Dere som har flere bitterbrygg under beltet, hva synes dere er mest utfordrende med å brygge en bitter?
Dere som har flere bitterbrygg under beltet, hva synes dere er mest utfordrende med å brygge en bitter?
hehe - jeg hadde nær sagt "alt". Jeg sleit virkelig lenge med å brygge en bitter jeg likte. Det skal sies at jeg ikke liker alle bittere, heller, så det å finne ei oppskrift som funka, tok tid. Det har noe med balansen mellom krystallmalt og røsta malt å gjøre. Jeg har i alle fall ikke fått det til med bare krystallmalt. Nå har jeg 6% amber, og det synes jeg blir bra.
For meg har det vært viktig - som
@Dag Hovland også sier - å starte gjæringa lavt, sånn at det meste skjer på 17-18 grader, og så kan temperaturen gjerne få stige litt mot slutten av den aktive perioden. Jeg vil gjerne ha at gjæren setter et tydelig avtrykk, også, ved sida av malt og humle. I det hele tatt så er gjærtypevalg viktig. Jeg heller klart i retning av Fuller's-gjæren (WLP002/Wyeast1968/Imperial A09 - og helst den siste). Jeg liker esterprofilen, og måten den framhever maltet på. Og så gjærer den ikke så kraftig ut.
Vannjustering? 1:2 sulfat til klorid, og ikke for mye, absolutt ikke noe i retning av "burtonifisering" av vannet. Men det blir for "slapt" om vannet er helt uten mineraler. Kanskje er sånn rundt 150-200 ppm totalt (TDS) passe?
Når det gjelder humle, så kan man sikkert bruke mange slag, men jeg vender nå alltid tilbake til ei blanding av EKG og Fuggles. Det er mulig det er et poeng å koke en del av dem ei stund, i alle fall en halvtime - og kanskje ret og slett bruke dem som bitterhumle, også. (Jeg har ellers gjerne brukt Target eller Challenger. Og hvorfor ikke Northern Brewer?)
Noe jeg ikke har prøvd, er tørrhumling. Det må jeg gjøre
.