Birger Eriksen-dagen

Godt at flere merker det kribler. Dobbeltsjekka kalenderen i går og det ser lovende ut for påmønstring presis klokka 04.21 lørdag 9.april.

Dette blir min tredje dyst i nasjonens tjeneste. Er man da fortsatt å regne som rekrutt eller er det forfremming i sikte for trofaste beskyttere av riket?
 
Siden datoen lander på en lørdag i år, så er jeg spent. Burde jo være en heidundrandes kanonfest rundt omkring i landet.

Og jeg må si det er gøy å lese allerede nå at "det nærmer seg" :D
Hvis noen bor i nærheten og skal brygge dette, så blir jeg gjerne med som gjestebrygger (Jeg kan fortelle skrøner fra de tidlige dager, hvor jeg stod på en ølkasse med en gammel militærhjelm på hodet og siterte for vennene mine sitatet til BE bl.a haha). Må sjekke kalendariumet dog, hvis jeg faktisk kan, hvis noen er så gjestmilde.
 
Sist redigert:
Jeg har ikke rukket å brenne av fjorårets skytts, enda det er skrekkelig godt. Problemet er at jeg liker å drikke mye øl. Det kan jeg ikke med en abv over 11%!
 
Lærdom fra fjoråret: Nei, man trenger ikke 21,5 liter BE. Jeg har tappet den på 0,25 liters flasker, og jeg har vel konsumert 5-6 av de.

Jeg glemte forresten å dele dette bildet. Jeg fikk låne lab-alkoholmåleren til vithvadudrikker for å sjekke om den faktisk ble over 10%. Det ble den.

be.jpg
 
Vurderer å bli med, fungerer en Birger som base for en kaffestout med over 100 IBU? Kommer vel litt an på hvilken OG man ender på? Må kanskje enda høyere enn 1.100?
 
Vurderer å bli med, fungerer en Birger som base for en kaffestout med over 100 IBU? Kommer vel litt an på hvilken OG man ender på? Må kanskje enda høyere enn 1.100?
En vellykket BE blir god og full av smak. Ingen grunn til å putte kaffe i den, spør du meg. Utover det vet jeg ikke, det kommer vel an på hvor mye kaffe du putter i. I gamle dager brukte jeg en god instant espresso. Frysetørret kaffe espresso altså. I en svart blikkboks. Du kan vel antagelig putte slikt pulver rett i gryta på slutten av kok. Det vil jo ikke tynne ut.
 
En vellykket BE blir god og full av smak. Ingen grunn til å putte kaffe i den, spør du meg. Utover det vet jeg ikke, det kommer vel an på hvor mye kaffe du putter i. I gamle dager brukte jeg en god instant espresso. Frysetørret kaffe espresso altså. I en svart blikkboks. Du kan vel antagelig putte slikt pulver rett i gryta på slutten av kok. Det vil jo ikke tynne ut.
Ser den. Men kommer neppe til å drikke 20 liter med imperial Stout, så da kan jeg like greit eksperimentere med deler av vørteren. Kaldbrygget kaffe i deler av ølet, tilsatt like før tapping. Vaniljestenger/ tonkabønner i ene dunken? Koke inn laktose i en liten del? Eikechip som har ligget i en congac jeg aldri har blitt kvitt. Men ingen grunn til å starte med slikt om erfaringen er at Birger ikke er riktig base.
 
Lærdom fra fjoråret: Nei, man trenger ikke 21,5 liter BE. Jeg har tappet den på 0,25 liters flasker, og jeg har vel konsumert 5-6 av de.

Jeg glemte forresten å dele dette bildet. Jeg fikk låne lab-alkoholmåleren til vithvadudrikker for å sjekke om den faktisk ble over 10%. Det ble den.

Vis vedlegget 55543
Har kikket etter 0.25 flasker. Hvor kjøpte du de?
 
1.104 - 1.030. Men jeg tilsatte hele SNS-starteren, med 3-4 liter vørter, så det er vanskelig å bruke de målingene som referanse
Det går jo an å regne seg ut til det noenlunde. Men ser at utregnet ABV er 10.9% med alternativ formel, så 10.5% kan jo være ganske riktig.
 
Har kikket etter 0.25 flasker. Hvor kjøpte du de?
Kjøpte de hos Ølbrygging. Tror det var et restparti de hadde kjøpt av Nøgne Ø. Finner de ikke i nettbutikken lengre.
Det går jo an å regne seg ut til det noenlunde. Men ser at utregnet ABV er 10.9% med alternativ formel, så 10.5% kan jo være ganske riktig.
Ja er ikke så langt unna. Stemmer vel at det ble litt utvanna av SNS-starteren
 
Tilbake
Topp