NM Historien Vinnere, Finaler med mer.

Kold Brygg

Moderator
Etter litt leting er regnearket så ferdig som det er mulig å få det. Tror jeg. Jeg mangler litt data for 1998, men det er neppe realistisk å finne denne. I tillegg mangler noen oppskrifter. At oppskrifter for 2021 og 2022 ikke er sluppet av Norbrygg er litt skuffende. 2021 har jeg funnet en del oppskrifter andre steder, samt fått tilsendt av vinnere.

I det store og hele må jeg si meg meget imponert over at man har klart å gjøre det enkelt å finne det meste av informasjon. Det er helt sikkert feil her, gi beskjed når om du finner noen.

Fullstendig oversikt finner du her:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1OviIwjjAdgEZStRUB4sm44_kWtihXbX--G5mCEZZxE0/edit?usp=sharing

Jeg har lagt lenke til aktuelle oppskrifter der dette er tilgjengelig.

For de historieinteresserte står det mye artig fra Norbrygg første 20 år her: https://norbrygg.no/wp-content/uploads/Norbrygghefte_v007kort.pdf

For de som vil lese mer om NM gjennom årene kan se her.
https://norbrygg.no/nm/

Det står også litt her
http://bogartihjornet.blogspot.com/2015/12/norgesmesterskapet.html

Hvilke bryggere har vunnet mest?
NM har vært arrangert siden 1997 og noen av de mestvinnende har fått en god profesjonell karriere som bryggere. De mest kjente er kanskje @Kjetil Jikiun (Nøgne og Solo), @Gahr (7 Fjell), Jens Maudal (Haandbryggeriet) og @Espen Lothe (Kinn). Flest medaljer har dog ingen av de, det har @Einar Michelsen som overtok ledelsen i 2022, fra paret @Lars Bjørnstad og Espen Håvardsholm med 10 medaljer fra NM. Det skal dog nevnes at Espen Håvardsholm har 17 medaljer i forskjellige konstellasjoner. Lars Bjørnstad har vært med på 14 medaljer, mens Tore Bjørgo har vært med på å vinne 13 medaljer. Men det blir for mye arbeid om jeg skal telle dette manuelt. Derfor har jeg holdt meg strengt til de sammensatte konstellasjonene. Helt sikkert til Michelsens glede.

Fleste seire har Erlann Eldorsen, @Gahr og @Holmentoppen (Kurt Haugen) med 4 hver. Kurt Haugen har i tillegg 1 seier sammen med Børre Torp.

Brygger
1
2
3
Totalsum
Einar Michelsen @Einar Michelsen
3​
7​
3​
13​
Lars Bjørnstad/ Espen A. Haavardsholm @Lars Bjørnstad
3​
3​
4​
10​
Peter Marius Olsen
1​
6​
3​
10​
Espen Lothe @Espen Lothe
3​
3​
3​
9​
Tore Bjørgo
3​
3​
3​
9​
Gahr Smith-Gahrsen @Gahr
4​
2​
2​
8​
Erlann Eldorsen
4​
3​
7​
Kurt Haugen @Holmentoppen
4​
3​
7​
Gunnar Wiig
3​
3​
1​
7​
Jens Maudal @JensM
3​
3​
1​
7​
John Town
3​
1​
3​
7​
Joakim Ruud @joques
3​
1​
2​
6​
Tore Tverå @ToreT
1​
3​
2​
6​
Bjørn Magne Idland/ Merete Antonsen @bidland
1​
5​
6​
Andreas Högfeldt
3​
2​
5​
Kjetil Jikiun @Kjetil Jikiun
2​
3​
5​
Svein Fugelsnes
2​
2​
1​
5​
Arild Tandberg @Arild Tandberg
2​
1​
2​
5​
Arne Marius Haugen
1​
3​
1​
5​
Bjarke Vang/ Pål Rolfsen
1​
3​
1​
5​
Lars Erik Vingnesengen @Lars___Erik
1​
3​
1​
5​



Hvilke stiler har flest medaljer?
Imperial Stout har 26 medaljer i tillegg har stilen være base for mange spesialøl. Amerikansk Pale Ale har 23 medaljer og storebroren Amerikansk IPA har 23. AIPA har flest gullmedaljer. Det er neppe noen overraskelser her for de som har fulgt med en stund.

Trenden de 7-8 siste årene er at malt- og alkoholtunge stiler som Imperial Stout, Doppelbock og Barleywine har vunnet svært mye. Mørke lagere som Müchner Dunkel og Märzen har omtrent vært fraværende de siste 10 år på medaljeplassene, etter å ha dominert i konkurransens første år. I 2022 gjorde begge stilene et comeback. Märzen vant årets hjemmebrygger.

Jeg har for øvrig tatt meg et par friheter med stilene. Imperial Havrestout ble slått sammen med Imperial Stout. En amerikansk lager ble slått sammen med enten Internasjonal lager eller moderne lys lager (husker ikke helt). Dortmund Export er slått sammen Tysk pils. Det er lov å klage, men det kommer ikke til å hjelpe :p.
Belgisk Tripel var tidligere en egen stil, disse er nå å finne under Lys sterk belgisk ale/ Belgisk Tripel.

Imperial stout
8
7
11
26
Amerikansk pale ale
10
6
8
24
Amerikansk IPA
11
7
5
23
Tysk pilsner
7
6
7
20
Tsjekkisk pilsner
4
9
7
20
Münchener dunkel
2
10
8
20
Doppelbock
9
3
3
15
Weizen/Weissbier
8
2
4
14
Engelsk Barleywine
4
7
2
13
Engelsk strong bitter/Engelsk pale ale
3
6
4
13
Mørk sterk belgisk ale
5
4
3
12
Porter
5
2
5
12
Imperial IPA
4
3
5
12
Belgisk wit
3
5
4
12
Amerikansk barleywine
3
3
5
11
Belgisk dubbel/Bruin
2
7
2
11
Märzen
2
4
5
11
Schwarzbier
5
4
1
10
Lys sterk belgisk ale/ Belgisk Tripel
5
1
4
10

Stilene som har vunnet minst av dagens definisjoner. Her er det noen overraskelser. Jeg har fjernet stiler fra spesialøl.
California Common har ingen medaljer, men har 1 hvor den er base i et spesialøl. Weizen Bock har heller ingen medaljer, med tanke på hvor god bock hevder seg bør det være mulig å sanke heder og ære med Hvetevarianten også. Dunkelweizen kun 1 medalje fra 2003. Golden Ale har også kun 1 medalje den er litt nyere fra 2016. Det er også en del klassiske stiler som kun har 2 medaljer, inkludert Wiener.

Det kan være mange grunner til dette. Den åpenbare er antakelig at det leveres få bidrag innen stilen. Dersom det ikke er tilfellet antar jeg at dommerkomiteen vil se på årsaken til dette. Er det noen stiler som blir dømt for strengt? Dersom det er tilfellet, hvorfor?

Altbier
2
2
Belgisk frukt lambic
2
2
Norsk pils
1
1
2
Skotsk ale
1
1
2
Bière de garde
1
1
2
Heimabrugg
1
1
2
Mørk tsjekkisk lager
1
1
2
Wiener
1
1
2
Sort IPA
1
1
2
Berliner weisse
1
1
Dunkelweizen
1
1
Klassisk Norsk juleøl
1
1
Engelsk golden ale
1
1
Flamsk brun/Oud bruin
1
1
Kornøl
1
1
Klassisk Norsk juleøl butikk-klasse
0
California common/Steam beer
0
Weizen bock
0
Gose
0

For oss som bare brygger, vil jeg anta det det kan tenne en liten gnist blant enkelte. Klarer noen å knekke koden til Weizen Bock og vinne en medalje?

Jeg håper flere setter pris på nerdingen.
 
Sist redigert:
Veldig bra initiativ :)

Linken til Resultater 2017 viser til 2018.

 
Veldig bra initiativ :)

Linken til Resultater 2017 viser til 2018.

Takk, da er det i det minste en annen som har sett på dette.

Jeg er forresten ikke sikker på at dette er beste oppsettet, men det er en start. Om det er ønske om å få gjort det tilgjengelig på sidene får noen med tilgang kikke på det der, eventuelt fortelle meg hvordan jeg kan lage sider.

Forresten lenkene videre på 2020 resultatene er døde. Kan noen med tilgang kikke på dette?
 
Sist redigert:
Takk, da er det i det minste en annen som har sett på dette.

Jeg er forresten ikke sikker på at dette er beste oppsettet, men det er en start. Om det er ønske om å få gjort det tilgjengelig på sidene får noen med tilgang kikke på det der, eventuelt fortelle meg hvordan jeg kan lage sider.

Forresten lenkene videre på 2020 resultatene er døde. Kan noen med tilgang kikke på dette?
Jeg har tilganger og skal få kikket på det.

Kan jeg nevne at jeg begynner å bli mer og mer aggresiv når noen sier at Wordpress er et velfungerende system?
 
Da har jeg begynt å legge inn i regneark, ferdig med årene 2020 til 2016.


Savner oppskrifter for 2021, er dette lagt ut en plass @gustavf ?

Eventuelt om @Einar Michelsen (jeg fant din Einar :) ) @roedskjegg78 og andre kan dele sine oppskrifter fra Brewfather eller lignende sider skal jeg få lagt disse inn.

Finnes det noe med gode kunnskaper i Excel?
Det hadde vært interessant å få en statistikk på hvilken brygger som har flest plasseringer i NM og hvilke stiler som har har flest plasseringer, dette kan vel gjøres ved å hente informasjon i de forskjellige regnearkene.
 
Sist redigert:
Nei, der legges de ikke. I årets NM samlet vi ikke inn oppskrifter i konkurransesystemet og det var kun norgesmestrene som sendte inn oppskrift.
Skjønner ikke helt hvorfor de ikke kan legges der (også). Er det ikke greit å ha oppskrifter samlet? Om det kun er vinnere og premierte som ligger fra 2021 betyr vel ikke så mye?
 
Skjønner ikke helt hvorfor de ikke kan legges der (også). Er det ikke greit å ha oppskrifter samlet? Om det kun er vinnere og premierte som ligger fra 2021 betyr vel ikke så mye?
Fordi dette er en del av påmeldingssystemet. Det er ikke egentlig et sted vi "publiserer" oppskriftene, men innsyn i påmeldingene som deltagerne fyller inn når de melder seg på. Ettersom vi tok bort kravet om at alle skulle fylle inn oppskrifter når de meldte seg på, så er det ingen informasjon å vise der.

Norgesmesterne har sendt inn oppskrifter utenom dette systemet.

Dette var et valg som ble gjort for å gjøre det enklere å melde seg på NM. Vi så også at mange la inn veldig ufullstendige oppskrifter, slik at verdien av dem ble ganske begrenset.
 
Fordi dette er en del av påmeldingssystemet. Det er ikke egentlig et sted vi "publiserer" oppskriftene, men innsyn i påmeldingene som deltagerne fyller inn når de melder seg på. Ettersom vi tok bort kravet om at alle skulle fylle inn oppskrifter når de meldte seg på, så er det ingen informasjon å vise der.

Norgesmesterne har sendt inn oppskrifter utenom dette systemet.

Dette var et valg som ble gjort for å gjøre det enklere å melde seg på NM. Vi så også at mange la inn veldig ufullstendige oppskrifter, slik at verdien av dem ble ganske begrenset.
Ah, en teknisk forklaring, ja gir det mening. Takk.
 
Da har jeg begynt å legge inn i regneark, ferdig med årene 2020 til 2016.


Savner oppskrifter for 2021, er dette lagt ut en plass @gustavf ?

Eventuelt om @Einar Michelsen (jeg fant din Einar :) ) @roedskjegg78 og andre kan dele sine oppskrifter fra Brewfather eller lignende sider skal jeg få lagt disse inn.

Finnes det noe med gode kunnskaper i Excel?
Det hadde vært interessant å få en statistikk på hvilken brygger som har flest plasseringer i NM og hvilke stiler som har har flest plasseringer, dette kan vel gjøres ved å hente informasjon i de forskjellige regnearkene.
Her er årets Stabockoppskrift
 

Vedlegg

  • Brewfather_StlenStabock25l_20211123 (1).pdf
    116 KB · Sett: 31
Du glemte Espen Lothe / Kinn Bryggeri :p
F*ck! Visste det var en som manglet. Jaja får endre senere. Takk.

Kult at du tar deg tid til dette!

For egen del ser jeg at oversikten ikke stemmer 100 % prosent. Jeg har (utrolig nok) klart å klore til meg 5 NM-tiler: 2016, 2018, 2019 (to stk) og 2021. Tipper det skyldes at min gode venn Børre Torp står oppført som medbrygger i 2016. Han var strengt tatt ikke involvert i bryggingen, men ville gjerne være med på festen i Drammen. ;)

Det er litt avvik mellom regnearket og oversikten i først post når det gjelder stiler som har vunnet?
Takk for presiseringer. Den i 2016 skyldes at Børre Torp står som medbrygger, ja. Jeg har forholdt meg strengt til registrerte bryggere. Fant ut det ble for komplisert å gjøre på en annen måte. Derfor står du med 4 gullmedaljer alene og 1 med Børre Torp. Kjekt for Børre da :D. Du får trøste deg med at dette gjelder flere, som nok hadde vært høyere på listene om de hadde brygget alene eller med samme medbrygger hele veien.

Fint om du peker direkte på avvikene, blir jo litt blind når jeg står oppe i dette o_O.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp