Hjelp!! Hva er dette_

Jeg har brygget en Trapist Trippel og var i går klar til å få ølet over på flasker.
Jeg har stukket om ølet halvveis i gjæringsprosessen. Da jeg skulle få ølet over på flasker oppdaget jeg et underlig
belegg på overflaten. Det luktet sterkt (alkohol?), men ikke noe ubehagelig lukt. Det var ikke noe usmak på ølet.
Gode råd/forslag mottas med stor takk :) Øl.jpgkk :)
 
Om det skal helles ut kan sikkert diskuteres, det vil si, noen bruker jo bakterier og gudene vet hva i ølene sine, så der må nok noen med kompetanse på området komme med svar.

Grunnen er dårlig renhold på kald side, altså etter vørteren er kjølt ned, hvor det kommer fra blir selvfølgelig vanskelig å si, men vanlige årsaker er kran på gjæringskar, tilsetninger underveis i gjæringsforløpet og muligens under omstikking, noe som sjeldent er nødvendig.

Om du deler litt av prosessen så går det kanskje ann å spekulere videre hvor det kommer fra.
 
Takk for raskt svar :)
Det er første gang dette har skjedd for meg - så jeg må nok gå nøye gjennom bryggeprosessen min.
 
Takk for raskt svar :)
Det er første gang dette har skjedd for meg - så jeg må nok gå nøye gjennom bryggeprosessen min.
Sånt skjer, som det ofte sies i hjemmebryggerverden: "Det er de som har hatt en infeksjon og de som snart får en." Det kan skje den beste og ofte må man, som du skriver, gå over rutinene på kald side. Alle kraner, både på kjeler, maskiner og gjæringskar tas fra hverandre, heverter og tappestaver må demonteres for rengjøring. Gjæringskar må sjekkes for dype riper, slanger må luktes på. Pumper kan demonteres i ny og ne for å sjekke hvordan det ser ut.

Og alt som kan kokes bør det :) Ikke alle tiltakene er nødvendig ved hvert brygg, men ved en infeksjon ville jeg gått i sømmene på alle.
 
Dette er det vi kaller en Pellicle og er en biofilm som dannes av ulike mikroorganismer for å beskytte mot oksygen.
Det er stor sannsynlighet for at dette er dannet av en brettanomyces gjær. http://www.milkthefunk.com/wiki/Pellicle
Det kan også være noe annet.

Så dersom man definerer infeksjon som at noe uønsket/ikke tilsiktet har tatt over ølet ditt, så har du en infeksjon.
Jeg selv tilsetter både brett og andre mikroorganismer (bakterier) i en del av min øl når jeg lager surøl.

Dersom det smaker og lukter godt så MÅ du jo ikke helle dette ut.
MEN, mange av disse mikroorganismene klarer å (over tid) spise opp ALT av sukkerarter, også de komplekse som vanlig ølgjær ikke spiser.
Dersom FG er høy, > 1.004 ca, så kan du forevente flaskebomber dersom du flasker det nå.

Dersom dette er noe du IKKE vil ha i bryggeriet ditt, er det smart å følge alle råd du har fått over her med hensyn til ekstra renhold.
Gjæringsbøtten ville jeg da sluttet å bruke til gjæring av øl i, de er ikke SÅ dyre disse bøttene.
 
Jeg har stukket om ølet halvveis i gjæringsprosessen.
Bildet leder meg til å tro at dette kan ha skjedd når du stakk om. Null tegn til proteiner eller gjær langs sida av bøtta di. Spørs om du har hatt en flue på besøk, ellers kan du få slik infeksjon av skall på frukt. Nå ville jeg nok personlig ha bytta alt som har vært i kontakt med det ølet på kald side.
 
Og alt som kan kokes bør det
Hvorfor ikke bruke Klorin til å desinfisere, glass og metalldeler?. Før Starsan ble tilgjengelig brukte jeg Klorin til å desinfisere alt mitt bryggeutstyr. Deretter skylte jeg godt med kaldt vann. Hadde ikke noen problemer som følge av denne metoden.
Selve gjæringstanken og slanger brukt under omstikking ville jeg imidlertid kastet.
 
Hvorfor ikke bruke Klorin til å desinfisere, glass og metalldeler?. Før Starsan ble tilgjengelig brukte jeg Klorin til å desinfisere alt mitt bryggeutstyr. Deretter skylte jeg godt med kaldt vann. Hadde ikke noen problemer som følge av denne metoden.
Selve gjæringstanken og slanger brukt under omstikking ville jeg imidlertid kastet.
Nei si det, kanskje fordi jeg syns det er mer tungvindt og fordi jeg ikke liker klorin lukta :p

Men ja alt som ikke er dyrt å erstatte og/eller er vanskelig å få rengjort bør kastet.
 
For dette spesielle tilfellet tenker jeg spesielt på hydrometeret som er brukt. For å koke dette trenger jeg en stor kjele, ca 10 liter. Oppvarming og koking tar jo sin tid og jeg er også litt redd for at det kan knuses ved sterk koking.
Det er riktig at Klorin lukter, men det forsvinner jo med god skylling.
 
For dette spesielle tilfellet tenker jeg spesielt på hydrometeret som er brukt. For å koke dette trenger jeg en stor kjele, ca 10 liter. Oppvarming og koking tar jo sin tid og jeg er også litt redd for at det kan knuses ved sterk koking.
Det er riktig at Klorin lukter, men det forsvinner jo med god skylling.
Hydrometeret er vel ikke så nøye? Eller heller du hydrometerprøven tilbake i gjæringsfatet?
 
For dette spesielle tilfellet tenker jeg spesielt på hydrometeret som er brukt. For å koke dette trenger jeg en stor kjele, ca 10 liter. Oppvarming og koking tar jo sin tid og jeg er også litt redd for at det kan knuses ved sterk koking.
Det er riktig at Klorin lukter, men det forsvinner jo med god skylling.
Klart, men hadde det vært meg så hadde jeg vasket det og en runde antibac :)
 
Nei, jeg heller ikke prøven tilbake, men hydrometeret har jo vært i kontakt med vørteren/ølet i prøverøret og dermed kan det være infeksjon på det.
 
Nei, jeg heller ikke prøven tilbake, men hydrometeret har jo vært i kontakt med vørteren/ølet i prøverøret og dermed kan det være infeksjon på det.
Det kan det, men siden det ikke skal i kontakt med øl du tar vare på spiller vel ikke det noen rolle? Jeg drikker ihvertfall opp eller heller ut prøven lenge før noen infeksjon kan rekke å bli et problem.
 
Jeg er enig at det ikke medfører en fare for det ølet som du tester med hydrometeret, men jeg vil forsikre meg at jeg ikke har liggende et potensielt infisert hydrometer sammen med annet bryggeutstyr. Derfor steriliserer jeg det med Klorin istedenfor Starsan. Bedre føre var osv.
 
Laget en Berliner Weisse med philly sour:
Laget denne ons 27/10, startet på 18’C, og skjedde ikke noe på to døgn. Justerte temp til 19 og senere 20 ‘C etter å ha lest noe om optimal temp, selv om oppskriften sa 19’C 14 dg . Nå har den hatt 20,2 ‘C i ett døgn
Trykket løftet seg sakte til maks 0,5 bar på dag 3, men synker igjen nå.
Ikke noe skum på toppen hverken før eller siden. Litt skumsnerk etter dag 2, men ellers ingen bevegelse i karet som ellers andre gjærsorter gjør som jeg er vant til. OG spot on 1047 inkl 500g laktose under kok.

Legger ved bilder: slik har det stort sett vært siden vørteren ble overført og gjæren pitchet.
Legger også ved et bilde av en Amber christmas som står rett over og har en vanlig skumdannelse slik jeg er vant til.

Lurer på om det er noe galt eller gjør gjæren jobben sin? Pitchet to pakker som anbefalt av oppskriften til olbrygging.
Tanker og ideer? Skal tilsette fruktpuré. Men da om gjæringsprosessen er riktig.
Vis vedlegget 54239Vis vedlegget 54240Vis vedlegget 54241
 
Laget en Berliner Weisse med philly sour:
Laget denne ons 27/10, startet på 18’C, og skjedde ikke noe på to døgn. Justerte temp til 19 og senere 20 ‘C etter å ha lest noe om optimal temp, selv om oppskriften sa 19’C 14 dg . Nå har den hatt 20,2 ‘C i ett døgn
Trykket løftet seg sakte til maks 0,5 bar på dag 3, men synker igjen nå.
Ikke noe skum på toppen hverken før eller siden. Litt skumsnerk etter dag 2, men ellers ingen bevegelse i karet som ellers andre gjærsorter gjør som jeg er vant til. OG spot on 1047 inkl 500g laktose under kok.

Legger ved bilder: slik har det stort sett vært siden vørteren ble overført og gjæren pitchet.
Legger også ved et bilde av en Amber christmas som står rett over og har en vanlig skumdannelse slik jeg er vant til.

Lurer på om det er noe galt eller gjør gjæren jobben sin? Pitchet to pakker som anbefalt av oppskriften til olbrygging.
Tanker og ideer? Skal tilsette fruktpuré. Men da om gjæringsprosessen er riktig.
Vis vedlegget 54239Vis vedlegget 54240Vis vedlegget 54241
Mener å ha hørt at at Philly Sour liker seg på litt høyere temp, gjerne 25 grader. Ta en SG måling for å se om det er aktivitet, evt øke temp?
 
Mener å ha hørt at at Philly Sour liker seg på litt høyere temp, gjerne 25 grader. Ta en SG måling for å se om det er aktivitet, evt øke temp?
Så det samme, men oppskriften viste 19 grader. Det virker helt dødt, og pga Amber Christmas gjærer i hylla over ønsker jeg ikke å heve tempen mer enn 20`c. usikker på om jeg skal vente noen dager til med å tilsette purreen, eller bare helle den i og håpe....
 
Tilbake
Topp