Røyke egen malt

Endre

Norbrygg-medlem
Har et prosjekt på gang hvor jeg vil prøve å røyke egen malt. Malten skal inngå i en farmhouse kveik, typ 10-20%. Bruker maris otter som utgangspunkt.
Er det noen som har erfaring med å røyke egen malt? Vedtyper? Hvor lang tid? Hvor stor del av gristen? Ønsker et balansert brygg med tydelig røykpreg, men ikke noen røykbombe.

Jeg leser at mange, dog ikke alle, velger å fukte malten før den røykes. Hvilken hensikt har dette? Ved røyking av annen mat ønsker man jo å tørke råvarene litt først da de tar til seg røyk bedre da.

Setter pris på tilbakemelding om noen har erfaring med dette :)
 
Har et prosjekt på gang hvor jeg vil prøve å røyke egen malt. Malten skal inngå i en farmhouse kveik, typ 10-20%. Bruker maris otter som utgangspunkt.
Er det noen som har erfaring med å røyke egen malt? Vedtyper? Hvor lang tid? Hvor stor del av gristen? Ønsker et balansert brygg med tydelig røykpreg, men ikke noen røykbombe.

Jeg leser at mange, dog ikke alle, velger å fukte malten før den røykes. Hvilken hensikt har dette? Ved røyking av annen mat ønsker man jo å tørke råvarene litt først da de tar til seg røyk bedre da.

Setter pris på tilbakemelding om noen har erfaring med dette :)
Stjørdalsbryggerne er vel de som sitter på mest erfaring med malting og røyktørking... De andre spørsmålene dine kan jeg ikke svare på men foretrukket vedsort til slikt i Stjørdal er oreved...
 
Det er vel mange typer ved som er brukt til røyking av malt, alt ettersom hva du er ute etter
torvrøkt i Skottland, i Bambern bruker man mest bøk
Alaskan smoked porter bruker også or
Schlenkerla har også en eikerøkt variant
 
Tror nok jeg vil gå for or som vedtype. Eik og bøk har jeg ikke for hånden atm. Hickory og Mesquite har jeg, men det er veldig kraftig smak og jeg tror ikke det vil passe. Torv styrer jeg unna i denne sammenheng :D

Hva med problemstillingen fuktig vs tørr malt? Det er og var vanlig å tørke spiret korn med vedrøyk, men med korn som allerede er ferdig maltet og tørket blir dette feil i hodet mitt..
 
Tilbake
Topp