Skulle gjerne gjennomført en blindtest, men personlig mener jeg at jeg kanskje kjenner en liten forskjell. Den er likevel ikke så stor at den er vesentlig, og sukkerlake er jo så enkelt.
Du vil, dersom du bruker sukkerlake, få en liten forskjell som vil bli potensielt mer merkbar jo hardere du karbonerer ølet. De n jeg snakker om her, kommer ikke av effekten av forskjellen mellom sukrosen og sukkerartmiksen i vørteren, men av forskjellen på å tilsette vann og å tilsette vørter.
Bruker du sukkerbiter eller karboneringsdrops, tilsetter du jo ikke vann, og da skulle du i teorien ikke få noen forskjell i det hele tatt. En forskjell får du likevel dersom det er snakk om tørrhumla øl. Vørteren du tilsetter er jo ikke blitt tørrhumla, så dermed tynner du ut effekten av tørrhumlinga når du tilsetter vørter. Det vil muligens kunne oppleves som en "rundere" smak.
Det er altså vrient å holde alle faktorene under kontroll sånn at du kan si at det eneste som har potensiale til å skape forskjell, er forskjellen mellom sukkerartene. Men du vil vel kunne oppnå det om du karbonerer et ikke tørrhumla øl med sukkerbiter/karboneringsdrops, og sammenligner med det samme ølet karbonert med vørter. Jeg vil altså foreslå at en test gjøres på den måten.
Hvis sukrose gir en annen smak enn kombinasjonen av sukkerarter i vørteren, er det antakelig på grunn av fruktosen. Sukrose er et disakkarid som består av ett glukosemolekyl og ett fruktosemolekyl. Jeg fant en gang en undersøkelse som kunne tyde på at gjærens metabolisering av fruktose kunne gi en annen smak enn om den bare hadde fått glukose. Det er svært små mengder fruktose i vørter, og de komplekse sukkerartene i vørteren som gjæren forøvrig kan nyttiggjøre seg (maltose og maltotriose), består av glukosemolekyler.
Dette kan testes enkelt, gjennom å karbonere noen flasker med sukrose og noen med rein glukose (druesukker). Egentlig tror jeg det er en bedre test enn å teste sukrose mot vørter, siden du da isolerer én mulig forklaringsvariabel - som dessuten er den mest sannsynlige forklaringa på en eventuell forskjell i smak.
Jeg tror stadig ikke at det er noen forskjell, men kan jo ikke utelukke at det kan være en. Men for å overbevise meg, skal det virkelig gode forsøk til
.