Vil snakke litt om dampkondensator.

Petter Mandt

Norbrygg-medlem
Sannsynligvis er det vel en fare for at damp slipper ut da? Slik samtlige jeg har sett er konstruert vil dampen i bunnen bli liggende over vesken inntil den er så nedkjølt at den går over i veske..
Tror dampen kondenseres effektivt ved nedkjølingen. Men er systemet «lukket», (dvs det samler seg vann i bunn av kondenseringsrøret), så vil man jo miste »sugeeffekten» som oppstår når varm luft kjøles, og man mister «gjennomtrekk». Derfor må det jo være essensielt at også luft dras gjennom og ut. Denne effekten vil man oppnå lettere hvis enden er («mer») åpen?
Og vil man ikke få enda bedre effekt ved å montere en T-split også i enden, med en vifte som tar unna luft?
Her hadde det vært fint med ett innspill fra en aerodynamiker, med faglig bredde i termikk :p
 

Ravneklo

Norbrygg-medlem
Tror dampen kondenseres effektivt ved nedkjølingen. Men er systemet «lukket», (dvs det samler seg vann i bunn av kondenseringsrøret), så vil man jo miste »sugeeffekten» som oppstår når varm luft kjøles, og man mister «gjennomtrekk». Derfor må det jo være essensielt at også luft dras gjennom og ut. Denne effekten vil man oppnå lettere hvis enden er («mer») åpen?
Og vil man ikke få enda bedre effekt ved å montere en T-split også i enden, med en vifte som tar unna luft?
Her hadde det vært fint med ett innspill fra en aerodynamiker, med faglig bredde i termikk :p
...eller ganske enkelt bare løsne TC-klemma i bunnen, fjerne slangeadapteret og prøve? :cool:
 

Oddvar Demmo

Norbrygg-medlem
Tror dampen kondenseres effektivt ved nedkjølingen. Men er systemet «lukket», (dvs det samler seg vann i bunn av kondenseringsrøret), så vil man jo miste »sugeeffekten» som oppstår når varm luft kjøles, og man mister «gjennomtrekk». Derfor må det jo være essensielt at også luft dras gjennom og ut. Denne effekten vil man oppnå lettere hvis enden er («mer») åpen?
Og vil man ikke få enda bedre effekt ved å montere en T-split også i enden, med en vifte som tar unna luft?
Her hadde det vært fint med ett innspill fra en aerodynamiker, med faglig bredde i termikk :p
trenger ikke det, høvelig tett lokk og åpent kondensrør lager god nok trekk,
tipper/vet avdampingen hos mitt DIY 160 liter og 3 kW byggeri er på 4 liter timen mot dobbelte me åpen lokk og 4" lufte rør med skorsteins efekten
Noe vifter har jeg ikke brukt på maaaange år.
 

Petter Mandt

Norbrygg-medlem
trenger ikke det, høvelig tett lokk og åpent kondensrør lager god nok trekk,
tipper/vet avdampingen hos mitt DIY 160 liter og 3 kW byggeri er på 4 liter timen mot dobbelte me åpen lokk og 4" lufte rør med skorsteins efekten
Noe vifter har jeg ikke brukt på maaaange år.
«mot dobbelte me åpen lokk og 4" lufte rør med skorsteins efekten»
tilsier ikke det at bedre «trekk» vil gi bedre uttelling (fordampning). Eller misforstår jeg deg?
 

Oddvar Demmo

Norbrygg-medlem
«mot dobbelte me åpen lokk og 4" lufte rør med skorsteins efekten»
tilsier ikke det at bedre «trekk» vil gi bedre uttelling (fordampning). Eller misforstår jeg deg?

med dampkondensator har vel vi fleste oppdaget at avdampingen blir mindre, hvorfor må vel aerodynamikeren din svare på :)

Med åpent lokk mener jeg bare at det ikke er et tett lokk men bulkete og store gliper.
 
Topp