Kan vi snakke om brygging av engelsk bitter?

Vi trenger definitivt en tråd på dette med tenkinga - eller mangelen på sådan. @erikraude ! (Så flytter jeg disse innleggene dit.)
Det virka så innmari off topic. Men jeg har en kamerat som overhodet ikke evner å tenke i bilder. Det er ganske fascinerende hvor ulikt hodene våre kan fungere, og likevel være i stand til å gi gode resultater.
 
Jeg fikk fruktighet i min bitter, første gang S-04 gir meg det. Kanskje det avtar når ølet modnes. Men neste gang kan det hende jeg heller går for en våtgjær.
 
Dere som har flere bitterbrygg under beltet, hva synes dere er mest utfordrende med å brygge en bitter?
Denne tråden er en veldig bra ressurs, synes jeg. Bra oppskrifter og råd. For meg var det lavere gjæringstemperatur som fikk ølet til å gå fra kjipt til greit. Nå starter jeg på 16 grader, øker til 18 når gjæringa er i gang, og er veldig nøye med å holde meg under 20 i hvert fall første 2/3 av gjæringa. Det er en del oppskrifter som ikke er så nøye på dette, jeg mistenker at dette stammer fra bryggerier med større volum som tåler litt høyere temperatur. Også tror jeg ikke jeg kommer til å prøve de aller letteste bitterne ("Ordinary bitter" i Norbryggs definisjoner) igjen. Under 1,040 er det for små marginer til at jeg greier lage godt øl.
 
Dere som har flere bitterbrygg under beltet, hva synes dere er mest utfordrende med å brygge en bitter?


Dere som har flere bitterbrygg under beltet, hva synes dere er mest utfordrende med å brygge en bitter?

hehe - jeg hadde nær sagt "alt". Jeg sleit virkelig lenge med å brygge en bitter jeg likte. Det skal sies at jeg ikke liker alle bittere, heller, så det å finne ei oppskrift som funka, tok tid. Det har noe med balansen mellom krystallmalt og røsta malt å gjøre. Jeg har i alle fall ikke fått det til med bare krystallmalt. Nå har jeg 6% amber, og det synes jeg blir bra.

For meg har det vært viktig - som @Dag Hovland også sier - å starte gjæringa lavt, sånn at det meste skjer på 17-18 grader, og så kan temperaturen gjerne få stige litt mot slutten av den aktive perioden. Jeg vil gjerne ha at gjæren setter et tydelig avtrykk, også, ved sida av malt og humle. I det hele tatt så er gjærtypevalg viktig. Jeg heller klart i retning av Fuller's-gjæren (WLP002/Wyeast1968/Imperial A09 - og helst den siste). Jeg liker esterprofilen, og måten den framhever maltet på. Og så gjærer den ikke så kraftig ut.

Vannjustering? 1:2 sulfat til klorid, og ikke for mye, absolutt ikke noe i retning av "burtonifisering" av vannet. Men det blir for "slapt" om vannet er helt uten mineraler. Kanskje er sånn rundt 150-200 ppm totalt (TDS) passe?

Når det gjelder humle, så kan man sikkert bruke mange slag, men jeg vender nå alltid tilbake til ei blanding av EKG og Fuggles. Det er mulig det er et poeng å koke en del av dem ei stund, i alle fall en halvtime - og kanskje ret og slett bruke dem som bitterhumle, også. (Jeg har ellers gjerne brukt Target eller Challenger. Og hvorfor ikke Northern Brewer?)

Noe jeg ikke har prøvd, er tørrhumling. Det må jeg gjøre:).
 
Brygget min første for 2-3 uker siden. Første smak var skuffende, den var nokså 'cloying' som de sier i junaiten. Bestemte meg for å redusere krystallmalten hvis jeg skulle brygge den en gang til.

Men i går var den allerede blitt bedre, faktisk på grensen til frisk. Nå kan serveringstemperatur ha noe med s(m)aken å gjøre, i går var den på ca 1°c.

Så jeg har ikke bestemt meg om jeg liker bitter eller ikke ennå.
En engelsk bitter blir, som regel, servert rundt 10 grader, på en engelsk pub. Smaker vammelt, ogdet eneste du opplever, er en sikkerhet i sjelen om at dette bestiller du ALDRI MER!
 
Dere som har flere bitterbrygg under beltet, hva synes dere er mest utfordrende med å brygge en bitter?
Å få fylde og maltsmak i en alkoholsvak øl var utfordrene i begynnelsen. Og å holde humler godt i bakgrunnen. Endte også opp med wlp.002 og ekg+fugle. På flaske tapte den seg fort, så det ga jeg opp. Ble aldri helt bra før jeg fikk den på tap. Den er fast på tap nå. Veldig godt å kunne ta.en pint eller "lady" (0,33L) uten å bli svingstang.

Jeg gjærer den flatt på 20 grader. Jeg tror du mister for mye gjær-bidrag hvis du starter så lavt som andre her. Bitter er jo egentlig en veldig enkel hverdags-ale. KiSS tror jeg en god veileder.

I begynnelsen prøvde jeg å hente en nøtte-smak de serverer på Punchbowle pub i London. Måtte gi det opp inntil videre. Men nå har jeg fått frem frem i en bock. Det kan hende jeg skal se på en kombinasjon for.å få en nøtte-bitter.

Jeg har også i lang tid forsøkt å kopiere en Best bitter fra Jersey. Det er klin umulig, men det er en helt annen tråd.
 
Da ble det et forsøk på Best Bitter på meg også. Bonsak Pale Malt, litt TF Crystal malt og en bitteliten slump Acid malt (som jeg kanskje kunne ha spart meg). EKG humle og Nottingham gjær. Valget av gjær var et forslag fra en av pusherne på Brewshop, men ut fra det jeg har lest i denne tråden, er det kanskje ikke helt innertier. Lenge siden jeg har brygget nå, men bryggedagen gikk nesten overraskende problemfritt. Spent på hva jeg kan vente meg.
 
Min plan er å brygge en med disse tre malt typene:
Maris Otter Pale (88%)
Crystal 45L (6%)
Crystal 70L (6%)

EKG, Fuggle eller lignende UK humler. Denne ryker på flasker men det blir på "murere" siden som nevnt over disse holder seg ikke så lenge. Hadde samme erfaring med en Irsk dry stout. Best fersk så det er bare å brygge små batcher.
 
Da ble det et forsøk på Best Bitter på meg også. Bonsak Pale Malt, litt TF Crystal malt og en bitteliten slump Acid malt (som jeg kanskje kunne ha spart meg). EKG humle og Nottingham gjær. Valget av gjær var et forslag fra en av pusherne på Brewshop, men ut fra det jeg har lest i denne tråden, er det kanskje ikke helt innertier. Lenge siden jeg har brygget nå, men bryggedagen gikk nesten overraskende problemfritt. Spent på hva jeg kan vente meg.
Hvorfor kunne du utelatt acid malt? Det er vel lurt å senke pH?
 
Hvorfor kunne du utelatt acid malt? Det er vel lurt å senke pH?
Nei, si det. Egentlig mest fordi jeg blindt stoler på det Finn og andre erfarne bryggere sier i denne tråden - altså at det ikke er nødvendig med syre. Litt beskjemmet må jeg innrømme at det faktisk var en liten slump surmalt blandet sammen med krystallmaltet, så nå ble det begge deler. Og altså Nottingham gjær.
 
Nei, si det. Egentlig mest fordi jeg blindt stoler på det Finn og andre erfarne bryggere sier i denne tråden - altså at det ikke er nødvendig med syre. Litt beskjemmet må jeg innrømme at det faktisk var en liten slump surmalt blandet sammen med krystallmaltet, så nå ble det begge deler. Og altså Nottingham gjær.
Da stoler du mer på meg enn jeg gjør på meg sjøl:p! Dårlig ide;).

Jeg sjekka oppskriftene mine, og det står ikke acid der. Bitter er såpass mørkt - og med krystallmalt, som drar pH ned mer effektivt enn det røsta maltet - at det nok er unødvendig. Jeg vil ikke ha pH for lavt i dette ølet, heller. 5,5 er helt greit, som @Nordlands sier.
 
Har egentlig -veldig- lite erfaring med bitter. Noen tips til gode referanseøl på polet for å utforske denne kategorien mer?
 
Tilbake
Topp