Finn Berger
Moderator
Jeg skal ikke kverulere på det, jeg har ikke verdens mest fintfølende gane. Men for meg er det Mittelfrüh som skiller seg ut. Jeg synes Saaz og Tettnang gir et kraftigere/tydeligere krydderpreg. Men kjemisk skiller Saaz seg ut ved et høyt innhold av farnesene, som rimeligvis er det du kjenner.Jeg mener man skal være ganske skarpskodd for å merke forskjell på f.eks. Hersbrucker, Tettnang og Mittelfrüh, men Saaz skiller seg ut.
Genetisk regner en visst at Spalt, Tettnang og Saaz har et felles opphav, og danner en gruppe ("Saazer") som Mittelfrüh ikke hører hjemme i. Men det felles opphavet sier jo ikke alt om smaken - som vel dessuten er like påvirket av voksested ("terroir") og en del andre faktorer som av gener.
Det der med "edelhumle" brukt bare om de fire klassiske humlene er litt villedende, vil jeg tru. Det er heller ingen gammel tradisjon for bruken av begrepet; det stammer ikke lenger tilbake enn til 1980-tallet. (https://www.brewcabin.com/noble-hops/)
Det som karakteriserer dem, er et høyt forhold mellom humulene og caryophyllene, gjerne 3:1 (s.s.). Og om du finner omtrent det samme i andre humler - jeg mener EKG og Fuggles er eksempler - så kunne kan vel like gjerne kalle dem "edle", også. Amerikanske Vanguard, f.eks., kvalifiserer helt klart. Og det er ei nydelig humle - som dessverre er vrien å få tak i her.