 8kg. Meskeeffektiviteten havna på begredelige 51%. Burde dobbelmeska denne, lesson learned. Det gjorde jo at OG også ble betydelig lavere enn forventet (.070 kontra forventa .100).

Uansett, nå er vi i dag 5 av gjæringa hvor tilsetning av sukker og champisgjær skjer. Tok en SG-prøve og til min forbauselse måler den .002.

Nå har jeg ikke store erfaringer med hverken kveik eller generelt alkoholsterke øl, men dette virker jo i overkant..?

Alle prøver er målt med hydrometer med prøvene på 20°C. Alle tidligere brygg har jeg stort sett truffet på OG/FG ihht forventa resultat basert på kalkulatorer o.l. Så hva er greia her?
Er det enzymer med i settet her?
 
Det stemmer, WLN4100.

Ble tilsatt dag.2. Tenkte jeg ikke på i farta, der har vi vel forklaringa!
:)
Da har du forklaringen.
Etter hvert som du tilsetter sukkeret vil champagnegjæren spise opp den og du får lav SG etter hver tilsetting helt til det blir for mye alkohol for gjæren.
Da søter du opp ølet til du liker smaken og lagrer det
 
Jeg skal brygge Nordic Noir 2. Et par ting jeg lurer på i den forbindelsen.
Jeg kan ikke se når einerkvisten skal tilsettes. Skal den ligge i kjelen under mesking? Ser i oppskrift til Nordic Noir at den skal tilsettes under koking.

Men hva brukes til å søte opp ølet? Vanlig hvitt sukker?
 
Sist redigert:
Oppskrifta sier det skal i kok. Jeg brukte mer og lagde einerlog dagen før. Brukte demerasukker etterhvert.
 
I settet følger det med 2,2 kilo Demerasukker. Det ser ut til at 1,9 kilo skal brukes under kok og gjæring.
Vil de resterende 300 grammene være nok til å øke sødmen i ølet tilstrekkelig, eller vil jeg ha behov for mer sukker?
Eller misforstår jeg oppskriften?
 
Jeg sikta på en OG på 1.100 til gjæring for å sikre at gjæren får gode vilkår. Så tilsatte jeg sukker i 300g porsjoner etterhvert som SG sank, og holdt meg under 1.100. Brukte ikke alt sukkeret. Da (Nottingham) gjæren ga seg på 16,5% søta jeg bare litt for å få en fornuftig FG. Valgte å ikke bruke sjampanjegjær. Det ble mer enn sterkt nok. Med så mye alkohol må det endel sødme til for å balansere tenker jeg. Det ble endel sukker igjen tilslutt, ja. Ølet har nå stått på fat et halvt års tid. Det skal få stå mye lenger før jeg kan si noe om resultatet.
 
Jeg sikta på en OG på 1.100 til gjæring for å sikre at gjæren får gode vilkår. Så tilsatte jeg sukker i 300g porsjoner etterhvert som SG sank, og holdt meg under 1.100. Brukte ikke alt sukkeret. Da (Nottingham) gjæren ga seg på 16,5% søta jeg bare litt for å få en fornuftig FG. Valgte å ikke bruke sjampanjegjær. Det ble mer enn sterkt nok. Med så mye alkohol må det endel sødme til for å balansere tenker jeg. Det ble endel sukker igjen tilslutt, ja. Ølet har nå stått på fat et halvt års tid. Det skal få stå mye lenger før jeg kan si noe om resultatet.
Takk for svar :)
Har en bedre forståelse av prosessen nå.
 
Tilbake
Topp