Vil snakke litt om dampkondensator.

Sannsynligvis er det vel en fare for at damp slipper ut da? Slik samtlige jeg har sett er konstruert vil dampen i bunnen bli liggende over vesken inntil den er så nedkjølt at den går over i veske..
Tror dampen kondenseres effektivt ved nedkjølingen. Men er systemet «lukket», (dvs det samler seg vann i bunn av kondenseringsrøret), så vil man jo miste »sugeeffekten» som oppstår når varm luft kjøles, og man mister «gjennomtrekk». Derfor må det jo være essensielt at også luft dras gjennom og ut. Denne effekten vil man oppnå lettere hvis enden er («mer») åpen?
Og vil man ikke få enda bedre effekt ved å montere en T-split også i enden, med en vifte som tar unna luft?
Her hadde det vært fint med ett innspill fra en aerodynamiker, med faglig bredde i termikk :p
 
Tror dampen kondenseres effektivt ved nedkjølingen. Men er systemet «lukket», (dvs det samler seg vann i bunn av kondenseringsrøret), så vil man jo miste »sugeeffekten» som oppstår når varm luft kjøles, og man mister «gjennomtrekk». Derfor må det jo være essensielt at også luft dras gjennom og ut. Denne effekten vil man oppnå lettere hvis enden er («mer») åpen?
Og vil man ikke få enda bedre effekt ved å montere en T-split også i enden, med en vifte som tar unna luft?
Her hadde det vært fint med ett innspill fra en aerodynamiker, med faglig bredde i termikk :p
...eller ganske enkelt bare løsne TC-klemma i bunnen, fjerne slangeadapteret og prøve? :cool:
 
Tror dampen kondenseres effektivt ved nedkjølingen. Men er systemet «lukket», (dvs det samler seg vann i bunn av kondenseringsrøret), så vil man jo miste »sugeeffekten» som oppstår når varm luft kjøles, og man mister «gjennomtrekk». Derfor må det jo være essensielt at også luft dras gjennom og ut. Denne effekten vil man oppnå lettere hvis enden er («mer») åpen?
Og vil man ikke få enda bedre effekt ved å montere en T-split også i enden, med en vifte som tar unna luft?
Her hadde det vært fint med ett innspill fra en aerodynamiker, med faglig bredde i termikk :p
trenger ikke det, høvelig tett lokk og åpent kondensrør lager god nok trekk,
tipper/vet avdampingen hos mitt DIY 160 liter og 3 kW byggeri er på 4 liter timen mot dobbelte me åpen lokk og 4" lufte rør med skorsteins efekten
Noe vifter har jeg ikke brukt på maaaange år.
 
trenger ikke det, høvelig tett lokk og åpent kondensrør lager god nok trekk,
tipper/vet avdampingen hos mitt DIY 160 liter og 3 kW byggeri er på 4 liter timen mot dobbelte me åpen lokk og 4" lufte rør med skorsteins efekten
Noe vifter har jeg ikke brukt på maaaange år.
«mot dobbelte me åpen lokk og 4" lufte rør med skorsteins efekten»
tilsier ikke det at bedre «trekk» vil gi bedre uttelling (fordampning). Eller misforstår jeg deg?
 
«mot dobbelte me åpen lokk og 4" lufte rør med skorsteins efekten»
tilsier ikke det at bedre «trekk» vil gi bedre uttelling (fordampning). Eller misforstår jeg deg?

med dampkondensator har vel vi fleste oppdaget at avdampingen blir mindre, hvorfor må vel aerodynamikeren din svare på :)

Med åpent lokk mener jeg bare at det ikke er et tett lokk men bulkete og store gliper.
 
med dampkondensator har vel vi fleste oppdaget at avdampingen blir mindre, hvorfor må vel aerodynamikeren din svare på :)

Med åpent lokk mener jeg bare at det ikke er et tett lokk men bulkete og store gliper.
Min nyinnkjøpte dampkondensator til Grainfather G30 hevdes å spraye ned dampen med kaldt vann og vil vel lage lite undertrykk. Trodde det funket som en vannstrålepumpe som lager sug, men no. Jeg er sjokkert over unødig høy kvalitet, vekt, flotte flenser og høy pris på dette. Plast eller tynnveggede rør med gjenger burde holdt lenge. Polykarbonat benyttes til telyshildere, så hvorfor ikke her??
 
Min nyinnkjøpte dampkondensator til Grainfather G30 hevdes å spraye ned dampen med kaldt vann og vil vel lage lite undertrykk. Trodde det funket som en vannstrålepumpe som lager sug, men no. Jeg er sjokkert over unødig høy kvalitet, vekt, flotte flenser og høy pris på dette. Plast eller tynnveggede rør med gjenger burde holdt lenge. Polykarbonat benyttes til telyshildere, så hvorfor ikke her??
PET tåler også langt over 100 grader. Utenom dysa, kan vel plast benyttes til resten.
 
PET tåler ikke mer enn rundt 50 C før det deformes nei
Sorry, det var smeltepunktet for PET som er høyt (235-260⁰C). Seglasset på en av de nye stållokkene er av plast (gulaktig). Polykarbonat/lexan bør tåle temperaturen og styrken. Ikke så kult, men "foodgrade" er jo heller ikke noe å vurdere når alt går i sluket...
 
PP (polypropylen): 140-150 C
PE (polyetylen): 80-120 C
- LD-PE: (low density PE): 80-90C
- HD-PE: (high D-PE): 120C
PET (Polyetylentereftalat): 60 C
 
Sist redigert:
Stemmer, PET tåler lite varme. Jeg så på smeltepunktet. Mange har nok oversett det ved vask.
Da ser jeg over at PP bør tåle å brukes til dampkondensator som ikke blir utsatt for mer enn 100⁰C. Bedre å lage en i PP til noen hundrelapper enn en i tungt solid stål til noen tusenlapper
 
Hei,
jeg er usikker på hvor varm dampen blir. Vørt som koker holder ca. 100 grader, men damp kan bli mye varmere.

Når først investeringen er gjort, angrer jeg ikke på min dampkondensator til B40. Gjør jobben.
 
Kegland har nylig kommet med sikteglass av PPSU(polyphenylsulphone) til gen 3.1.1 og gen 4, det er samme plasten som er i destillerings-lokkene man får til Brewzilla/Digiboil får å kunne se inn.

KegLand har laget en video av hvordan man fjerner den i rustfritt stål og setter på sikteglasset i PPSU, i videoen sier Kee at den plastikken faktisk er dyrere enn rustfritt og det er jo der snakk om et enkelt rør, så det er ikke sikkert at et lokk i en god nok plast faktisk ville blitt billigere :)
 
Det hadde ikke forundret meg om dampen ble varmere enn 100 i en fosskokende kjele med lokk.
Er det noen fysikk-lærere på forumet? ;)
 
Tilbake
Topp