Hvilken bryggemaskin skal jeg velge til en liten leilighet?

Hei!

Jeg har erfaring med ølbrygging fra studietiden på en 30-liters manuell bryggemaskin, og ønsker nå å ta opp igjen denne interessen. Jeg ønsker å kjøpe meg en liten bryggemaskin som er grei å håndtere ved brygging alene i en liten leilighet. Har sett meg ut Speidel Braumeister 10L som den mest aktuelle for meg, da denne ser grei ut å håndtere alene, tar liten plass og kan stå på kjøkkenbenken. Synes at prisen er ganske stiv, men har hørt at Speidel holder veldig god kvalitet, så det vil forhåpentligvis være verdt pengene. Er det noen som vil dele sine erfaringer med denne? Evt. noen andre bryggemaskiner som kan anbefales? Ser ikke ut som det finnes så mange alternativer i denne størrelsen.

Dersom jeg går for denne (Braumeister 10L) tenkte jeg i utgangspunktet på 2015-versjonen, men ser at det også har kommet en ny plus-versjon (https://shop.speidels-braumeister.de/en/10-litre-braumeister/10-litre-braumeister-plus) som enda ikke er tilgjengelig for bestilling i de norske nettbutikkene jeg har sett. Er det lurt å avvente kjøp til denne er tilgjengelig i Norge, da kanskje 2015-modellen vil bli billigere? Og ville dere heller gått for plus-versjonen enn 2015-versjonen?

På forhånd takk for svar!
 
Jeg har Braumeister 10L og er veldig fornøyd med den. Den er absolutt verdt pengene. Jeg kan starte å brygge etter middag, leke litt med ungene og legge dem, og like vel være ferdig med å brygge (inklusive vask og rydding) tidlig nok til å slappe av en god time før jeg legger meg.
Petit-agentur selger den den nye 10 liter plus til blodpris. Jeg hadde lyst til å oppgradere til den, men jeg kan ikke forsvare mellomlegget.
 
Noen spesiell grunn for at du ikke ser mot BIAB når du er på den størrelsen?
Ønsker å investere i en skikkelig bryggemaskin for en lettvint og smooth prosess. Tror det er verdt det da jeg sannsynligvis kommer til å brygge minst en gang i mnd. Virker litt mer tidkrevende spesielt mtp. temperaturregulering og røring/sirkulasjon med BIAB. Greit å kunne stille inn meskeprosessen på forhånd å slippe alt for mye manuell kontroll underveis.
 
Jeg har Braumeister 10L og er veldig fornøyd med den. Den er absolutt verdt pengene. Jeg kan starte å brygge etter middag, leke litt med ungene og legge dem, og like vel være ferdig med å brygge (inklusive vask og rydding) tidlig nok til å slappe av en god time før jeg legger meg.
Petit-agentur selger den den nye 10 liter plus til blodpris. Jeg hadde lyst til å oppgradere til den, men jeg kan ikke forsvare mellomlegget.
Høres meget bra ut. Takk for tips! Visste ikke om denne nettbutikken men sjekket det ut, og ser jo at differansen er ganske(!) stor ift. 2015-modellen som du sier. Hva ser du på som de største fordelene med plus-modellen som du savner med modellen du allerede har?
 
Ønsker å investere i en skikkelig bryggemaskin for en lettvint og smooth prosess. Tror det er verdt det da jeg sannsynligvis kommer til å brygge minst en gang i mnd. Virker litt mer tidkrevende spesielt mtp. temperaturregulering og røring/sirkulasjon med BIAB. Greit å kunne stille inn meskeprosessen på forhånd å slippe alt for mye manuell kontroll underveis.
Sirkulering og temperaturkontroll er oppskrytt. Klarer seg fint med en single step no sparge infusion mesk, og vorlauf med litermål til det renner av klar vørter. Betaler ganske mye for den pumpa og "Speidel" merket altså. :)
 
Høres meget bra ut. Takk for tips! Visste ikke om denne nettbutikken men sjekket det ut, og ser jo at differansen er ganske(!) stor ift. 2015-modellen som du sier. Hva ser du på som de største fordelene med plus-modellen som du savner med modellen du allerede har?
Den har nok ingen fordeler som er store nok til å forsvare prisen. Kontrolleren er nok litt bedre med integrert wifi, og det hadde vært kjekt å slippe å styre med dyppkjøler, men i praksis har det absolutt ikke verdt 8000 kroner. (Jeg har wifi-modulen, men bruker den bare til å holde et øye med temperaturer etc mens jeg brygger. Jeg bryr meg ikke om å kunne legge inn oppskrifter etc.) Maskinen gir full kontroll på temperaturen, og jeg ligger på 85-92% meskeeffektivitet avhengig av oppskrift. (Uten egentlig skylling; jeg bare topper opp med vann gjennom mesken når meskerøret står oppe.)
 
Sirkulering og temperaturkontroll er oppskrytt. Klarer seg fint med en single step no sparge infusion mesk, og vorlauf med litermål til det renner av klar vørter. Betaler ganske mye for den pumpa og "Speidel" merket altså. :)
Godt poeng! Skal lese meg litt mer opp på prosessen med BIAB. Kanskje dette kan være et fint utgangspunkt å starte med, så kan jeg vurdere om det er verdt å oppgradere til en skikkelig bryggemaskin senere. Ser jo at det er ganske mye penger å spare!
 
Nå vet jeg ikke hvor du bor, men dersom du holder til i Oslo-området er du velkommen innom for å kikke på utstyret. Vel å merke etter at restriksjonene på besøk er lettet på. Før det får vi heller ta det på video, uansett hvor du bor :)
Takk for veldig hyggelig tilbud! :) Bor i Oslo, så det kunne vært aktuelt å få tatt en titt når omstendighetene tillater det.
 
Eg bur også i Oslo-leileghet og brygger BIAB. Eller det vil seie, eg brygga BIAB. Etter kjølespiralen vart øydelagt, har eg gått over til ekstrakt medan eg sparar pengar til Speidel 20L.

Den er naturlegvis ekstremt overprisa, men noko må ein jo bruke pengane sine på. ^^ Eg har brygga med Speidel ein del hos svoger, og den maskina er såpass hjelpsam med brygginga at eg veit at det blir meir brygging når den er i hus. Då eg brygga BIAB vart eg matt av tanken på å styre med den forbaska kjølespiralen, stå og sirkulere og passe på temperatur aktivt i halvannan time, etc.

Speidel Plus med kjølekappe og ventil under for enkel vask passar særdeles godt til mitt ynskje om korleis ølbrygging skal vere for meg; kosejobb med kaffi og vener.

Fekk for øvrig akkurat på plass eit PAX-skap frå Ikea på kontoret der eg har plassert kjøleskap inni. Fungerer prima! Kona var ikkje så fan av eit stygt kjøleskap ståande i bakgrunnen på Teams-møter. :p

@gustavf Vanvittig moro å sjå oppsettet ditt! Eg har sakna å sjå fleire med små leilegheiter dele sine bryggeri. Skal prøve å dele mitt slik du har gjort når eg er i mål med mitt.
 
Eg sjekka ut Brewtools, men det virka litt meir upraktisk for oss som må bære utstyret fram og tilbake kvar gong. Kanskje eg tar feil?

Du må for øvrig gjerne begrunne kvifor du ikkje vil ha Speidel?
 
Eg sjekka ut Brewtools, men det virka litt meir upraktisk for oss som må bære utstyret fram og tilbake kvar gong. Kanskje eg tar feil?

Du må for øvrig gjerne begrunne kvifor du ikkje vil ha Speidel?
Den eneste jeg vet om som har kjøpt og brygget på både Brewtools, Camurri og Speidel er Stig Berntsen, og han valgte vel Speidel. Men alle tre er bra maskiner som dekker ulike "lyster". Hvis jeg måtte styre med så mange slanger og ventiler som på Brewtools så hadde jeg langt heller valgt et tokjelers oppsett. Speidel er et enkelt, lukket system som tar liten plass.
 
  • Like
Reaksjoner: JoW
Trur også at blant kompaktbryggerne så er det Speidel som er best, om enn ikke akkurat mest for pengene. Du får et RIMS-oppsett som tar ekstremt lite plass med alt integrert og den er lett å både rigge opp, flytte og stue vekk. Om jeg skulle trekke frem noe negativt, ved siden av prisen og tilbehørsprisene da, så er det at den kan være litt kresen på knusingsgrad av maltet. Ikke noe problem for meg som kverner sjøl, men jeg vet enkelte har slitt litt med ferdigkverna ølsett fra bryggebutikker..
 
@sinkjo
Jeg kverner og malten selv på en dyr 3 valsmølle som er innstilt for en speidelbrygger på 1,4 mm som betyr at 3.. valsen ikke er i bruk. Dette med pumpestyret jeg og har vert med på og ser at andre plages med gjør at Speidel ikke er aktuelt.
Grovkvernet malt setter udiskutabelt ned meskeeffektiviteten
 
Tusen takk for tilbakemeldinger alle sammen!

Da har jeg bestilt BIAB-sett og startpakke for gjæring og tapping fra Brygg Selv

https://www.bryggselv.no/bryggselv/...biab-36-liter-kjele-med-tappekran-og-tilbehør https://www.bryggselv.no/bryggselv/102424/startpakke-alt-du-trenger-for-gjæring-og-tapping

Leste meg litt opp på BIAB etter tips her, og det virker som det greieste å starte med, og så er det jo en del penger spart:) Fordelen er jo også at jeg har mulighet til å brygge større mengder enn 10L.

Det eneste jeg er spent på er hvordan jeg alene skal klare å løfte opp meskeposen etter mesking og klemme ut det siste av væsken (la oss si at jeg brygger 25L og er jente). Har dere noen nybegynnertips her? Har sett en video hvor de setter et dørslag over kjelen og har posen på dørslaget, og tenker at det enkleste vil være å først løfte posen over i gjæringsbøtten, deretter sette på en vanlig kjøkkenrist og så løfte posen over risten og helle tilbake væsken som har samlet seg i bøtta.

I tillegg til disse startpakkene har jeg i tillegg kjøpt hageslange og utstyr til å koble spiralkjøler til kran, humleposer, flaskestativ og noen esker med både 0,33 og 0,5 L flasker. Tenker i tillegg å kjøpe flaskeskyller da det ikke virker som denne følger med, et ekstra gjæringskar som jeg kan bruke til omstilling (da kan jeg ha to batcher til gjæring samtidig) og pipette. Vurderer også å kjøpe refraktometer da dette virker litt greiere enn hydrometer, og kanskje en bedre flaskefyller med fjær (usikker på hvor bra den flaskefylleren som følger med er).

Er det noe annet utstyr dere vil anbefale? Tar gjerne imot tips til både utstyr og bryggeprosessen generelt. Så lenge jeg ikke har glemt noe essensielt er det ikke så farlig, da man gjør seg opp erfaringer og har mulighet til å gjøre justeringer fra gang til gang. Håper at jeg får mottatt utstyret i løpet av neste uke og kan starte å brygge til helgen! Tenkte å starte med det ferdigpakkede ølsettet Lervig Lucky Jack :)
 
Tilbake
Topp