Birger Eriksen-dagen

Jeg tenkte jeg skulle hive meg med i år. Men, jeg synes mange av de etikettene som noen har på sine Birger Eriksen er noe kjedelig, fargemessig sett. Jeg vil derfor oppfordre alle medbryggere til å ha noe farge i bakgrunnen, f. eks, noe slikt:

1646136869216.png
 
Jeg tenkte jeg skulle hive meg med i år. Men, jeg synes mange av de etikettene som noen har på sine Birger Eriksen er noe kjedelig, fargemessig sett. Jeg vil derfor oppfordre alle medbryggere til å ha noe farge i bakgrunnen, f. eks, noe slikt:

Vis vedlegget 55910
Hvis vi først skal bli politiske her inne bør vi vel kunne velge mellom disse fargene også. De stammer fra de siste krigene vi (vesten) har startet. Blir jo ugreit å bare si at en krig skal gjelde.GridArt_20220301_134238076.png
 
Nå er vel hele greia rimelig politisk, så sånn sett kan det vel argumenteres for å slette hele tråden.
Birger Eriksen er vel av mer historisk enn politisk interesse. Selv om man åpenbart kan diskutere det politiske spillet før 9.4 og etter 8.5. Men det vil vel være mest for å forstå hva som egentlig skjedde.
 
Litt over 3 uker til 9. april. Vet fortsatt ikke om det blir BE på meg, men jeg må jo forberede meg i tilfelle jeg får muligheten. Er stoutjomfru så jeg vet ikke helt hva jeg går til.

Om det blir brygging, antar jeg at det blir med Lallemand Diamond denne har en toleransegrense på 13%. Antar det ikke er er problem å lage en stout med lagergjær. Tapper en pils i helga, hvor mye slurry vil jeg trenge til 20 liter BE. Noen som tør å anbefale en gjæringstempertur.

Om jeg brygger BE vil vørteren bli delt.
En plain, en kaffestout (med kakaonibs og vanilje?) og antakelig en tredje hvor jeg er åpen for tilsetninger. Noen med noe de anbefaler til Birger?

Har laget utkast til 3 forskjellige oppskrifter. Samtlige justert med hvilke humler jeg har i fryseren. Noen innspill til hvilken variant jeg bør gå for med de tilsetningene jeg planlegger.

Den originale Kate the great/ Birger
Min versjon av denne.

Speedway stout.
Min versjon av denne

Black Eyed King
Min versjon av denne
 
Litt over 3 uker til 9. april. Vet fortsatt ikke om det blir BE på meg, men jeg må jo forberede meg i tilfelle jeg får muligheten. Er stoutjomfru så jeg vet ikke helt hva jeg går til.

Om det blir brygging, antar jeg at det blir med Lallemand Diamond denne har en toleransegrense på 13%. Antar det ikke er er problem å lage en stout med lagergjær. Tapper en pils i helga, hvor mye slurry vil jeg trenge til 20 liter BE. Noen som tør å anbefale en gjæringstempertur.

Om jeg brygger BE vil vørteren bli delt.
En plain, en kaffestout (med kakaonibs og vanilje?) og antakelig en tredje hvor jeg er åpen for tilsetninger. Noen med noe de anbefaler til Birger?

Har laget utkast til 3 forskjellige oppskrifter. Samtlige justert med hvilke humler jeg har i fryseren. Noen innspill til hvilken variant jeg bør gå for med de tilsetningene jeg planlegger.

Den originale Kate the great/ Birger
Min versjon av denne.

Speedway stout.
Min versjon av denne

Black Eyed King
Min versjon av denne
En vellykket BE er så kraftig og smakfull at jeg ikke ville puttet andre smaker i den.

Gjærvalget ditt skal jeg ikke mene noe om. Jeg bruker helst ikke Lallemann selv. Men en ale gjæres vanligvis rundt 20 grader.
 
Jeg har bestemt meg for å bruke Juggernaut oppskrifta i år. 1.110 før demerara sukker.. Kjører en lignende Dark Horizon prosess med EC-1118 når sukkeret tilsettes i gjæringstanken. Det blir nok S-04 som får jobben med hovedgjæringa.
 
Jeg synes det er litt off topic å blande inn current events.
Jeg leter etter hvilken oppskrift jeg skal bruke og det dukker opp mye RIS når jeg søker, men det frister svært lite å brygge noe russisk akkurat nå.
Men så kom jeg over denne Ukrainske anti-imperial stouten og kommer til å gå for den.

Så beklager @Miguel , litt politisk blir det i år.
9. april 1940 og 24. februar 2022 har så mye til felles at det er ikke til å unngå.
 
Jeg leter etter hvilken oppskrift jeg skal bruke og det dukker opp mye RIS når jeg søker, men det frister svært lite å brygge noe russisk akkurat nå.
Men så kom jeg over denne Ukrainske anti-imperial stouten og kommer til å gå for den.

Så beklager @Miguel , litt politisk blir det i år.
9. april 1940 og 24. februar 2022 har så mye til felles at det er ikke til å unngå.
RIS er ikke russisk med engelsk. Navnet stammer fra at den ble mye eksportert til Russland og Baltikum.

Jeg vet ikke om jeg brygger med dersom det blir er både navn og bilde klart.

Hakkende galen

Akkompagnert med bildet Putin hater og har forbudt i Russland.
1647936516630.png

Synes faktisk Russian Imperial Stout passer bra som stil i denne konteksten.
 
RIS er ikke russisk med engelsk. Navnet stammer fra at den ble mye eksportert til Russland og Baltikum.

Jeg vet ikke om jeg brygger med dersom det blir er både navn og bilde klart.

Hakkende galen

Akkompagnert med bildet Putin hater og har forbudt i Russland.
Vis vedlegget 56182

Synes faktisk Russian Imperial Stout passer bra som stil i denne konteksten.
...og der var det klart... Jeg brygger årets etter min egen RIS-oppskrift: RasPutin :cool:

Etiketten ser slik ut:

rasputin___paolo_lombardi.jpg
 
RIS er ikke russisk med engelsk. Navnet stammer fra at den ble mye eksportert til Russland og Baltikum.
Jeg kjenner historien til RIS, importen startet under et annet russisk statsoverhode, en viss keiserinne som også var glad i legge landområder under seg, akkurat som i dag. Så RIS blir det ikke.
 
Jeg kjenner historien til RIS, importen startet under et annet russisk statsoverhode, en viss keiserinne som også var glad i legge landområder under seg, akkurat som i dag. Så RIS blir det ikke.
Det er mange innfallsvinkler, jeg velger å latterliggjøre Putins imperialisme. Det viktigste er å diskreditere Russlands handlinger.

Alternative navn på stilen er lett finne. Noen åpenbare:
Birger Eriksen stout
Anti Imperial Stout
Ukrainian Imperial Stout
 
Jeg synes det er litt off topic å blande inn current events.
Tenker at vi bør respektere initiativtaker. Hvis noen vil dra igang en event der man brygger for solidaritet og medmenneskelighet for "current events" så går det nok an å kjøre i gang med det. Dette blir thread hijacking av sitt ypperste egentlig. For å si det direkte, folket i Ukraina kunne knapt brydd seg mindre om en virtue signalling sjw her på berget lager en baltisk porter i stedet for en imperial stout. Så er det også en storpart av Russland sine drøye 140 millioner mennesker som også uskyldig lider på grunn av sanksjoner og diktatur. I krig taper alle. Det er ingen som har "brygga for Yemen", "brygga for Uighurene", "brygga for Myanmar", og så videre.

Jeg brygger Birger Eriksen den 9. april, med tilhørende film "Kongens Nei" på TV'n. At det ble inspirert av Juggernaut i år er bare fordi at jeg har nå både 2020 og 2021 BE stående enda. Mindre vanskelig blir det ikke med seks kilo rug i et øl som skal bikke 1.100. :cool:
 
Jeg får av praktiske årsaker ikke vært med i år, men har brygga både Baltisk Porter før jul og Rasputin tidligere i år. Det var før invasjonen. Tror ikke jeg hadde brygga det ølet nå
 
Tilbake
Topp