Kan vi snakke om brygging av engelsk bitter?

En bitter planlegges og jeg roter i gamle tråder :p

Derfor litt sent, men om du klikket deg inn på lenkene har du altså sett en Best Bitter oppskrift uten krystall :cool: . Til og med en oppskrift på et øl som er godt likt på koksholmen. Selv ville jeg nok heller kalt det Golden ale eller Golden Bitter ;).

Når det er sagt, bør fargen på Norbrygg-definisjonen til Best Bitter justeres? Jeg oppfatter både Kinn Pilgrim og London Pride til å være lysere enn 25 EBC. Eller bommer jeg?



Sent igjen, men du finner en oppskrift her.

En litt mer moderne variant.
hehe - at jeg ikke har sett en oppskrift uten krystallmalt impliserer ikke at det ikke kan finnes noen:) - men krystallmalt er nok veldig vanlig. Samt mørkere typer invertsukker (det finnes vel 4 grader) og eventuelt andre typer sukker med farge.

Engelske bryggerier bryr seg vel fint lite om definisjoner, det være seg Norbryggs eller BJCP (Pale amber to medium copper color.) :).
 
TimothyTaylors Landlord er brygget på 100% Golden Promise malt, https://www.timothytaylor.co.uk/
Det stemmer vel ikke helt. De bruker sukker, også - og det er neppe lyst sukker, for om vi brygger med 100% Golden Promise, får vi neppe et øl som er "pale amber":).
Ser også at Mild er oppgitt med kun Golden Promise.

Enten malter de selv eller bruker farge på denne.
 
Ser også at Mild er oppgitt med kun Golden Promise.

Enten malter de selv eller bruker farge på denne.
Hvis dark mild'en skal kunne ha røsta toner, må det være noe mørkt, røsta malt der - i alle fall ikke bare GP og sukker. Så jeg trur de juger:).
 
Det stemmer vel ikke helt
Poenget mitt var at det finnes Best Bitter som ikke inneholder Crystal malt. En rekke engelske bryggerier bruker sukker som en del av ingrediensene. Det er vanligvis "invert sugar".
Min oppskrift for Landlord bruker 99.5% Golden Promise og 0.5% Carafa-2 for "Color Correction".
 
Poenget mitt var at det finnes Best Bitter som ikke inneholder Crystal malt. En rekke engelske bryggerier bruker sukker som en del av ingrediensene. Det er vanligvis "invert sugar".
Min oppskrift for Landlord bruker 99.5% Golden Promise og 0.5% Carafa-2 for "Color Correction".
Som tidligere nevnt er Bathams BB en av disse ;) .
2022_02_08 00_11 Office Lens.jpg

Din Landlord er helt på linje med Wheeler i Camra klassikeren BYO British Real Ale

TT Landlord.jpg
 
Engelske bryggerier bryr seg vel fint lite om definisjoner, det være seg Norbryggs eller BJCP (Pale amber to medium copper color.) :).
Godt argument for å justere det jeg oppfatter som en fargefeil i definisjonene. De 2 mest aktuelle typeølene (Kinn Pilgrim og London Pride) er en del lysere enn 25 EBC. @Andreas Habel er det lov å håpe at BB er endret i de justerte definisjonene?

Uansett har jeg et første utkast til BB. Ikke så veldig spennende, har kun EKG, Target og Fuggle av engelske humler.
Tok utgangspunkt i London Pride gristen. Får se på gjær, mesketemp avhenger av denne. Står mellom Brewferm Top (Edme variant) og Verdant. Heller mot Brewferm Top fordi jeg ikke har noen klar plan på denne.

 
Poenget mitt var at det finnes Best Bitter som ikke inneholder Crystal malt. En rekke engelske bryggerier bruker sukker som en del av ingrediensene. Det er vanligvis "invert sugar".
Min oppskrift for Landlord bruker 99.5% Golden Promise og 0.5% Carafa-2 for "Color Correction".
Jojo - men det jeg svarte på var din påstand om at Landlord er brygga på 100% pale malt. Jeg har ikke sagt at det ikke finnes BB som ikke har krystallmalt, bare at jeg ikke har sett ei oppskrift som ikke har det - så det er veldig vanlig. Men jeg har ikke saumfart hverken nettet eller litteraturen på jakt etter bitter-oppskrifter. Både de mørkere gradene av invertsukker, molasses og røsta malt kan gi farge i en bitter. Sukkerkulør, også. Britiske bryggerier har ikke vært purister, akkurat:). Mais har også vært en veldig vanlig ingrediens.

@Eramik Jeg trur London Pride ligger omtrent akkurat på 25 EBC - i alle fall ikke mye under. Men jeg er i og for seg enig med deg, jeg synes definisjonen kunne åpna for noe litt lysere enn 25 EBC. Nå sitter de vel ikke med måleutstyr for EBC når de dømmer, og jeg trur ikke det er det de er mest opptatt av, men det er jo greit om definisjonen er i tråd med virkeligheta.

Det som er litt snålt, er at det er ei glippe mellom øvre grense for engelsk golden ale - 15 EBC - og den nedre grensa for Best Bitter på 25 EBC. Nå har jeg null empiri på dette - tilgangen på originalt engelsk øl på Hadeland er ikke særlig god (OBS: Understatement!) - men det ville da være rart om det ikke fantes øl i den sona? Og bare for å erte dommerne våre litt: BJCP's nedre grense er 8SRM, altså omtrent der øvre grense for golden ale ligger:).
 
Sist redigert:
jeg svarte på var din påstand om at Landlord er brygga på 100% pale malt.
Jeg spurte
Det stemmer vel ikke helt. De bruker sukker, også - og det er neppe lyst sukker, for om vi brygger med 100% Golden Promise, får vi neppe et øl som er "pale ambe
Jeg spurte TimothyTaylor hvilken malt de bruker i Landlord. Her er svaret:

Good afternoon Reinhard,
Thank you for your email and query.
With regards to your question about which malts we use in Landlord, it is 100% Golden Promise (although we can’t divulge much more information than that unfortunately).
If you are looking for the information we can tell you, it’s all listed on our website. Including the ingredients in our beers, our history and also a step-by-step look at our brewing process with accompanying video: https://www.timothytaylor.co.uk/
I hope that helps, but if you have any other questions please let me know.

Many thanks,
Scott Cameron
Senior Brand Marketing Manager
 
Jeg spurte

Jeg spurte TimothyTaylor hvilken malt de bruker i Landlord. Her er svaret:

Good afternoon Reinhard,
Thank you for your email and query.
With regards to your question about which malts we use in Landlord, it is 100% Golden Promise (although we can’t divulge much more information than that unfortunately).
If you are looking for the information we can tell you, it’s all listed on our website. Including the ingredients in our beers, our history and also a step-by-step look at our brewing process with accompanying video: https://www.timothytaylor.co.uk/
I hope that helps, but if you have any other questions please let me know.

Many thanks,
Scott Cameron
Senior Brand Marketing Manager
Men golden promise, er ikke det et kornslag? Det kan vel være malta på alle mulige vis?
 
Jeg spurte

Jeg spurte TimothyTaylor hvilken malt de bruker i Landlord. Her er svaret:

Good afternoon Reinhard,
Thank you for your email and query.
With regards to your question about which malts we use in Landlord, it is 100% Golden Promise (although we can’t divulge much more information than that unfortunately).
If you are looking for the information we can tell you, it’s all listed on our website. Including the ingredients in our beers, our history and also a step-by-step look at our brewing process with accompanying video: https://www.timothytaylor.co.uk/
I hope that helps, but if you have any other questions please let me know.

Many thanks,
Scott Cameron
Senior Brand Marketing Manager
Som man roper i skogen ... :). Hvis du spurte hvilket malt de brukte, så svarer luringene bare på det, vil jeg tru. Og på nettsida deres, som de refererer til, står det jo at de bruker sukker i det ølet. Engelskmenn ... :rolleyes:.

Og som @erikraude sier, så er GP et kornslag, så de kan jo i prinsippet ha fått all slags malt ut av det.
 
Jojo - men det jeg svarte på var din påstand om at Landlord er brygga på 100% pale malt. Jeg har ikke sagt at det ikke finnes BB som ikke har krystallmalt, bare at jeg ikke har sett ei oppskrift som ikke har det - så det er veldig vanlig. Men jeg har ikke saumfart hverken nettet eller litteraturen på jakt etter bitter-oppskrifter. Både de mørkere gradene av invertsukker, molasses og røsta malt kan gi farge i en bitter. Sukkerkulør, også. Britiske bryggerier har ikke vært purister, akkurat:). Mais har også vært en veldig vanlig ingrediens.

@Eramik Jeg trur London Pride ligger omtrent akkurat på 25 EBC - i alle fall ikke mye under. Men jeg er i og for seg enig med deg, jeg synes definisjonen kunne åpna for noe litt lysere enn 25 EBC. Nå sitter de vel ikke med måleutstyr for EBC når de dømmer, og jeg trur ikke det er det de er mest opptatt av, men det er jo greit om definisjonen er i tråd med virkeligheta.
Litt avhengig av hvilken oppskrift du ser på har den variert mellom 17 og 20. Har en Alt som er 25 EBC, den er en del mørkere enn slik jeg husker London Pride.

Med mye baklys
imgly_2062653590741578517.jpg
 
Men golden promise, er ikke det et kornslag? Det kan vel være malta på alle mulige vis?
Golden Promise er et kornslag på samme måte som Maris Otter. Når kornslagene maltes som Pale Malts bruker de navnet Golden Promise eller Maris Otter. Dersom de maltes anderledes vil de bruke navnet på den maltvarianten i.e. Vienne, Munich, etc.
 
@Andreas Habel er det lov å håpe at BB er endret i de justerte definisjonene?
Best Bitter hører ikke til de øltypene som har blitt revidert så langt.

Dommerkomitéen har revidert en rekke øltyper, men vi har så langt prioritert de typene som er mest populære i NM.

Nå det er sagt så betyr feil farge ikke så mye i konkurransesammenheng, det gir maks. 1-2 poeng trekk.
 
Sist redigert:
Konspirasjonsteoriene lever godt på Hadeland tydeligvis.
Nja, konspirasjoner ... engelskmenn er jo drevne forretningsfolk, og karen fra bryggeriet er jo åpenbart ikke så hissig på å være veldig åpen om detaljene i brygget. Han sier jo ikke noe annet enn at du må gå til nettsida deres hvis du vil vite alt de kan si - og der får du vite at de i tillegg til malt bruker sukker. Men det kan jo hende det er mer de ikke sier, også;).
 
Fikk lyst til å brygge en bitter igjen.
Tenker på det samme. Vurderer å teste ny oppskrift. ”Crystal malt” – undres på hva han mener med det. Ser ganske mørk ut på bildet.
 
Tilbake
Topp