Den Store BrewFather Tråden

Fant en oppskrift på hveteøl jeg tenkte prøve, men kan noen erfarne bekrfte att denne meskeprofilen er fungerende ? Syns det var veldig mange steg og temp i hytt og gevær. Vis vedlegget 55708

Legger ved link fra brewfather https://web.brewfather.app/tabs/recipes/recipe/Gl7gFExttAm6Iu0eE5xe37GYWJ7fQg
Jeg synes det virker komplisert. Sjekk ut weissbier tråden. Flere lenker til gode artikler.

 
Aha. Jeg klarer aldri å måle preboil gravity riktig, så det får i så fall bare være. Grunnen til at det står spot on er at jeg ikke har fylt inn noe.
 
Skal du få ting riktig må du være nøyaktig når du legger inn tall. Jeg trodde min effektivitet har dårlig. Jeg var dårligst på nøyaktighet når tallene skulle legges inn. Effektiviteten var grei.
 
Aha. Jeg klarer aldri å måle preboil gravity riktig, så det får i så fall bare være. Grunnen til at det står spot on er at jeg ikke har fylt inn noe.
Er pre boil og avdamp riktig så går mye av seg selv. Når jeg er ferdig å skylle rører jeg et par minutter, tapper 3 liter ut av krana og slenger det oppi maskinen igjen, så tapper jeg av en prøve, kjøler ned til 20ish og måler med hydrometer, null stress :)
 
Hvordan går jeg frem når jeg skal brygge mindre batcher enn standard? Alle litermål blir jo definert i profilen, så jeg vil ikke kødde til "hovedprofilen". Er det slik at man må lage ny profil for hver gang man skal brygge et nytt volum, eller er det en enklere måte å gjøre det på? Ved mindre batcher vil det jo ikke være behov for noe særlig skylling, så det vil jo også påvirkes.
 
Hvordan går jeg frem når jeg skal brygge mindre batcher enn standard? Alle litermål blir jo definert i profilen, så jeg vil ikke kødde til "hovedprofilen". Er det slik at man må lage ny profil for hver gang man skal brygge et nytt volum, eller er det en enklere måte å gjøre det på? Ved mindre batcher vil det jo ikke være behov for noe særlig skylling, så det vil jo også påvirkes.
Du bare reduserer batchstørrelse
 
Hvordan går jeg frem når jeg skal brygge mindre batcher enn standard? Alle litermål blir jo definert i profilen, så jeg vil ikke kødde til "hovedprofilen". Er det slik at man må lage ny profil for hver gang man skal brygge et nytt volum, eller er det en enklere måte å gjøre det på? Ved mindre batcher vil det jo ikke være behov for noe særlig skylling, så det vil jo også påvirkes.
Jeg har flere profiler, men brygger bare 2 forskjellige størrelser så er jo ikke så mye arbeid.
 
Du bare reduserer batchstørrelse
Må jo også fjerne skyllevannvolum dersom jeg ikke skal skylle, eller har det ikke noe å si?
Jeg har flere profiler, men brygger bare 2 forskjellige størrelser så er jo ikke så mye arbeid.
Kommer nok også i hovedsak til å kun brygge 2 størrelser, så det er i utgangspunktet ikke noe problem. Men greit å vite hvis jeg plutselig skulle brygge noen liter mer eller mindre en gang.

Så er det jo litt for å lære seg softwaren.
 
Må jo også fjerne skyllevannvolum dersom jeg ikke skal skylle, eller har det ikke noe å si?

Kommer nok også i hovedsak til å kun brygge 2 størrelser, så det er i utgangspunktet ikke noe problem. Men greit å vite hvis jeg plutselig skulle brygge noen liter mer eller mindre en gang.

Så er det jo litt for å lære seg softwaren.
Hvis du skal kjøre no-sparge, vil du nok få dårligere effektivitet som da må justeres. Kanskje 5% mindre er et bra sted å starte. Brygger du som du pleier bør ikke dette være nødvendig. Kan selvsagt også kompensere med mindre skyllevann, men jeg ville personlig foretrukket å justere effektiviteten. Jeg har bare brukt BF i en måned nå, men batchstørrelsen er vel basert på antall liter til gjæring, som jeg synes også gir mest mening.
 
Må jo også fjerne skyllevannvolum dersom jeg ikke skal skylle, eller har det ikke noe å si?

Kommer nok også i hovedsak til å kun brygge 2 størrelser, så det er i utgangspunktet ikke noe problem. Men greit å vite hvis jeg plutselig skulle brygge noen liter mer eller mindre en gang.

Så er det jo litt for å lære seg softwaren.
På 15 liters brygg kjører jeg alltid 90 min kok, da klarer jeg å strekke meg til 7 liter skyllevann og dermed er effektiviteten omtrent den samme :)
 
Må jo også fjerne skyllevannvolum dersom jeg ikke skal skylle, eller har det ikke noe å si?

Kommer nok også i hovedsak til å kun brygge 2 størrelser, så det er i utgangspunktet ikke noe problem. Men greit å vite hvis jeg plutselig skulle brygge noen liter mer eller mindre en gang.

Så er det jo litt for å lære seg softwaren.
Enkelt juster profilen i oppskriften du vil lag anderledes. Gjør dette om jeg dropper f.eks. hopstand. Lager en annen størrelse f.eks med sterkere øl.

Screenshot_20220218-002143.jpg

Så endrer du skylle metode her.
Screenshot_20220218-002236.jpg
 
Når jeg legger inn humle i en oppskrift så står det: Hopstand: 10 min @ 80° C
selv om jeg ikke har lagt inn hopstand, men vanlig 15 min kok, og jeg får ikke fjernet det.
IBU er riktig.

haller.jpgibu.jpg
 
Du ligger inn med hopstand på profilen din. Endre til 0 minutter der så forsvinner det.

Se mitt forrige innlegg hvor du går inn og endrer profil.
 
Tilbake
Topp