Ettersmak av vanlig sukker brukt for karbonering på flaske?

espie

Norbrygg-medlem
Har sett at en del har nevnt sukker brukt til karbonering kan sette smak på ølet. Jeg har også kjent noen ganger, spesielt på mørke øl, en litt spesiell smak som jeg lurer på kommer fra sukker - det kan nesten minne litt om sand. Det er kanskje litt vanskelig å beskrive, men har noen en referanse på hvordan det smaker? Kan det være en annen usmak / årsaker som gjøre at man får denne smaken? Har brukt sukkerlake med vanlig butikk-sukker.
 
Har sett at en del har nevnt sukker brukt til karbonering kan sette smak på ølet. Jeg har også kjent noen ganger, spesielt på mørke øl, en litt spesiell smak som jeg lurer på kommer fra sukker - det kan nesten minne litt om sand. Det er kanskje litt vanskelig å beskrive, men har noen en referanse på hvordan det smaker? Kan det være en annen usmak / årsaker som gjøre at man får denne smaken? Har brukt sukkerlake med vanlig butikk-sukker.
Jeg kjørte en split batch mellom henholdsvis sukkerlake og vørter for flaskekarbonering, og mente jeg kjente en svak forskjell, men jeg blindtestet ikke, så her er det definitivt feilkilder.

"Sand" kan jeg ikke huske. Det handler mest om en tanke skarpere, tørrere smak med sukker, mens vørter gir en tanke mer fylde og avrundethet. Men det er må nyanser. Jeg kjørte denne testen på en lys øl (en Cream Ale). Tviler på at jeg ville kjent dette på mørke, sterke øl med mye maltfylde, noe som understrekes ved at jeg har brygget en god del øl med henholdsvis vørter og sukker for karbonering etter dette. Jeg kan ikke si at det har vært smaker eller usmaker som jeg har kunnet tilskrive det ene eller det andre.
 
Har sett at en del har nevnt sukker brukt til karbonering kan sette smak på ølet. Jeg har også kjent noen ganger, spesielt på mørke øl, en litt spesiell smak som jeg lurer på kommer fra sukker - det kan nesten minne litt om sand. Det er kanskje litt vanskelig å beskrive, men har noen en referanse på hvordan det smaker? Kan det være en annen usmak / årsaker som gjøre at man får denne smaken? Har brukt sukkerlake med vanlig butikk-sukker.
Jeg kjørte en split batch hvor jeg karbonerte halvparten med vørter, og den andre halvparten med sukker. Hverken jeg, samboer'n min eller sønnen min var i stand til å kjenne noen forskjell (triangel-test), og da jeg kjørte en brülosophy-style test på en større Norbrygg-forsamling, var resultatet også at ikke tilstrekkelig mange valgte riktig øl blant de tre.

Dette var en engelsk golden ale, et øl der jeg ville tru at en eventuell forskjell ville være tydelig. Min personlige mening er at det ikke er noen grunn til å tru at det blir noen form for spesiell smak om du karbonerer med sukker.

Når det gjaldt den private delen av testen, så hjalp det ikke når jeg sa hva forskjellen på de to ølene var. Og for min egen smakings del: sjøl om jeg visste hva det var snakk om, var det helt umulig å kjenne forskjell.
 
Sist redigert:
En tanke som slo meg: Det er vel ikkje utenkelig at enkelte kan oppleve en forskjell med sukker. Karbonerer du ett øl med f.eks 45 i OG med 8g/L så er vel nesten 7% av det gjærbare i ølet sukker?
 
Sist redigert av en moderator:
En tanke som slo meg: Det er vel ikkje utenkelig at enkelte kan oppleve en forskjell med sukker. Karbonerer du ett øl med f.eks 45 i OG med 8g/L så er vel nesten 7% av det gjærbare i ølet sukker?
Det er mange som har rapportert klare forskjeller. Jeg tror rett og slett ikke på det. (Sorry, folkens.) Hvis det var sånn at det var åpenbart forskjell som disse har raportert om, er det nokså utenkelig at det ikke var et etablert faktum som alle tok hensyn til. Og det er det ikke.

Hvis det var sånn at det er en klar forskjell, vil den alltid måtte manifestere seg. Og det gjorde den ikke i det eksperimentet jeg gjorde.

OK, jeg kan ta feil. Men ...
 
Det er mange som har rapportert klare forskjeller. Jeg tror rett og slett ikke på det. (Sorry, folkens.) Hvis det var sånn at det var åpenbart forskjell som disse har raportert om, er det nokså utenkelig at det ikke var et etablert faktum som alle tok hensyn til. Og det er det ikke.

Hvis det var sånn at det er en klar forskjell, vil den alltid måtte manifestere seg. Og det gjorde den ikke i det eksperimentet jeg gjorde.

OK, jeg kan ta feil. Men ...
Nei, en klar/stor forskjell har eg ikkje tru på heller. Men at enkelte med fin gane kan plukke det opp kan jo være. Då mest i munnfølelse kanskje?
For ordens skyld klarte ikkje eg å skille sukker og vørter då eg blindtesta det sjølv for ei stund sidan.
 
Nei, en klar/stor forskjell har eg ikkje tru på heller. Men at enkelte med fin gane kan plukke det opp kan jo være. Då mest i munnfølelse kanskje?
For ordens skyld klarte ikkje eg å skille sukker og vørter då eg blindtesta det sjølv for ei stund sidan.
Jeg har prøvd det et par ganger og kjenner forskjell. Men én må smake før en har inntatt annen alkohol eller sterk kaffe eller krydret mat tror jeg. Nyansen mellom de to er liten. Mere avrundet smak på speise. Har faktisk en amber ale til karbonering nå med speise og sukker. Skal prøve å huske og gi tilbakemelding.
 
Sist redigert:
Det er mange som har rapportert klare forskjeller. Jeg tror rett og slett ikke på det. (Sorry, folkens.) Hvis det var sånn at det var åpenbart forskjell som disse har raportert om, er det nokså utenkelig at det ikke var et etablert faktum som alle tok hensyn til. Og det er det ikke.

Hvis det var sånn at det er en klar forskjell, vil den alltid måtte manifestere seg. Og det gjorde den ikke i det eksperimentet jeg gjorde.

OK, jeg kan ta feil. Men ...
Vel, menneskers gane er svært forskjellige. Bare tenk på hvordan koriander for noen har en distinkt såpesmak som jeg, og de fleste, overhodet ikke plukker opp.

Når det er sagt har jeg heller aldri klart å smake forskjell på mine øl hva gjelder karbonering. Jeg kjører alltid splitt fat/flaske og har ikke så langt klart å kjenne forskjell, på flere typer øl. Vi går jo ut fra at sukker er 100% forgjærbart, men det er kanskje ikke tilfelle for alle typer sukker. At den ekstra runden med gjæring som foregår i flasken ikke skal kunne gi utslag i smak er vel heller ikke utenkelig?

Heldigvis er smak subjektivt. Så hvis noen smaker forskjell, da er det vel forskjell. For meg er det ingen forskjell, da slipper jeg å tenke på det. Min onkel mistet nesten all smakssans etter en fallulykke, han plukker nesten bare opp bitterhet i øl, så for han er alt annet enn ibu og farge hipp som happ.
 
Jeg har prøvd det et par ganger og kjenner forskjell. Men én må smake før en har inntatt annen alkohol eller sterk kaffe eller krydret mat tror jeg. Nyansen mellom de to er liten. Mere avrundet smak på speise. Har faktisk en amber ale til karbonering nå med speise og sukker. Skal prøve å huske og gi tilbakemelding.
Vel, det var tre av oss her hjemme som overhodet ikke klarte å kjenne noen forskjell, og vi var definitivt helt edrue, og hadde ikke spist noe. Det var i to-tre tida på dagen. Og altså: Sjøl når vi visste hva glassene inneholdt, og hva som var forskjellen, klarte vi ikke å finne noen forskjell.

Det er selvfølgelig ikke noe bevis for at det ikke er noen forskjell, men det er i alle fall en ganske sterk indikasjon på at den eventuelle forskjellen er så liten at det neppe spiller noen rolle.
 
Jeg har gjort et par (biased) forsøk selv på pils med speise vs. sukker, og mente å merke både at skummet var bedre og at smaken var rundere eller mindre syrlig med speise/vørter enn med farin.

Samtidig var jeg en av dem som ikke klarte å kjenne forskjell på Finns triangeltest.

Så jeg velger å si som de sier i Abels tårn (Ekko, P2): Her trenger vi mer forskning!
 
En mulighet er kanskje at det er merkbart i en type øl, men ikke i en annen. Kommer i farten ikke på hva slags øl jeg prøvde det på, men begge var av forholdsvis lyse typer. Både jeg, samboer og ved en senere anledning en kamerat merket forskjell.
Men som sagt over så må det mere forskning til :).
 
Skulle gjerne gjennomført en blindtest, men personlig mener jeg at jeg kanskje kjenner en liten forskjell. Den er likevel ikke så stor at den er vesentlig, og sukkerlake er jo så enkelt.
Du vil, dersom du bruker sukkerlake, få en liten forskjell som vil bli potensielt mer merkbar jo hardere du karbonerer ølet. De n jeg snakker om her, kommer ikke av effekten av forskjellen mellom sukrosen og sukkerartmiksen i vørteren, men av forskjellen på å tilsette vann og å tilsette vørter.

Bruker du sukkerbiter eller karboneringsdrops, tilsetter du jo ikke vann, og da skulle du i teorien ikke få noen forskjell i det hele tatt. En forskjell får du likevel dersom det er snakk om tørrhumla øl. Vørteren du tilsetter er jo ikke blitt tørrhumla, så dermed tynner du ut effekten av tørrhumlinga når du tilsetter vørter. Det vil muligens kunne oppleves som en "rundere" smak.

Det er altså vrient å holde alle faktorene under kontroll sånn at du kan si at det eneste som har potensiale til å skape forskjell, er forskjellen mellom sukkerartene. Men du vil vel kunne oppnå det om du karbonerer et ikke tørrhumla øl med sukkerbiter/karboneringsdrops, og sammenligner med det samme ølet karbonert med vørter. Jeg vil altså foreslå at en test gjøres på den måten.

Hvis sukrose gir en annen smak enn kombinasjonen av sukkerarter i vørteren, er det antakelig på grunn av fruktosen. Sukrose er et disakkarid som består av ett glukosemolekyl og ett fruktosemolekyl. Jeg fant en gang en undersøkelse som kunne tyde på at gjærens metabolisering av fruktose kunne gi en annen smak enn om den bare hadde fått glukose. Det er svært små mengder fruktose i vørter, og de komplekse sukkerartene i vørteren som gjæren forøvrig kan nyttiggjøre seg (maltose og maltotriose), består av glukosemolekyler.

Dette kan testes enkelt, gjennom å karbonere noen flasker med sukrose og noen med rein glukose (druesukker). Egentlig tror jeg det er en bedre test enn å teste sukrose mot vørter, siden du da isolerer én mulig forklaringsvariabel - som dessuten er den mest sannsynlige forklaringa på en eventuell forskjell i smak.

Jeg tror stadig ikke at det er noen forskjell, men kan jo ikke utelukke at det kan være en. Men for å overbevise meg, skal det virkelig gode forsøk til:).
 
Jeg tror stadig ikke at det er noen forskjell, men kan jo ikke utelukke at det kan være en. Men for å overbevise meg, skal det virkelig gode forsøk til:).
Har ingen problemer med det ståstedet. Jeg er ikke overbevist om at det er noen merkbar forskjell, jeg heller. "Confirmation bias" (hva heter det på norsk?) er en kraftig mekanisme, og jeg vet at det er vanskelig å skille mellom det og faktiske smaksforskjeller. Det er jo derfor blindtester finnes, for å fjerne dette som en faktor. Det jeg mener å ha kjent av forskjell kan godt være forventningsbasert, så jeg skal ikke påstå noe ut over hva jeg mener å ha opplevd selv.
 
Har ingen problemer med det ståstedet. Jeg er ikke overbevist om at det er noen merkbar forskjell, jeg heller. "Confirmation bias" (hva heter det på norsk?) er en kraftig mekanisme, og jeg vet at det er vanskelig å skille mellom det og faktiske smaksforskjeller. Det er jo derfor blindtester finnes, for å fjerne dette som en faktor. Det jeg mener å ha kjent av forskjell kan godt være forventningsbasert, så jeg skal ikke påstå noe ut over hva jeg mener å ha opplevd selv.
En grunn til at mitt eget forsøk virka litt sterkt på meg, er at jeg faktisk var ganske overbevist om at vørterkarbonering ga bedre resultat. Jeg forventa virkelig å finne en merkbar forskjell. Så det var en liten nedtur når jeg ikke klarte å kjenne noe som helst:(.
 
En grunn til at mitt eget forsøk virka litt sterkt på meg, er at jeg faktisk var ganske overbevist om at vørterkarbonering ga bedre resultat. Jeg forventa virkelig å finne en merkbar forskjell. Så det var en liten nedtur når jeg ikke klarte å kjenne noe som helst:(.
Det er nettopp det jeg mener med at "confirmation bias" er så kraftig mekanisme. Hjernen vil alltid søke mot å bekrefte det man allerede "vet", eller det man tror er den mest sannsynlige forklaringsmodellen. Man vet jo at det er en fysisk forskjell og da søker hjernen å bekrefte det gjennom smaksforskjeller også. Det er masse slikt innenfor sanseverdenen. Denne wikisiden har mange slike eksempler fra vinverdenen: https://en.wikipedia.org/wiki/Blind_wine_tasting
 
Tilbake
Topp