Hva slags humler har du på lager - og hvorfor?

Hvis du gjenkjenner humla i en Irish Red, er jeg redd du har brukt for mye humle ;)
Neida - du må ikke tru alt du leser. Det brygges IR som har litt mer av alt enn det skvipet som kaller seg IR i butikkhyllene. (Jeg nevner i fleng og med avsky Kilkenny:(!)

Inspirert av O'Hara's, og med diverse kjetteri:

Malt til 32 liter etter kjøling
2,75 kg Pilsnermalt
2,75 kg Golden Promise
0,80 kg Crystal T50
0,18 kg Carahell
0,12 kg Caramalt 35*
0,25 kg DRC 300
0,05 kg Mørkt sjoko
Humle
30 gr Target (8%) @ 60
25 gr Mt Hood (5%) @ 20
25 gr Mt Hood (5%) @ 2
Gjær
S-189
 
Jeg har syslet med enda mer kjetteri rundt Irish Red Ale. Dette handler mer om hva jeg har hatt lyst på enn ren typeriktighet. Denne oppskriften er laget for å bruke mest mulig norskprodusert malt (melanoidinmaltet er foreløpig hentet fra utlandet):
https://beercalc.org/?t=179158

Her er det standard EKG i bruk. Det er humla jeg bruker for nesten alt av øl fra de britiske øyer om jeg ikke har noen spesiell grunn for noe annet. Det er ofte maltet som har fokus, uansett.
 
Sist redigert:
Hm, må denne prøves da? Fire typer caramalt - ikke mulig å forenkle den litt?
Jo, den skal egentlig ha 300 gr Carahell , men jeg hadde ikke så mye, så jeg fylte på med C 35. Carahell - som jo bare har 25 EBC - er der mer for å gi fylde og skumfasthet, så det er T50 (130 EBC) og DRC 300 (som vel nærmest er et hybridmalt) som jobber som krystallmalt. (Begge er Simpsons, og det er vel bare Strømmen som fører dem, tror jeg.)

Jeg ville prøve ut ideen om å brygge IR som en lager, så basismaltet og s-189 var et eksperiment. S-189 tørker ølet ganske godt ut, og er litt på den fenolske sida. Jeg meska ganske høyt, men ølet er rimelig tørt, til tross for bare 71% utgjæring. O'Hara's bruker visstnok Nottingham, men jeg kunne godt tenke meg å bruke Wyeast 1318 neste gang, for å framheve maltet mer, og få med ørlite restsødme. Og så, for å gå videre den veien, kan basismaltet erstattes med Maris Otter, selvfølgelig. Men jeg er absolutt fornøyd med ølet som det er, også. Irsk-tysk Red Ale :). (Eller irsk-sveitsisk, siden s-189 er fra Hürlimann i Zürich, som vel ikke finnes lenger.)
 
Nei, egentlig ikke. Humle som har vært behandla ordentlig, har god holdbarhet.
Har du noe formening om hva god holdbarhet betyr i år og måneder? Fant noen flotte humlepakker fra 2015 i frysen... det er vel kanskje i overkant av god holdbarhet? Eller er de brukenes til noe?
 
Jeg har syslet med enda mer kjetteri rundt Irish Red Ale. Dette handler mer om hva jeg har hatt lyst på enn ren typeriktighet. Denne oppskriften er laget for å bruke mest mulig norskprodusert malt (melanoidinmaltet er foreløpig hentet fra utlandet):
https://beercalc.org/?t=179158

Her er det standard EKG i bruk. Det er humla jeg bruker for nesten alt av øl fra de britiske øyer om jeg ikke har noen spesiell grunn for noe annet. Det er ofte maltet som har fokus, uansett.
Får ikke opp oppskriften, tror du må krysse av på 'Public'.
 
Har du noe formening om hva god holdbarhet betyr i år og måneder? Fant noen flotte humlepakker fra 2015 i frysen... det er vel kanskje i overkant av god holdbarhet? Eller er de brukenes til noe?
Hvis de er uåpnet tror jeg du godt kan bruke dem.

Gamle Bryggeland stelte, som sagt, dårlig med humla. Jeg opplevde at humle fra dem var brungul når jeg åpna posen. Jeg tenker at så lenge den er grønn og fin, og lukter friskt, så er den grei. Du skal sikkert trekke fra noe i IBU-regnskapet, så å bruke så gammel humle som bitterhumle er litt sjansebetont.
 
Hvis de er uåpnet tror jeg du godt kan bruke dem.

Gamle Bryggeland stelte, som sagt, dårlig med humla. Jeg opplevde at humle fra dem var brungul når jeg åpna posen. Jeg tenker at så lenge den er grønn og fin, og lukter friskt, så er den grei. Du skal sikkert trekke fra noe i IBU-regnskapet, så å bruke så gammel humle som bitterhumle er litt sjansebetont.
Det er ganske sprøtt, egentlig. Jeg har hatt åpnede humleposer (kun lukket med poseklips og liggende i plastboks) i dypfryseren i mange år. Ingen misfarging, men klart smak og aroma kan ha endret seg, likevel. Det restebrygget jeg har til gjæring nå har nesten bare slik gammel humle. Spent på hvordan det blir.
 
Det er ganske sprøtt, egentlig. Jeg har hatt åpnede humleposer (kun lukket med poseklips og liggende i plastboks) i dypfryseren i mange år. Ingen misfarging, men klart smak og aroma kan ha endret seg, likevel. Det restebrygget jeg har til gjæring nå har nesten bare slik gammel humle. Spent på hvordan det blir.
Ja, jeg mener mine åpna poser holder seg godt, også - men det er klart, det er heller vrient å vite sikkert.

Vi har sikkert alle våre spesielle mer eller mindre smarte måter å gjøre det på. Jeg åpner alltid posene i bunnen, for å beholde etikettene hele, og så dytter jeg den humla jeg ikke har brukt, godt sammen i bunnen (=toppen:)) av posen, klemmer ut det jeg kan av luft, og "trekkspillbretter" sammen posen. Til slutt sikrer jeg det hele med en bit gaffa. Oppbevares i fryser, sjølsagt.
 
Ja, jeg mener mine åpna poser holder seg godt, også - men det er klart, det er heller vrient å vite sikkert.

Vi har sikkert alle våre spesielle mer eller mindre smarte måter å gjøre det på. Jeg åpner alltid posene i bunnen, for å beholde etikettene hele, og så dytter jeg den humla jeg ikke har brukt, godt sammen i bunnen (=toppen:)) av posen, klemmer ut det jeg kan av luft, og "trekkspillbretter" sammen posen. Til slutt sikrer jeg det hele med en bit gaffa. Oppbevares i fryser, sjølsagt.

Jeg handler humler hos Bryggselv, siden de selger 1/2Kg poser... Dette er ziplockposer og det funker godt å klemme lufta ut av dem før en lukker dem...
 
Jeg har syslet med enda mer kjetteri rundt Irish Red Ale. Dette handler mer om hva jeg har hatt lyst på enn ren typeriktighet. Denne oppskriften er laget for å bruke mest mulig norskprodusert malt (melanoidinmaltet er foreløpig hentet fra utlandet):
https://beercalc.org/?t=179158

Her er det standard EKG i bruk. Det er humla jeg bruker for nesten alt av øl fra de britiske øyer om jeg ikke har noen spesiell grunn for noe annet. Det er ofte maltet som har fokus, uansett.
Den så god ut. Melanoidinmalt er kanskje hva jeg mangler i min. Jeg har Simpson's Aromatic 60 EBC, som er et fabealktig malt. Den skal huskes til neste gang.
 
Jeg handler humler hos Bryggselv, siden de selger 1/2Kg poser... Dette er ziplockposer og det funker godt å klemme lufta ut av dem før en lukker dem...
Strømmen gir 10% rabatt hvis du kjøper 5x100 gram, hvis jeg ikke har misforstått. Og 5% hvis du kjøper 2, 3 eller 4 poser. Det står ikke noe sted, men klikk på antall, så ser du prisen endrer seg.
 
Strømmen gir 10% rabatt hvis du kjøper 5x100 gram, hvis jeg ikke har misforstått. Og 5% hvis du kjøper 2, 3 eller 4 poser. Det står ikke noe sted, men klikk på antall, så ser du prisen endrer seg.
Tore på Ølbrygging.no nevnte for meg før jul at de jobbet med en tilsvarende kvantumsrabatt, så det kommer vel der også :) Jeg bor sånn midt i mellom Bryggselv Larvik og Ølbrygging.no så jeg foretrekker å handle over disk ;)
 
Strømmen gir 10% rabatt hvis du kjøper 5x100 gram, hvis jeg ikke har misforstått. Og 5% hvis du kjøper 2, 3 eller 4 poser. Det står ikke noe sted, men klikk på antall, så ser du prisen endrer seg.
Brewshop gir 20% med kjøp av 5 eller flere av samme humle.
 
Jeg brygger det jeg har lyst på til en gitt tid og resultatet er masse åpnede humlepakker i fryseren, de blir liggende til neste gang jeg trenger slik eller tilsvarende humle. Ergo blir mye liggende alt for lenge... Tiltaket får bli å i hvert fall forsøke å legge en liten plan for de fremtidige bryggene for å få brukt mesteparten av humlen mens den er fresh-ish...
 
Tilbake
Topp