PH meter

Viser fort inntil 0,2 feil. Dette kan også skje på tiden mellom måling etter innmesk og til måling ved kok start.
Har samme pH meter og erfarer det samme. Kan endre seg 0,2 i løpet av byggeprosessen når det kalibreres ved start, så det blir gjerne en sjekk underveis hvis jeg mistenker feilvisning. Det gir ikke noe varsel ved lavt batterinivå, så dersom kalibrering er vanskelig bør batterier byttes. Ellers ikke noe problem å kalibrere både mot 4,0 og 6,86 eller i praksis 6,9 siden oppløsningen bare er tideler.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Noen som har erfaring med Kegland sitt pH meter? @Kloakk ?
Det er en skummel feil i informaasjonen der. De skriver at ATC-funksjonen gjør at du ikke trenger å kjøle ned prøven for å få en riktig måling. Det er en (vanlig) misforståelse, og hvis du ikke vet det, kommer du veldig galt ut å kjøre. Elektroden har ikke godt av å brukes i varm vørter, og målingen vil, ved vanlig mesketemperatur, bli 0,3 for lav. Alle prøver må kjøles ned til romtemperatur (25 grader). Det er den temperatuen alle referanseverdier forutsetter.
 
Sist redigert:
Det er en skummel feil i informaasjonen der. De skriver at ATC-funksjonen gjør at du ikke trenger å kjøle ned prøven for å få en riktig måling. Det er en (vanlig) misforståelse, og hvis du ikke vet det, kommer du veldig galt ut å kjøre. Elektroden har ikke godt av å brukes i varm vørter, og målingen vil, ved vanlig mesketemperatur, bli 0,3 for lav. Alle prøver må kjøles ned til romtemperatur (25 grader). Det er den temperatuen alle referanseverdier forutsetter.
Manualen sier temperatur fra 0 til 50°C. Kegland selger forøvrig dette på AliExpress for 380,- inkl mva og frakt.
Men jeg ser at dette er bra likt andre ph meter på samme sted. Jeg er rimelig sikker på at dette kun er en generisk modell med Kegland Logo på. Umiddelbart synes det ikke verdt prisen Ølbrygging tar.

Den ble ganske så rask erstattet med en Milwaukee MW102…..
Lyst til å utdype? Det ser ut som flere kan ha kjøpt Kegland sitt @CorgiStyle @nathmac

Dersom jeg skal bestille fra Aliexpress er det en modell som heter PH818 fra et selskap som kaller seg Smart Sensor. Det virker som de har flere genuine modeller, får se om det er mulig å snuse opp mer informasjon om disse modellene og om de virkelig er genuine (antakelig ikke).
 
Manualen sier temperatur fra 0 til 50°C. Kegland selger forøvrig dette på AliExpress for 380,- inkl mva og frakt.
Men jeg ser at dette er bra likt andre ph meter på samme sted. Jeg er rimelig sikker på at dette kun er en generisk modell med Kegland Logo på. Umiddelbart synes det ikke verdt prisen Ølbrygging tar.


Lyst til å utdype? Det ser ut som flere kan ha kjøpt Kegland sitt @CorgiStyle @nathmac

Dersom jeg skal bestille fra Aliexpress er det en modell som heter PH818 fra et selskap som kaller seg Smart Sensor. Det virker som de har flere genuine modeller, får se om det er mulig å snuse opp mer informasjon om disse modellene og om de virkelig er genuine (antakelig ikke).
Kjøpte tre "sensorheads" for å kunne teste - kalibrerte alle sammen - alle tre målte ulike tall på samme øl/vann sample og ved bruk av samme kalibreringsvæske.... - kalibreringsverdiene er lagret i selve hode (calibration values are stored in the measurement heads). Da stoler jeg ikke på det lenger og vil heller ikke selger det videre.
 
”Buy cheap, buy twice” …eller mer….

Jeg kjøpte 2 kina målere før jeg gikk for Milwaukee. Kina målerene er ikke stabile i det hele tatt og måtte kalibreres for hver eneste gang. Milwaukee er veldig stabil over tid, verdt prisen.
 
Joda, har brukt Kegland sitt i et par år, og innbiller meg at det funker fint.... Jeg har jo dog ikke noe å sammenligne med, så lykkelig u-viten treffer jeg pH ganske bra hver gang....
Litt sånn som humla, som flyr lykkelig uvitende om at fysikken sier at den egentlig ikke skulle kunne det med den tunge kroppen i forhold til de små vingene:). (Bare tull, så klart.)

Jeg treffer også alltid. Det forteller meg at pH-meteret mitt i det minste er stabilt galt om det er galt. Litt sånn som meg sjøl:p.
 
Tenkte å kjøpe meg ett ph meter. Har sett på Milwaukee PH56 pro og MW102 pro+. Hva anbefales? Hvor finner jeg info om hvordan det brukes?
 
Jeg brukte poser før, men da jeg kjøpte ferdig kalibreringsvæske fra samme produsent som pH meteret, og kalibrerte etter det, og så sjekket mot poser løst opp i batterivann, så var det ganske off. Føler jeg var greit innafor nøyaktig med måling av mengden batterivann.

Uansett hva du ender opp med husk å kjøp oppbevaringsvæske, det er superviktig hvis du ikke vil kjøpe nytt meter/probe en gang i halvåret.
 
Er mw102 6-700kr bedre enn ph56? Ser den har bedre nøyaktighet men gjør de ellers samme jobb? Er selvfølgelig fristet til å gå for den dyreste men regner egentlig med ph56 er god nok?
 
Har ikke fått handlet ph meter enda men tenkte å gjøre det nå. Regner med ett Milwaukee ph56 pro gjør susen. Hva trenger jeg av kalibreringsvæsker? Holder det med en på 4.01 og 7.01? Ev bare en av de? Må vel og ha lagringsvæske men trenger jeg rensevæske eller holder det og rense med vann?
 
Har ikke fått handlet ph meter enda men tenkte å gjøre det nå. Regner med ett Milwaukee ph56 pro gjør susen. Hva trenger jeg av kalibreringsvæsker? Holder det med en på 4.01 og 7.01? Ev bare en av de? Må vel og ha lagringsvæske men trenger jeg rensevæske eller holder det og rense med vann?
Du skal ha begge kalibreringsvæskene, og lagringsvæske.

Jeg bruker batterivann til rensing før og etter måling. En 4-liter fra Biltema holder ei god stund:).

Fra tid til annen er det en ide å rense ph-meteret (dvs. elektroden). Bland 1 ml 30% saltsyre i 1 liter batterivann og la meteret stå i den blandinga i 20-30 minutter. Det er vel proteinbelegg du særlig trenger å få vekk. Jeg har fått anbefalt å gjøre det en gang i måneden, men det trur jeg egentlig gjelder instrumenter i daglig bruk. Men et par ganger i året, kanskje?
 
Du skal ha begge kalibreringsvæskene, og lagringsvæske.

Jeg bruker batterivann til rensing før og etter måling. En 4-liter fra Biltema holder ei god stund:).

Fra tid til annen er det en ide å rense ph-meteret (dvs. elektroden). Bland 1 ml 30% saltsyre i 1 liter batterivann og la meteret stå i den blandinga i 20-30 minutter. Det er vel proteinbelegg du særlig trenger å få vekk. Jeg har fått anbefalt å gjøre det en gang i måneden, men det trur jeg egentlig gjelder instrumenter i daglig bruk. Men et par ganger i året, kanskje?

Saltsyre har jeg ikke vært borte i. Altså bare en slik? Antar saltsyre er saltsyre?

 
Du skal ha begge kalibreringsvæskene, og lagringsvæske.

Jeg bruker batterivann til rensing før og etter måling. En 4-liter fra Biltema holder ei god stund:).

Fra tid til annen er det en ide å rense ph-meteret (dvs. elektroden). Bland 1 ml 30% saltsyre i 1 liter batterivann og la meteret stå i den blandinga i 20-30 minutter. Det er vel proteinbelegg du særlig trenger å få vekk. Jeg har fått anbefalt å gjøre det en gang i måneden, men det trur jeg egentlig gjelder instrumenter i daglig bruk. Men et par ganger i året, kanskje?
Takk :)
Tok med rensevæske og når jeg først var i gang. Bestilte før 15 i håp om at de skulle sende i dag men tror ikke det skjedde. Satser på det kommer før helga. Fins det noen bruksanvisning? Når ta ph måling, hvordan rengjøre og oppbevare osv?:)
 
Takk :)
Tok med rensevæske og når jeg først var i gang. Bestilte før 15 i håp om at de skulle sende i dag men tror ikke det skjedde. Satser på det kommer før helga. Fins det noen bruksanvisning? Når ta ph måling, hvordan rengjøre og oppbevare osv?:)
Det følger sikkert bruksanvsining for kalibrering med ph-meteret, og med rensevæska.

Du skal ikke ta måling med en gang du har meska inn. Vent noen minutter. Hvor ofte og når du så vil ta målinger, må du egentlig finne ut av sjøl. Jeg mener det er viktig å holde øye med pH gjennom prosessen, så jeg måler - og justerer eventuelt - ved starten av kokinga, og ved slutten. Målet mitt er 5,2 i kok, og ned mot 5 for lyse øl til gjæring, og mellom 5,2 og 5,2 for mørke.

Søker du litt ligger det my info på forumet her. Denne tråden inneholder mye bra: https://forum.norbrygg.no/threads/vannjusteringskurs-18-januar-2021.43347/
 
Tilbake
Topp