Lallemand Philly Sour

Prøver meg her i tråden..

Ville teste dette gjæret til en slags berliner weisse i påsken.
Mesket 70min på 63°, pluss 20min på 78.
Skylling på 78°. Pitchet 2x11g gjær.
Fikk OG på 1046, og nå etter 6 dager ser det ut til at den har stoppet på ~1023.
Gjærer på 21°.
Smaken er jo veldig fin og sur, men graity er jo veldig høy.

Så frågan er, bør jeg være tålmodig og håpe at FG går ned, eller kan det være behov for mer gjær?

Hadde tenkt å tilsette bær på dag syv og la det stå til dag 14, så flaske.
 
Sist redigert:
Prøver meg her i tråden..

Ville teste dette gjæret til en slags berliner weisse i påsken.
Mesket 70min på 63°, pluss 20min på 78.
Skylling på 78°. Pitchet 2x11g gjær.
Fikk OG på 1046, og nå etter 6 dager ser det ut til at den har stoppet på ~1023.
Gjærer på 21°.
Smaken er jo veldig fin og sur, men graity er jo veldig høy.

Så frågan er, bør jeg være tålmodig og håpe at FG går ned, eller kan det være behov for mer gjær?

Hadde tenkt å tilsette bær på dag syv og la det stå til dag 14, så flaske.
Denne gjæren syrner vørteren først. Dette tar noen dager. Jeg ville vært tålmodig og ville nok tenkt at denne ikke er ferdiggjæret. Min brukte 3 uker på å gjære ferdig
 
Hehe, jeg hadde bringebær på den ene, pasjonsfrukt på den andre. Men tilsatte dette etter 48 timer gjæring. Så hadde jeg 3% dextrose for å få bedre syre produksjon. Endte på ph 3,23 på den siste, det er syrlig men ikke fryktelig surt.
Samme smaksprofeil her også, men det er helt greit
 
Fascinerende gjær.
Pitchet 1 pk i 23L vørter for 5 døgn siden.
målte SG etter 3 døgn, da hadde krausen lagt seg ned og det virker som ting hadde dabbet veldig av. SG hadde tuslet seg ned fra OG på 1.047 og til 1.034. Jeg var klar over at den bruker de første dagene på syrning før den drar på med alkoholproduksjon, men synst «ploppingen» hadde dabbet mye av.

Målte SG igjen i dag, og hadde et håp om at den hadde kommet seg ned litt under 1.020, men fikk 1.027. Denne målingen var på formiddagen. Nå i kveld har ploppingen tydelig øket på igjen (!) så satser på den rusler seg fint nedover fremover.

Tanken er å pitche fruktpuré (med 10% sukker) når jeg er ca 10 gravity-poeng unna FG, høres det fornuftig ut?
 
Fascinerende gjær.
Pitchet 1 pk i 23L vørter for 5 døgn siden.
målte SG etter 3 døgn, da hadde krausen lagt seg ned og det virker som ting hadde dabbet veldig av. SG hadde tuslet seg ned fra OG på 1.047 og til 1.034. Jeg var klar over at den bruker de første dagene på syrning før den drar på med alkoholproduksjon, men synst «ploppingen» hadde dabbet mye av.

Målte SG igjen i dag, og hadde et håp om at den hadde kommet seg ned litt under 1.020, men fikk 1.027. Denne målingen var på formiddagen. Nå i kveld har ploppingen tydelig øket på igjen (!) så satser på den rusler seg fint nedover fremover.

Tanken er å pitche fruktpuré (med 10% sukker) når jeg er ca 10 gravity-poeng unna FG, høres det fornuftig ut?
Jeg gjorde noe tilsvarende, fungerte veldig bra. Jeg søtet bærene med laktose, ikke sukker.
 
Jeg gjorde noe tilsvarende, fungerte veldig bra. Jeg søtet bærene med laktose, ikke sukker.
Høres lovende ut. Fruktpuréen er fra Brewshop og har sukker fra før, så det får bli som det blir, lar den bare få litt ekstra tid før den er ferdig. Brukte du laktose for å balansere syren eller for å gi munnfølelse?

Hvilke mengder frukt la du deg på?
Splitter batchen (blir 2x11L) og slenger pasjonsfruktpuré i den ene og bringebærpuré i den andre. Etter hva jeg har lest er det kanskje fornuftig å bruke litt mindre når det er bringebær enn med pasjonsfrukt?
 
Ja, Philly er en særing , den driver og pusler med sitt, og det er ikke alltid lett å skjønne hva den driver med. Men det blir alltid et bra resultat til slutt.

Jeg har tilsatt en pose med pasjonsfruktpuré (1 liter?) fra Brewshop i 24 liter vørter og fått et godt resultat med det. Tilsetting 10 poeng fra FG høres fornuftig ut, og så la den gjære ut igjen.
 
Høres lovende ut. Fruktpuréen er fra Brewshop og har sukker fra før, så det får bli som det blir, lar den bare få litt ekstra tid før den er ferdig. Brukte du laktose for å balansere syren eller for å gi munnfølelse?

Hvilke mengder frukt la du deg på?
Splitter batchen (blir 2x11L) og slenger pasjonsfruktpuré i den ene og bringebærpuré i den andre. Etter hva jeg har lest er det kanskje fornuftig å bruke litt mindre når det er bringebær enn med pasjonsfrukt?
Jeg kokte opp ca 1 kg bringebær med 80-100g laktose, mest for å balansere syren. 17 l vørter. Jeg ville ha et mer syrlig og mindre surt øl. Vet ikke om laktosen gjorde noe fra eller til. Det ble ihvertfall godt etter min smak
 
Hvilke mengder frukt la du deg på?
Splitter batchen (blir 2x11L) og slenger pasjonsfruktpuré i den ene og bringebærpuré i den andre. Etter hva jeg har lest er det kanskje fornuftig å bruke litt mindre når det er bringebær enn med pasjonsfrukt?
Jeg benyttet 800 gram frosne bringebær på 20 liter. Det ble en fin balanse på syrlig bringebær. Men smaken av bringebær dabber fort av etter en måned eller to.
 
Skal brygge en 25l batch med denne gjæren, har 1liter bringebær purè som er tiltenkt. I frysa ligger det 400gram frosne bringebær fra Eldorado. Blir det for mye å slenge i dem også tro? For ikke mange årene siden var det anbefalt å koke bærene før bruk fordi de kunne ha med seg smitte som hepatitt og noro. Kulda tok ikke knekken på all virus. Vet ikke om dette er like relevant i dag ?
 
Tilbake
Topp