Kan vi snakke om brygging av engelsk bitter?

Ok, takk for tips om de to. Er en ølstil jeg har vært lite eller aldri innom så spennende å teste ut.
Back to topic ang brygging :)
 
Har egentlig -veldig- lite erfaring med bitter. Noen tips til gode referanseøl på polet for å utforske denne kategorien mer?
De er småvanskelige å oppdrive, men Gulating Ølutsalg har kanskje noe. Mange er nemelig i butikkstyrke. Ellers har du fått to gode tips.
Se også etter Fullers London Pride på 4,2%, selv om eg ikkje er noe kjempefan av den, så er den en standard.
 
Da sjekket jeg OG på brygget fra forrige helg: 1,012. Antok at Nottingham ville dra den et par poeng lenger ned, men jeg vurderer faktisk å overføre den til fat allerede nå, siden den har igjen litt restsødme som jeg syns virket kledelig.
 
Se også etter Fullers London Pride på 4,2%, selv om eg ikkje er noe kjempefan av den, så er den en standard.
Jeg drakk tilfeldigvis den i går, og merket meg at det var et betydelig preg av diacetyl der som gjør at jeg nok ikke kommer til å kjøpe den igjen med det første (på boks på dagligvarebutikken).
 
Jeg drakk tilfeldigvis den i går, og merket meg at det var et betydelig preg av diacetyl der som gjør at jeg nok ikke kommer til å kjøpe den igjen med det første (på boks på dagligvarebutikken).
Mange som mener det. Forsåvidt enig. Er litt ambivalent til den. Synes ESB'en også har for mye. Men, den er da en standard, derfor anbefalingen.
 
Mange som mener det. Forsåvidt enig. Er litt ambivalent til den. Synes ESB'en også har for mye. Men, den er da en standard, derfor anbefalingen.
Absolutt - jeg ble bare trigget til å dele min egen vurdering av et av ølene siden jeg nettopp hadde smakt det. :)
 
Har jeg misforstått når jeg har trodd at bitter skal ha en andel krystallmalt for å være typeriktig?

Grunnen til at jeg spør er Batham Best Bitter som er Englands høyest rangerte bitter på Untappd.

Det er noen oppskrifter som ligger ute. Denne har kun Maris Otter.
Kildene virker forholdsvis kredible, men referer til Graham Wheeler.

 
Har jeg misforstått når jeg har trodd at bitter skal ha en andel krystallmalt for å være typeriktig?

Grunnen til at jeg spør er Batham Best Bitter som er Englands høyest rangerte bitter på Untappd.

Det er noen oppskrifter som ligger ute. Denne har kun Maris Otter.
Kildene virker forholdsvis kredible, men referer til Graham Wheeler.

Du harr vel både rett og feil. Ser du på definisjonene, så skal en bitter ikke være et lyst øl. Ser du på virkeligheta, derimot, ser det antakelig litt annerledes ut.

Når det er sagt; jeg har ikke sett ei oppskrift på en best bitter som ikke har krystallmalt.
 
Min plan er å brygge en med disse tre malt typene:
Maris Otter Pale (88%)
Crystal 45L (6%)
Crystal 70L (6%)

EKG, Fuggle eller lignende UK humler. Denne ryker på flasker men det blir på "murere" siden som nevnt over disse holder seg ikke så lenge. Hadde samme erfaring med en Irsk dry stout. Best fersk så det er bare å brygge små batcher.
Kommet i gang med Operasjon Bitter?
 
Nei, som vanlig bak skjema for det var noen (Kölsch-stil) som snek seg forran i køen. Noe må man ha å skylde på.
Det er den forbaskede jobben og begrensning til kun to tempraturstyrte produksjonslinjer som ødelegger for meg. Kanskje Norbrygg kan fronte krav om fri med lønn for å brygge? På lik linje med sykt barn? Jeg mener, syke barn blir tross alt som regel friske igjen, men et sykt øl er ødelagt for alltid!
 
Har noen en godngjær som fungerer til flaskimg av bitter og best bitter? Jeg har prøvd wlp002 og 007. Synes de fungerer fint på fat, men på flaske med sukkerkarbonering synes ikke resultatet blir bra. Noen som har noe bedre til flaske?
 
Men så lengde det er opprinnelig gjær igjen så vil vel den også kaste seg over det ny sukkeret. Og da er jeg vel line langt.
Jeg mener å ha lest at disse karboneringsgjærene er såkalte "killer yeasts", dvs. at de tar livet av og/eller utkonkurrerer den opprinnelige gjæren.
Det er bare den til Lallemand som er en killer. Men som alternativ til Fuller's gjær - som f.eks. 002 - vil det ikke spille noen rolle. 002 eter ikke maltotriose, så det skulle ikke være noe poeng i å ta livet av den.

Forøvrig spiller det overhodet ingen rolle dersom du karbonerer med sukker, og vi går ut fra at ølet er skikkelig utgjæret. Det jo blir spist opp til siste molekyl uansett hva slags gjær du bruker, så lenge den er villig til å gå på jobb. Det er vel det som kan være problemet med gjærtyper som flokkulerer så heftig som 002 gjør. (Jeg har aldri brukt 007, så jeg skal ikke ha noen mening om den.)

Jeg har aldri prøvd disse karboneringsgjærene, men det hadde nok ikke vært så dumt i et par øl med Fuller's-gjæren.
 
Det er bare den til Lallemand som er en killer. Men som alternativ til Fuller's gjær - som f.eks. 002 - vil det ikke spille noen rolle. 002 eter ikke maltotriose, så det skulle ikke være noe poeng i å ta livet av den.

Forøvrig spiller det overhodet ingen rolle dersom du karbonerer med sukker, og vi går ut fra at ølet er skikkelig utgjæret. Det jo blir spist opp til siste molekyl uansett hva slags gjær du bruker, så lenge den er villig til å gå på jobb. Det er vel det som kan være problemet med gjærtyper som flokkulerer så heftig som 002 gjør. (Jeg har aldri brukt 007, så jeg skal ikke ha noen mening om den.)

Jeg har aldri prøvd disse karboneringsgjærene, men det hadde nok ikke vært så dumt i et par øl med Fuller's-gjæren.
Maltosen er noknspist opp, men når den får sukker til å karbonere med, så smaker det puke med både 002 og 007 synes jeg. Å putte opp i en killer kan kanskje gjøre en forskjell.
 
Noen som har prøvd å brygge noe lignende som Boddingtons Bitter?
Jeg syntes den var god, og drakk mye av den på pub da jeg studerte 3 år i Leeds 1994-97
 
Du harr vel både rett og feil. Ser du på definisjonene, så skal en bitter ikke være et lyst øl. Ser du på virkeligheta, derimot, ser det antakelig litt annerledes ut.

Når det er sagt; jeg har ikke sett ei oppskrift på en best bitter som ikke har krystallmalt.
En bitter planlegges og jeg roter i gamle tråder :p

Derfor litt sent, men om du klikket deg inn på lenkene har du altså sett en Best Bitter oppskrift uten krystall :cool: . Til og med en oppskrift på et øl som er godt likt på koksholmen. Selv ville jeg nok heller kalt det Golden ale eller Golden Bitter ;).

Når det er sagt, bør fargen på Norbrygg-definisjonen til Best Bitter justeres? Jeg oppfatter både Kinn Pilgrim og London Pride til å være lysere enn 25 EBC. Eller bommer jeg?

Noen som har prøvd å brygge noe lignende som Boddingtons Bitter?
Jeg syntes den var god, og drakk mye av den på pub da jeg studerte 3 år i Leeds 1994-97

Sent igjen, men du finner en oppskrift her.

En litt mer moderne variant.
 
Tilbake
Topp