Hvilken bryggemaskin skal jeg velg?

Bhorium

Norbrygg-medlem
Har i lengre tid hatt lyst til å starte med brygging, men det er først nå anledningen har bydd seg for å starte opp. Har lusket rundt på diverse forum og Youtube, og merker at det er veldig mye å ta stilling til/lære seg som helt fersk. Trenger derfor litt innspill og tips til hvilken bryggemaskin jeg skal gå for. Jeg skal i hovedsak brygge/konsumere på egen hånd, så trenger ikke det aller største volumet. Budsjettet er ganske åpent, men det er ikke noe poeng i å bruke mere penger enn hva som egentlig er nødvendig.
I utgangspunktet har jeg sett på 3 maskiner:
1. Brewtools B40Pro
2. Grainfather G30
3. Grainfather G70 (selv om jeg tror kanskje volumet er litt i overkant av hva jeg har behov for).

Andre forslag mottas også med takk.
Sett gjerne opp litt pluss og minus ved de ulike maskinene.

På forhånd takk.
 
Dette er erfaringsmessig et tema der folk anbefaler det de har selv. Jeg har hatt en G30 siden den kom i 2015, og kan skrive under på at det er en god og pålitelig maskin. Det kommer visstnok en facelift på alle GFene i løpet av kort tid. Den kan det være verdt å vente på. Noen mener å ha spottet en G40 også. Brewtools er selvsagt et fin maskin om man ønsker å bruke så mye penger. Jeg ville kanskje heller brukt de ekstra kronene på noen gode gjæringskar eller annet som man trenger. Ølet blir like godt uansett utstyr, men gleden av å eie noe som er uanstendig dyrt (og blankt) skal ikke undervurderes :)
 
Har i lengre tid hatt lyst til å starte med brygging, men det er først nå anledningen har bydd seg for å starte opp. Har lusket rundt på diverse forum og Youtube, og merker at det er veldig mye å ta stilling til/lære seg som helt fersk. Trenger derfor litt innspill og tips til hvilken bryggemaskin jeg skal gå for. Jeg skal i hovedsak brygge/konsumere på egen hånd, så trenger ikke det aller største volumet. Budsjettet er ganske åpent, men det er ikke noe poeng i å bruke mere penger enn hva som egentlig er nødvendig.
I utgangspunktet har jeg sett på 3 maskiner:
1. Brewtools B40Pro
2. Grainfather G30
3. Grainfather G70 (selv om jeg tror kanskje volumet er litt i overkant av hva jeg har behov for).

Andre forslag mottas også med takk.
Sett gjerne opp litt pluss og minus ved de ulike maskinene.

På forhånd takk.
Fantastiske maskiner begge to. Dersom du virkelig ikke har begrensninger i budsjettet hadde jeg gått for Brewtools.

Men det ryker en del mer penger enn bare bryggemaskin. Forskjellen mellom de to og Brewzilla 35 er ganske betydelig. For min del hadde nok ikke prioritert GF eller BT i den størrelsen. Skal du opp i 60-70l størrelsen er forskjellen mindre, der hadde jeg muligens gått for GF eller BT.

Uansett hva du velger. Jeg hadde nok sett etter noe pent brukt. Da følger det ofte med en del utstyr du uansett kommer til å kjøpe.
 
Sett gjerne opp litt pluss og minus ved de ulike maskinene.
Har hatt Brewtools noen år, har aldri brygga på en Grainfather. Men hvis du først drar kortet på en Brewtools maskin, kjøp 80'en så du får 6kW effekt. Du kan fint brygge 25 liter batcher på den og, dog med litt lavere utbytte enn på mindre maskiner som er tilpasset det volumet. 6kw på lavt volum, da slipper du å vente noe spesielt på å varme opp.. En annen tråd som nylig var aktiv angående B80 pro finnes her: https://forum.norbrygg.no/threads/noen-sporsmal-angaende-brewtools-b80pro.44243/

Jeg tenker at du burde kanskje få prøvd om ølbrygging er noe for deg før du blåser femti laks på bryggeri. Stort og smått blir det minst såpass mye når du inkluderer ikke bare bryggeriet, men gjæring, tapping og servering også.
 
Hadde en Brewster Beacon 40 et par år før jeg gikk over til en større maskin (mer øl, men sjeldnere brygging). Jeg var veldig fornøyd med den. Savner siktglasset den hadde, selv om det ikke er veldig viktig å ha. Fikk alltid godt utbytte på den. Ser den koster rundt 6 bob.
 
har ingen maskin så nr 1 er camurri forde den har ingen pumpe som jeg ser kan være et problem, røreren kan du selv erstatte.
Deretter ville det blitt brewtools som jeg tror har en god pumpe.
 
Har i lengre tid hatt lyst til å starte med brygging, men det er først nå anledningen har bydd seg for å starte opp. Har lusket rundt på diverse forum og Youtube, og merker at det er veldig mye å ta stilling til/lære seg som helt fersk. Trenger derfor litt innspill og tips til hvilken bryggemaskin jeg skal gå for. Jeg skal i hovedsak brygge/konsumere på egen hånd, så trenger ikke det aller største volumet. Budsjettet er ganske åpent, men det er ikke noe poeng i å bruke mere penger enn hva som egentlig er nødvendig.
I utgangspunktet har jeg sett på 3 maskiner:
1. Brewtools B40Pro
2. Grainfather G30
3. Grainfather G70 (selv om jeg tror kanskje volumet er litt i overkant av hva jeg har behov for).

Andre forslag mottas også med takk.
Sett gjerne opp litt pluss og minus ved de ulike maskinene.

På forhånd takk.
Jeg er klar over at du spør om hvilken maskin du skal kjøpe. Men siden det kan virke som om du går ut fra at man må ha en maskin for å brygge (?), synes jeg det er greit å gjøre det klart at det må man ikke, og at det på ingen måte blir noe bedre øl av å bruke en sånn.

Kjøper du en brukt 36-liters kjele med kran og ei brukt induksjonsplate, og skaffer en falskbunn og en meskepose, har du et utstyr som gjør alt det du kan bruke en bryggemaskin til. Og en kjele til å varme skyllevann i vil du trenge uansett, så om du seinere bestemmer deg for en bryggemaskin, har du bruk for kjelen da også.

Misforstå ikke; jeg har ikke noe mot bryggemaskiner, jeg bare liker ikke at forestillinga om at man ha en for å komme i gang, eller for å brygge godt øl, brer seg. Argumentet for bryggemaskiner mener jeg først og fremst er at de kan være praktiske; de tar lite plass, og i og med at de kan programmeres, frigjør de deg litt fra bryggeprosessen, sånn at du kan brygge samtidig som du kan ta deg av andre oppgaver i heimen - til en viss grad.

Skal jeg dømme ut fra spørsmål vi får her på forumet, er en bryggemaskin heller ikke noe enkel vei til en problemfri bryggerhverdag:). Kanskje snarere tvert i mot. Det viktigste du kan skaffe deg, vil uansett være kunnskap om brygging. Utstyret er nokså likegyldig.
 
Sist redigert:
Til skyllevann bruker jeg en 25 liter biltema aluminiums kjele, hvor jeg varmer opp vannet med en dyppvarmer. Den siste bruker jeg også til å hjelpe til med å varme opp meskevannet (med en annen kurs), og til å bringe vørteren til kok.
 
Ser lista over mulige bryggemaskiner du kan kjøpe kommer til å bli rimelig lang i denne tråden etterhvert som folk anbefaler det de selv bruker....

Noe en burde kartlegge er om bryggingen skal skje på et dedikert sted(bryggerom) der utstyret kan stå permanent eller om utstyret skal pakkes sammen og lagres et annet sted mellom bryggingene...

I sistnevnte tilfelle trur jeg en GF30 vil være optimalt, men har du et dedikert bryggerom spiller det ingen rolle. Da kan du også ta den helt ut med flerkjelers oppsett, pumpe til overføring og alt mulig anna bling du garantert kommer til å pådra deg etterhvert ;)
 
Maskinen er ikke det viktigste, selv om gleden av bling og ting ikke skal undervurderes. Støtter flere av forslagene over.
Kjøp noe brukt slik at du får innarbeidet din prefererte prosess. Først da kan du gjøre det 'riktige' valget for deg. Du får alltids solgt det du ikke trenger, eller at du bruker det i andre brygge-faser. Når kompiser får smake ditt øl, har du alltid noen der du kan selge videre til...
Du bør tenke litt på hvor mye automasjon du ønsker. M
 
Bryggselv har tilbud på Brewster Beacon nå, med 20% rabatt: https://www.bryggselv.no/brewster/105475/brewster-beacon-30-liters-alt-i-et-mikrobryggeri

Veldig grei pris på en god bryggemaskin. Så legger du heller resten av pengene i godt utstyr til kontroll av gjæring. Gjerne en Tilt, gjæringsskap(kjøleskap, eller Ferminator) og en temperaturkontroller(Inkbird).

Hvis du har nok penger å bruke, så er jo en Brewtools B40 utvilsomt det beste du får på markedet.
 
Jeg er klar over at du spør om hvilken maskin du skal kjøpe. Men siden det kan virke som om du går ut fra at man må ha en maskin for å brygge (?), synes jeg det er greit å gjøre det klart at det må man ikke, og at det på ingen måte blir noe bedre øl av å bruke en sånn.

Kjøper du en brukt 36-liters kjele med kran og ei brukt induksjonsplate, og skaffer en falskbunn og en meskepose, har du et utstyr som gjør alt det du kan bruke en bryggemaskin til. Og en kjele til å varme skyllevann i vil du trenge uansett, så om du seinere bestemmer deg for en bryggemaskin, har du bruk for kjelen da også.

Misforstå ikke; jeg har ikke noe mot bryggemaskiner, jeg bare liker ikke at forestillinga om at man ha en for å komme i gang, eller for å brygge godt øl, brer seg. Argumentet for bryggemaskiner mener jeg først og fremst er at de kan være praktiske; de tar lite plass, og i og med at de kan programmeres, frigjør de deg litt fra bryggeprosessen, sånn at du kan brygge samtidig som du kan ta deg av andre oppgaver i heimen - til en viss grad.

Skal jeg dømme ut fra spørsmål vi får her på forumet, er en bryggemaskin heller ikke noe enkel vei til en problemfri bryggerhverdag:). Kanskje snarere tvert i mot. Det viktigste du kan skaffe deg, vil uansett være kunnskap om brygging. Utstyret er nokså likegyldig.
Jeg bruker BB60, den enkleste, manuelle modellen, med falskbunn og meskepose. Billigere enn kjele+induksjonsplate, ellers absolutt den samme løsningen.

Det går sikkert an å skaffe noe slikt for 1-2 tusen.
 
Jeg bruker BB60, den enkleste, manuelle modellen, med falskbunn og meskepose. Billigere enn kjele+induksjonsplate, ellers absolutt den samme løsningen.

Det går sikkert an å skaffe noe slikt for 1-2 tusen.
Så klart. Det er en veldig god løsning. Jeg begynte med en sånn, men kvaliteten var så dårlig at jeg ga den opp etter at den 3. oppga ånden. (Jeg fikk igjen penga, så jeg tapte ikke noe. Ølbrygging er greie!) Så det er en liten sjanse å ta å kjøpe en gammel sånn - men en billig og funksjonell løsning.
 
Jeg bruker BB60, den enkleste, manuelle modellen, med falskbunn og meskepose. Billigere enn kjele+induksjonsplate, ellers absolutt den samme løsningen.

Det går sikkert an å skaffe noe slikt for 1-2 tusen.
Jeg har den manuelle bb30 med tilsvarende oppsett. Har gått klokkerent i 4-5 år. Tenker av og til at det hadde vært greit med noe mer automatisert, men ser ikke at ølet skulle bli bedre av det. Det er viktigere med god temperaturstyring under gjæringa enn en kjempesnasen maskin, dersom du må prioritere
 
Hei,

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men har du vurdert å leie en maskin for å teste om brygging er noe for deg?

Strømmen hjemmebrygg leier ut.
Ligger også en ute på finn i Bøvågen.

Sikkert andre steder man kan leie også?

Da holder det med et startsett.
 
Tusen takk for svar alle sammen. Litt hektisk i dag, så skal gå gjennom alle postene mer grundig, og komme med svar(eller flere spørsmål) i løpet av helga.:)
 
Dette er erfaringsmessig et tema der folk anbefaler det de har selv. Jeg har hatt en G30 siden den kom i 2015, og kan skrive under på at det er en god og pålitelig maskin. Det kommer visstnok en facelift på alle GFene i løpet av kort tid. Den kan det være verdt å vente på. Noen mener å ha spottet en G40 også. Brewtools er selvsagt et fin maskin om man ønsker å bruke så mye penger. Jeg ville kanskje heller brukt de ekstra kronene på noen gode gjæringskar eller annet som man trenger. Ølet blir like godt uansett utstyr, men gleden av å eie noe som er uanstendig dyrt (og blankt) skal ikke undervurderes :)
Søkte litt rundt på nettet etter å ha lest posten din, og ser ut som om en G40 kanskje ikke er så langt unna. Det blir spennende å se når den kommer ut, og hva prisnivået blir. Er ikke sikkert den havner så langt unna en B40Pro kanskje. Har lest noen tilbakemeldinger på at software til GF har vært trøblete, men det er kanskje fikset nå?
Dyrt og blankt skal man ikke kimse av nei:)
 
Fantastiske maskiner begge to. Dersom du virkelig ikke har begrensninger i budsjettet hadde jeg gått for Brewtools.

Men det ryker en del mer penger enn bare bryggemaskin. Forskjellen mellom de to og Brewzilla 35 er ganske betydelig. For min del hadde nok ikke prioritert GF eller BT i den størrelsen. Skal du opp i 60-70l størrelsen er forskjellen mindre, der hadde jeg muligens gått for GF eller BT.

Uansett hva du velger. Jeg hadde nok sett etter noe pent brukt. Da følger det ofte med en del utstyr du uansett kommer til å kjøpe.
Ja, ser poenget med det du sier om størrelse hvis man først skal svi av litt kroner. Skal ta en titt på Brewzilla 35.
 
Tilbake
Topp