Lagerøl i rettning Bernard

Obligatorisk, vil jeg si:). Åssen er'n?
Jeg vil ikke uttale meg veldig mye - det er fortsatt littegrann karboneringsgjær i suspensjon, og denne var den sista flaska - som fikk ekstra mye bunnfall i seg.

Men ølet er absolutt godkjent. Lagerølpreget er utvilsomt der. Bra bitterhet. Maltsmaken er rik og rund. Både i smaken og aromaen kjenner jeg noe søtt - blomster/moden frukt-aktig. Samboeren beskrev det som hylleblomst. Dette preget er veldig behagelig, men såpass ukjent, at jeg ikke klarer å si om det stammer fra humla, eller gjæren.

Ølet oppleves som veldig mykt/rundt.

Neste helg vil jeg smake på både flaske- og fatversjonen av ølet, og sammenlikne med noen kommersielle lagere. Så jeg skal rapportere etterpå:beercheers:.
 
Disclaimer:
Vi (jeg og min kjære) har smakt oss gjennom en del kommersiell (tsjekkisk og tysk) pils og vår egen pils, tok notater, og - for moro skyld- ga terningkast til ølene. Vi dømte ølene bare iht. egne preferanser - altså ingen av oss ha gått usmakskurs, dømmerkurs osv. Så dette er bare en resultat av to hyggelige dager på terassen med uformell ølsmaking...

DSC_2993.JPGDSC_2996.JPGDSC_2999.JPGDSC_3013.JPGDSC_3016.JPGDSC_3019.JPGDSC_3023.JPG

Bohemia Regent - 5%
Mye maltsmak og tydelig bitterhet, som gjør at ølet oppleves som balansert. Hvitt, tett og fluffy skum. Etter at ølet ble litt varmere, kom frem en tydelig aroma av honning og korn som minnet om flytende maltekstrakt. Karbonering er høy, og hun opplever den som litt for skarp. Denne er veldig bra, og jeg kjøper den når som helst jeg ser den på polet.

Terningast: jeg 5, hun 4.

Rokoberget (flaske) - ca 5,5%

Lavest bitterhet av alle ølene vi har testa (selv om ølet har 42-ish teoretiske IBU). Tydelig søt floral humlesmak og -aroma som minner om hylleblomst. Full bodied, tsjukkest av alle vi har smakt på. Lett tåkete - sammenlikna med filtrerte pilsnere. Lett, behagelig gjærsmak. Tett, hvitt skum som forsvinner litt fortere enn hos kommersielle lagere. Middels karbonering. Ølet er rundt, mykt og lettdrikkelig. Skyller seg ut, først og fremst pga hylleblomstaromaen. Hun har veldig sterke preferanser for dette ølet pga hylleblomstromaen og lavere bitterhet.

Terningkast: jeg: 3, hun 5.

Bernard - 4,5%

Mørkest av alle ølene vi har smakt på. Floral/krydra humlesmak, tydelig sterk bitterhet. Skarp og tørr, sammenlikna med andre tsjekkiske pilsnere, men balansert og veldig lettdrikkelig. Lavere karbonerig, som hjelper å holde ølet balansert. Etter at ølet blir varmere, kommer frem en tydelig aroma av mørk honning/mørk maltsekstrakt. Min favoritt.

Terningkast: Jeg 5,5, hun 5.

Staropramen - 5%

Flott skum - hvitt, tett og fluffy. Lavere bitterhet enn Regent og Bernard. Tynnere/lettere enn Regent og Bernard. Lettdrikkelig. Fin humlepreg. Noe alkoholsk aroma når ølet har stått enn stund på bordet. Åpenbart i slekt med Regent og Bernard, men Staropramen mangler noe jeg ikke kan beskrive. Uansett, veldig bra

Terningkast: Jeg 4, Hun 4

Lederer - 5,1%

Denne hadde det litt vanskelig, som den eneste tyskeren i testen. Men Lederer var utvilsomt en stor skuffelse. Jeg har jo smakt på denne før, og kanskje hadde altfor høye forventninger. Anyway...
Pent hvitt, høyt skum. Lys, strågul farge.
Smaker tynn og litt hard. Korn. Minnet meg om maiskorn, selv om ølet ikke smaker som mais (merkelig). Høy bitterhet, som gjør at ølet oppleves som ubalanset. Hun kjenner noe såpeaktig i smaken. Denne er mye vanskeligere å drikke enn alle ølene vi hadde smakt på før.

Terningkast: Jeg 3, hun sier 2, men bestemmer seg å gi 3 for å være snill.

Pilsner Urquell - 4,4%

Finest skum av alle flaske-, og boksøl. Tynt, midre bittert enn andre tsjekkiske øl. Noe ekkelt i både smaken og aromaen (er dette diacetyl?), som kommer frem enda tydeligere i ettersmaken. For min del er denne ekkel og vanskelig å drikke. Hun beskriver denne som søt, med røff bitter ettersmak. Tynn, men lettdrikkelig. Blomstrete og noe fruktig.
Ølet blir stående på bordet, og vi blir enige at ølet blir bare mer og mer ekkelt...

Terningkast: Jeg: 2, hun 3 (ferskt øl).

Rokoberget (fat) - ca 5,4%

Hvitt tett, kremaktig skum, som holder lenge. Smaker og lukter akkurat som flaskeversjonen, men denne er litt renere. Jeg liker denne mer enn flaskeversjonen uten at jeg kan si hvorfor.

Terningkast: jeg 4, hun 5.


Best i test:

(vi bestemte oss å dømme både flaske- og fatversjonen av vår pils som ett øl)

Jeg:
1. Bernard - 5,5
2. Regent - 5
3. Staropramen - 4
4. Rokoberget - 3
5. Lederer - 3
6. Urquell - 2

Hun:
1. Rokoberget: 5
2. Bernard: 5
3. Regent: 4
4. Staropramen: 4
5. Lederer: 3
6. Urquell: 3


Våre preferanser var faktisk helt like. Det eneste vi var litt uenige om, var vår egen pils. Hun liker hylleblomst smaken og lavere bitterhet, mens jeg prefererer høyere bitterhet og renere smak.

Jeg vet allerede hva slags pils brygger jeg neste gang:

100% gulvmalted pilsner, dobbel dekoksjon.
Premiant til bittering (minst 50 teoretiske IBU), Saaz i alle andre tilsetninger.

:beercheers: :beercheers: :beercheers: :beercheers: :beercheers:
 
Sist redigert:
Pilsner Urquell - 4,4%
Finest skum av alle flaske-, og boksøl. Tynt, midre bittert enn andre tsjekkiske øl. Noe ekkelt i både smaken og aromaen (er dette diacetyl?), som kommer frem enda tydeligere i ettersmaken. For min del er denne ekkel og vanskelig å drikke. Hun beskriver denne som søt, med røff bitter ettersmak. Tynn, men lettdrikkelig. Blomstrete og noe fruktig.
Ølet blir stående på bordet, og vi blir enige at ølet blir bare mer og mer ekkelt...

Terningkast: Jeg: 2, hun 3 (ferskt øl).
Pilsner Urquell kjøps på boks i Norge har et tydelig preg av diacetyl, ja, så det er nok det du kjenner. At den "smørsmaken" blir tydeligere etter hvert som den blir varmere, gir også mening.

Bra opplegg, forresten!
 
Pilsner Urquell kjøps på boks i Norge har et tydelig preg av diacetyl, ja, så det er nok det du kjenner. At den "smørsmaken" blir tydeligere etter hvert som den blir varmere, gir også mening.

Bra opplegg, forresten!
Opplegget var utrolig hyggelig og lærerikt.

Gjennom å sammenlikne forskjellige øl finner man fort små nyanser, og klarer å forstå på hvilken måte er ølet komponert.

F. eks. karboneringsnivået er noe vi ikke tenker på veldig mye - men for en flink brygger er karbonering et viktig verktøy. Regent kunne fort blitt altfor tung, men høy karbonering ga ølet friskhet. Samtidig kunne Bernard blitt veldig tørr og tynn med høyere karbonering - lavt kullsyrenivå gir følelse at ølet er rundere og mykere, enn det egentlig er.

Jeg er nå overbevisst, at man burde droppe alt spesialmalt (eller bruke kun veldig små mengder), og heller dekoktere lengre.

Ølet mitt (med ca 42 teoretiske IBU) hadde også altfor pinglete bitterhet, sammenlikned med Bernard, eller Regent, så jeg må beregne minst 50 teoretiske IBU neste gang.

Så jeg kan bare anbefale sånt opplegg til alle som vil lære mer om en ølstil, og lære seg å komponere bedre oppskrifter :beercheers:
 
Opplegget var utrolig hyggelig og lærerikt.

Gjennom å sammenlikne forskjellige øl finner man fort små nyanser, og klarer å forstå på hvilken måte er ølet komponert.

F. eks. karboneringsnivået er noe vi ikke tenker på veldig mye - men for en flink brygger er karbonering et viktig verktøy. Regent kunne fort blitt altfor tung, men høy karbonering ga ølet friskhet. Samtidig kunne Bernard blitt veldig tørr og tynn med høyere karbonering - lavt kullsyrenivå gir følelse at ølet er rundere og mykere, enn det egentlig er.

Jeg er nå overbevisst, at man burde droppe alt spesialmalt (eller bruke kun veldig små mengder), og heller dekoktere lengre.

Ølet mitt (med ca 42 teoretiske IBU) hadde også altfor pinglete bitterhet, sammenlikned med Bernard, eller Regent, så jeg må beregne minst 50 teoretiske IBU neste gang.

Så jeg kan bare anbefale sånt opplegg til alle som vil lære mer om en ølstil, og lære seg å komponere bedre oppskrifter :beercheers:
Med spesialmalt, tenker du da først og fremst på karamell-/krystallmalt? Jeg regner med at du ikke mener wienermalt eller münchenermalt, som jo er basismalt.

Jeg tenker at det lyseste karamellmaltet, som Carahell (25EBC), er greit i moderate mengder i lagere, og det samme for det lyseste røsta maltet (Victory, bisquit). Hva med melanoidinmalt?

Jeg har en tsjekkisk pils til gjæring nå. Er denne gristen innafor eller utafor de grensene du setter?

5,0 kg bøhmisk gulvmalta pilsnermalt
1,0 kg lyst münchenermalt
0,3 kg Victory
0,3 kg Carahell 25

Jeg er jo generelt skeptisk til dekoksjon:). Det har vi diskutert før, og det er ikke meninga å dra opp den igjen. Men så vidt jeg veit, er det ikke bare snille smaker som følger av maillardreaksjone. Jeg lurer på om du - gitt at dekoksjon faktisk er effektivt til å produsere maillardreaksjoner - risikerer å provosere fram ubehagelige smaker? Du vil også få økt tanninekstraksjon, men i hvilken grad det spiller noen rolle for smaken av ølet, skal jeg være forsiktig med å mene noe om.
 
Med spesialmalt, tenker du da først og fremst på karamell-/krystallmalt? Jeg regner med at du ikke mener wienermalt eller münchenermalt, som jo er basismalt.

Jeg tenker at det lyseste karamellmaltet, som Carahell (25EBC), er greit i moderate mengder i lagere, og det samme for det lyseste røsta maltet (Victory, bisquit). Hva med melanoidinmalt?

Jeg har en tsjekkisk pils til gjæring nå. Er denne gristen innafor eller utafor de grensene du setter?

5,0 kg bøhmisk gulvmalta pilsnermalt
1,0 kg lyst münchenermalt
0,3 kg Victory
0,3 kg Carahell 25

Jeg er jo generelt skeptisk til dekoksjon:). Det har vi diskutert før, og det er ikke meninga å dra opp den igjen. Men så vidt jeg veit, er det ikke bare snille smaker som følger av maillardreaksjone. Jeg lurer på om du - gitt at dekoksjon faktisk er effektivt til å produsere maillardreaksjoner - risikerer å provosere fram ubehagelige smaker? Du vil også få økt tanninekstraksjon, men i hvilken grad det spiller noen rolle for smaken av ølet, skal jeg være forsiktig med å mene noe om.
Litt dumt at jeg brukte uttryket "spesialmalt" - fordi jeg mente også munich/vienna.

Helt tilfeldigvis oppdaga jeg at Bernard bruker kun pilsmalt i alle lyse øl. Det samme gjelder også Urquell og Svijany, og sikkert mange andre.

Alle tsjekkiske øl vi testa, hadde en slags honning/flytende maltekstrakt preg. Dette preget var ikke noe jeg kunne forbinde med hverken munich/vienna, eller karamellmalt. Samtidig minnet dette preget om den søte karamellaktige lukta man kjenner når man dekokterer.

Bernard er jo ganske mørk - og hvis de bruker 100% pils, må det være en resultat av lang dekoksjon.

Det fins tsjekkiske bryggerier som bruker vienna/munich/karamellmalt i sine øl, men jeg TROR at dekoksjonen er nødvendig for å oppnå det riktige preget. Men jeg er jo ingen ekspert - så jeg må bare prøve meg frem til jeg får de resultatene jeg ønsker.

Gristen din ser bra ut - og du er jo flink til å komponere oppskrifter. Personlig ville jeg brukt mindre munich/spesialmalt, men det blir utvilsomt et godt øl. Så gjerne legg ut resultater når ølet blir ferdig :beercheers:
 
Bernard bruker kun pilsmalt i alle lyse øl
Vet du hvilken gjærstamme Bernard sin kommer fra? I "gamle dager" (2006-2008) re-kulturerte jeg gjær fras Bernard flasker som jeg hadde med fra Tsjekkia og jeg mener jeg ikke får det samme ølet når jeg brygger med wlp830 eller lignenede.
 
Vet du hvilken gjærstamme Bernard sin kommer fra? I "gamle dager" (2006-2008) re-kulturerte jeg gjær fras Bernard flasker som jeg hadde med fra Tsjekkia og jeg mener jeg ikke får det samme ølet når jeg brygger med wlp830 eller lignenede.
Det vet jeg dessverre ikke. De propagerer ihvertfall sin egen gjær - og gjæren forandrer seg over tid - så jeg tror at de har en egen gjærstamme nå, uansett hva de begynte med i 90-tallet.
 
Jeg regnet også med at gjæren de bruker i dag er anderledes enn gjærstammen de startet med, men det ville være artig å vite hva den var. Du som kan Tsjekkisk kunne kanskje spørre dem?
 
Litt dumt at jeg brukte uttryket "spesialmalt" - fordi jeg mente også munich/vienna.

Helt tilfeldigvis oppdaga jeg at Bernard bruker kun pilsmalt i alle lyse øl. Det samme gjelder også Urquell og Svijany, og sikkert mange andre.

Alle tsjekkiske øl vi testa, hadde en slags honning/flytende maltekstrakt preg. Dette preget var ikke noe jeg kunne forbinde med hverken munich/vienna, eller karamellmalt. Samtidig minnet dette preget om den søte karamellaktige lukta man kjenner når man dekokterer.

Bernard er jo ganske mørk - og hvis de bruker 100% pils, må det være en resultat av lang dekoksjon.

Det fins tsjekkiske bryggerier som bruker vienna/munich/karamellmalt i sine øl, men jeg TROR at dekoksjonen er nødvendig for å oppnå det riktige preget. Men jeg er jo ingen ekspert - så jeg må bare prøve meg frem til jeg får de resultatene jeg ønsker.

Gristen din ser bra ut - og du er jo flink til å komponere oppskrifter. Personlig ville jeg brukt mindre munich/spesialmalt, men det blir utvilsomt et godt øl. Så gjerne legg ut resultater når ølet blir ferdig :beercheers:
Jeg må nok prøve en dekoksjon, skjønner jeg:).
 
Opplegget var utrolig hyggelig og lærerikt.

Gjennom å sammenlikne forskjellige øl finner man fort små nyanser, og klarer å forstå på hvilken måte er ølet komponert.

F. eks. karboneringsnivået er noe vi ikke tenker på veldig mye - men for en flink brygger er karbonering et viktig verktøy. Regent kunne fort blitt altfor tung, men høy karbonering ga ølet friskhet. Samtidig kunne Bernard blitt veldig tørr og tynn med høyere karbonering - lavt kullsyrenivå gir følelse at ølet er rundere og mykere, enn det egentlig er.

Jeg er nå overbevisst, at man burde droppe alt spesialmalt (eller bruke kun veldig små mengder), og heller dekoktere lengre.

Ølet mitt (med ca 42 teoretiske IBU) hadde også altfor pinglete bitterhet, sammenlikned med Bernard, eller Regent, så jeg må beregne minst 50 teoretiske IBU neste gang.

Så jeg kan bare anbefale sånt opplegg til alle som vil lære mer om en ølstil, og lære seg å komponere bedre oppskrifter :beercheers:
Dette var både inspirerende og morsomt. Kudos for å gjennomføre og å legge ut her :). Og så hyggelig for deg at madammen rangerer din pils høyest. Typisk nok er du mer kritisk :D

Hvilke av de norske som du har smakt av de såkalte tsjekkerne synes du treffer best på stilen?

Selv synes jeg Bohemian fra Grans er anstendig.
 
Tilbake
Topp