Flasker

Heisann.
Jeg har lest og hørt flere steder at kjøpeflasker (f.eks fra bryggselv) er bedre å bruke enn gjenbruksflasker (f.eks gamle NøgneØ-flasker).

Jeg har en del av begge typer, og tapper alt jeg brygger på flasker. Jeg har ikke hatt problemer med noen av delene. Merket at etikettene til Munkholm Juleøl var veldig enkle å få av, men glasset i disse virker en del tynnere enn lignende flasker fra f.eks NøgneØ.

Er det noen som har erfaring med hvilke flasker det er lurest å styre unna?
Hilsen Per
 
Heisann.
Jeg har lest og hørt flere steder at kjøpeflasker (f.eks fra bryggselv) er bedre å bruke enn gjenbruksflasker (f.eks gamle NøgneØ-flasker).

Jeg har en del av begge typer, og tapper alt jeg brygger på flasker. Jeg har ikke hatt problemer med noen av delene. Merket at etikettene til Munkholm Juleøl var veldig enkle å få av, men glasset i disse virker en del tynnere enn lignende flasker fra f.eks NøgneØ.

Er det noen som har erfaring med hvilke flasker det er lurest å styre unna?
Hilsen Per
Det der med tynt og tykt glass i flasker mener jeg å huske er ei greie som stammer fra da pant på glassflasker forsvant. Det ble da innført en engangsavgift på glassflasker som ble beregnet etter vekt
Noen produsenter tilpasset seg da og tilbød flasker med tynnere gods som følgelig fikk lavere avgift.

Jeg har selv ganske mange Nøgne Ø flasker og noen hundre av de tynnere kjøpt nye på Ølbrygging og merker ingen praktisk forskjell bortsett fra følelsen når jeg løfter dem...
 
Heisann.
Jeg har lest og hørt flere steder at kjøpeflasker (f.eks fra bryggselv) er bedre å bruke enn gjenbruksflasker (f.eks gamle NøgneØ-flasker).

Jeg har en del av begge typer, og tapper alt jeg brygger på flasker. Jeg har ikke hatt problemer med noen av delene. Merket at etikettene til Munkholm Juleøl var veldig enkle å få av, men glasset i disse virker en del tynnere enn lignende flasker fra f.eks NøgneØ.

Er det noen som har erfaring med hvilke flasker det er lurest å styre unna?
Hilsen Per
Det er ingen grunn til ikke å gjenbruke flasker. Men til øl som skal karboneres spesielt høyt - en del belgisk øl, og weissbier - sånn at det blir stort trykk, ville jeg styrt unna de letteste engangsflaskene.
 
Tilbake
Topp