regne med en ukjent... (eller to?)

Kjelen er bra nøyaktig på temp, og vi har kontrollmålt med eget termometer. Det er jo til gagns to temp-målere på dette systemet (Breewtools er bra!).

Kornet virker veldig bra, fremstår som litt finere enn det vi har fått kjøpt tidligere. Butikken fortalte at de ofte malte det litt grovere enn "nødvendig", fordi maltet blir brukt på mange forskjellige systemer. Noen systemer ville kunne gi stuck mash lettere (derfor går de til minste felles multiplum og maler det litt grovere).
Vi kan godt prøve å male enda finere, men gi oss gjerne et tall å teste :)
Hvis dere har tatt en kikk på det, ville dere ha sett det. Så da er det nok ikke det, heller.

Et spørsmål jeg burde stilt med en gang: Har dere hatt dette problemet lenge?

Jeg brygger ikke på maskin, og har aldri sett en i bruk. Hvis man overhodet ikke rører, kan det kanskje bli ekstra ille i en maskin? (Men sirkulerer ikke den der vørteren hele tida?)

Noe er rart, for dere skulle ikke fått 10 poengs økning fra 53 min til 120 min. Det er et tegn på at konversjonen ikke forløper normalt.
 
Trodde jeg hadde svart på denne, men klarer ikke finne det i dag??!
Prøver igjen:

Kverning foregår på 1,27 mm åpning (1/2"), og med drill. Litt fortere enn det skal kanskje? (Har hørt det skal kvernes sakte, men vi har bare en speed).
Som i alle tema er det en del for-og-i-mot, og jeg mente å ha plukket opp at røring kan være dårlig mht effektivitet. Vi har tidligere rørt masse, mens nå er det nesten ingenting. Sist prosjekt (som tallene er i fra), så hadde vi vann i først -og så maltet. Vi helte litt og litt malt oppi, slik at alt ble rørt ut og fuktet med en gang (ingen tørre klumper altså)
Mulig røring etter sirkulasjonen er kommet i gang ikke er anbefalt, men jeg tenker det er viktig å være sikker på at alt kornet blir fuktet først ellers vil ikke sirkulasjonen gå jevnt - selv om det trekker inn til slutt kan det være "deigklumper" som ikke blir mesket noe særlig før langt ut i mesken. Dersom dere har i alt maltet i tørt maltrør ville jeg startet med "underlet", dvs. senket maltrøret veldig sakte ned i vannet eller tilsatt vann på utsiden av maltrøret slik at det stiger opp fra bunn - det skal motvirke at vannet finner omveier.

Det er jo mulig!
Vi koker opp en krabbekjele til 70ish grader, og dumper innholdet oppi (fordelt på 2-3-4 "slumper"). Det får stå å renne av mellom hver gang vi hiver oppi en slump. Tror aldri vi har rørt på det tidspunkt (meskerøret står jo oppå kjelen, og er høyt oppe. Det er også litt risky å røre i maltrøret da det er mye og tungt innhold! Vil være redd for å dra i stykker beina det står på... Må bruke mye makt for å røre når det står nedi kjelen.
Det skal være bedre å tilsette vannet jevnt, eller i hvert fall i små porsjoner, og ikke la det renne tørt mellom hver gang - og det ideelle tror jeg er å holde vannspeilet rett i overflaten på masket inntil skyllevannet er brukt opp. Jeg har bare sett noen røre litt helt i overflaten ved starten av kontinuerlig skylling, og det var muligens på Speidel som er litt spesiell iom. at man snur sirkulasjonsretningen.
 
Et spørsmål jeg burde stilt med en gang: Har dere hatt dette problemet lenge?

Jeg brygger ikke på maskin, og har aldri sett en i bruk. Hvis man overhodet ikke rører, kan det kanskje bli ekstra ille i en maskin? (Men sirkulerer ikke den der vørteren hele tida?)
Jeg har lenge hatt en mistanke til at vi har dette problemet (vi får som regel dårligere sukkervekt enn det oppskriften sier). Men jeg har ikke fulgt det opp med målinger i meskingen slik som nå (i hvert fall ikke så systematisk)

Det står på sirkulering. Vi sirkulerer både horisontalt (rundt meskerøret for det meste), og vertikalt (via et stigerør som risler over på toppen av meskerøret). Det er mer sirkulasjon rundt enn over og ned (det trekker langsomt gjennom meskerøret. Setter vi på for hardt den veien så renner det over og vi får malt som svir seg på elementene)
 
Mulig røring etter sirkulasjonen er kommet i gang ikke er anbefalt, men jeg tenker det er viktig å være sikker på at alt kornet blir fuktet først ellers vil ikke sirkulasjonen gå jevnt - selv om det trekker inn til slutt kan det være "deigklumper" som ikke blir mesket noe særlig før langt ut i mesken. Dersom dere har i alt maltet i tørt maltrør ville jeg startet med "underlet", dvs. senket maltrøret veldig sakte ned i vannet eller tilsatt vann på utsiden av maltrøret slik at det stiger opp fra bunn - det skal motvirke at vannet finner omveier.


Det skal være bedre å tilsette vannet jevnt, eller i hvert fall i små porsjoner, og ikke la det renne tørt mellom hver gang - og det ideelle tror jeg er å holde vannspeilet rett i overflaten på masket inntil skyllevannet er brukt opp. Jeg har bare sett noen røre litt helt i overflaten ved starten av kontinuerlig skylling, og det var muligens på Speidel som er litt spesiell iom. at man snur sirkulasjonsretningen.
Det skal være både fuktig og "løst" i mesken (ikke verken deigklumper eller tørr-klumper). Noen ganger har vi rørt både hardt, ofte og lenge under mesking -samme resultat. Vi pumper ofte masse opp over meskerøret, og sirkulerer vertikalt. Samme resultat.

Kan nevnes at vi har kludret det til på samme viset både på en BB60 og nå en Brewtools 80.....
 
Jeg har lenge hatt en mistanke til at vi har dette problemet (vi får som regel dårligere sukkervekt enn det oppskriften sier). Men jeg har ikke fulgt det opp med målinger i meskingen slik som nå (i hvert fall ikke så systematisk)

Det står på sirkulering. Vi sirkulerer både horisontalt (rundt meskerøret for det meste), og vertikalt (via et stigerør som risler over på toppen av meskerøret). Det er mer sirkulasjon rundt enn over og ned (det trekker langsomt gjennom meskerøret. Setter vi på for hardt den veien så renner det over og vi får malt som svir seg på elementene)
Kanskje dere setter på pumpa for kjapt/sterkt slik at maltsenga komprimeres tidlig i forløpet... da blir sirkuleringen over malten dårlig. Start pumpa på det aller laveste kanskje? Er ikke nødvendig med supermye sirkulasjon, noen små liter i minuttet kanskje?
 
Kanskje dere setter på pumpa for kjapt/sterkt slik at maltsenga komprimeres tidlig i forløpet... da blir sirkuleringen over malten dårlig. Start pumpa på det aller laveste kanskje? Er ikke nødvendig med supermye sirkulasjon, noen små liter i minuttet kanskje?

Vi har prøvd de fleste varianter. Mye og lite, ofte og sjelden (og med og uten mye/lite røring). Tidligere hadde vi ferdigmalt som vi brukte, mens de siste 2 år har vi malt selv.
 
Vi har prøvd de fleste varianter. Mye og lite, ofte og sjelden (og med og uten mye/lite røring). Tidligere hadde vi ferdigmalt som vi brukte, mens de siste 2 år har vi malt selv.
Kanskje få med dere en erfaren brygger (som ikke har problemer) på ett brygg?
 
Kanskje få med dere en erfaren brygger (som ikke har problemer) på ett brygg?
Vi har hatt løpende "support" på stort og smått via andre bryggere. En del lesing og forum-trawling er med i prosesesn også.

Men vi kunne tenkt oss en som fulgte med og brukte Argusøyne ja...
Vi har holdt på siden 2016, så teknisk sett er vi erfarne :) (Men vi ha strengt tatt et fokus: å ha det gøy -det klarer vi!)
 
Vi har hatt løpende "support" på stort og smått via andre bryggere. En del lesing og forum-trawling er med i prosesesn også.

Men vi kunne tenkt oss en som fulgte med og brukte Argusøyne ja...
Vi har holdt på siden 2016, så teknisk sett er vi erfarne :) (Men vi ha strengt tatt et fokus: å ha det gøy -det klarer vi!)
Blir aldri utlært :D Jeg har brygget siden 2017, og lærer noe nytt nesten hver gang jeg er inne på forumet, og brygger selv :cool:
 
Vi har hatt løpende "support" på stort og smått via andre bryggere. En del lesing og forum-trawling er med i prosesesn også.

Men vi kunne tenkt oss en som fulgte med og brukte Argusøyne ja...
Vi har holdt på siden 2016, så teknisk sett er vi erfarne :) (Men vi ha strengt tatt et fokus: å ha det gøy -det klarer vi!)
Dere må melde dere inn i Norbrygg. Ingen medlemmer har sånne problemer som dere har:).

Jeg har holdt på sida 2015, og har hatt mange problemer - men akkurat effektiviteten har alltid vært god. Og jeg meldte meg inn med en gang.
 
Testing testing!
Da har vi prøvd oss etter fattig evne igjen. Denne gangen gikk det mye bedre(?). Vi fikk trolig veldig lite ut av rosiner, dadler, svisker, fiken -de smakte mye etter kok (låg løst i humlepunger i 90 minutters kok).
OG ble 1.075 på 70 liter (vi har kjøpt oss refraktometer, og det ser ut til å være nogenlunde enig med hydrometeret).
Så det ble litt lavere enn estimert OG, men om du trekker fra frukten er det i nærheten...
Kveik spiser opp det meste, så regner med en FG på 1.005 her.
Nok alkohol i hvert fall!
 

Vedlegg

  • Beer Recipe Calculator _ Brewer's Friend.pdf
    433,6 KB · Sett: 7
Tilbake
Topp