Birger Eriksen-dagen

Kjøpte de hos Ølbrygging. Tror det var et restparti de hadde kjøpt av Nøgne Ø. Finner de ikke i nettbutikken lengre.

Ja er ikke så langt unna. Stemmer vel at det ble litt utvanna av SNS-starteren
De er borte nå ja.
Synd. Hadde vært kjekt å ha som gave til Jul osv.
 
Tenker å ta en rug-inspirert Birger i år. Er så sykt fornøyd med en engelsk porter, og er spent på hvordan den gjør seg i kvadruppelt format..
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Vurderer å bli med, fungerer en Birger som base for en kaffestout med over 100 IBU? Kommer vel litt an på hvilken OG man ender på? Må kanskje enda høyere enn 1.100?
Det mange kanskje ikke tenker på er koketiden.. Det blir to helt forskjellige øl med kort koketid (60-90min) og f.eks fem seks timer koketid. IBU'ene kommer vel tydligere frem i det kortkokte ølet, for koker du lenge så kan det bli som en slags dessert-stout pga maillard.
 
Jeg vurderer å rekruttere meg i år, er dette en grei variant?

Birger Eriksen - Vegard Knutsen
https://recipe.brewfather.app/SPNOlB32K6XSVd5gFjzFdNgMHCrrvl
Tja, oppskrifta faller litt kort på 100 EBC og 100 IBU. Litt opp til deg også vil jeg si om du føler at du behøver både cara gold og aromatic, og om du vil ha både carafa 3 og chocolate.. Kan forenkles en del for å unngå å sitte med mye smårester malt på lager. Selv om du her kanskje har beregna runde 100 gr "porsjoner" av hver malttype så du bruker opp alt. IBU er lett å fikse, bare å ta Columbus eller Warrior som bitterhumle i stedet.

Dette er original oppskrifta til Kate the Great. Bruk prosentene i gristen, denne er skalert til mitt oppsett. Kan sammenligne her og se hvilke endringer du har gjort som gjør at du faller litt for kort på IBU og EBC.

 
Tja, oppskrifta faller litt kort på 100 EBC og 100 IBU. Litt opp til deg også vil jeg si om du føler at du behøver både cara gold og aromatic, og om du vil ha både carafa 3 og chocolate.. Kan forenkles en del for å unngå å sitte med mye smårester malt på lager. Selv om du her kanskje har beregna runde 100 gr "porsjoner" av hver malttype så du bruker opp alt. IBU er lett å fikse, bare å ta Columbus eller Warrior som bitterhumle i stedet.

Dette er original oppskrifta til Kate the Great. Kan sammenligne her og se hvilke endringer du har gjort som gjør at du faller litt for kort på IBU og EBC.

Det er ikke min versjon, det var bare en jeg fant i Brewfather. Jeg har ikke nok kunnskap om malttyper til å endre noe der.
 
Kan vel kanskje meske over natta med denne, hvis det er innafor å starte fredag åttende?
Vil sterkt anbefale dobbeltmesking. Selv om du ender opp med å kanskje akkurat ha plass, tar det en evighet å justere temperatur hvis du bommer på innmesk. Tar mye lenger tid å oppnå full konvertering også med 1:2.5 malt/vann for eksempel. Og oppskrifta der er for 23 liter i gjæringsbøtta. Det vil jeg *ikke* anbefale å ta i en vanlig 25 liters dunk.. det blir myye søl.
Det er ikke min versjon, det var bare en jeg fant i Brewfather. Jeg har ikke nok kunnskap om malttyper til å endre noe der.
Ok. Den som har laga oppskrifta har nok tenkt at alt skal brukes uten å sitte med rester. "Close enough" tilnærming. :)
 
Har 65l brygger og 60l gjæringskar, så tror jeg skal ha nok plass.
Ved dobbelmesking, deler du malten i to da, og bruker vørten fra første mesking som meske"vann" for mesking nr to?
 
Har 65l brygger og 60l gjæringskar, så tror jeg skal ha nok plass.
Ved dobbelmesking, deler du malten i to da, og bruker vørten fra første mesking som meske"vann" for mesking nr to?
Jepp, splitter likt. En time på 65, 30 minutt på 72. Rinse and repeat for del 2. Men i 65 liter maskin kan du jo bruke mer vann og koke et par timer ekstra også.
 
Jepp, splitter likt. En time på 65, 30 minutt på 72. Rinse and repeat for del 2. Men i 65 liter maskin kan du jo bruke mer vann og koke et par timer ekstra også.
Så da kan jeg like godt bruke 10liter ekstra vann og meske hele greia over natten, så skylle neste dag og koke et par timer ekstra (har ca 5l avdamping i time ) for å gjøre det litt lettere for meg selv?

Tror det bør være innafor å starte 8/4, kanonene var sikkert ladd (eller iallefall klar til lading) før 9/4 :D
 
Bevoktningsfartøyet Pol III observerte invasjonsstyrken ytterst i Oslofjorden på kvelden 8.april. Så beredskapen var skjerpet og du slipper nok unna med å lade kanonene dagen før.

Selv håper jeg å senke maltrøret til det historisk korrekte tidspunktet 04.21 natt til 9.april.

Det gledes!
 
Har 65l brygger og 60l gjæringskar, så tror jeg skal ha nok plass.
Ved dobbelmesking, deler du malten i to da, og bruker vørten fra første mesking som meske"vann" for mesking nr to?
Noe sånt ja. Når du tar ut maltet fra første mesking så mister du en del væske som du må legge til ved andre mesking.
Ikke kjør utmesk på første mesking. Det er nok å gjøre det på den andre meskingen.
Det er sikkert flere måter å fordele malt og vann på. Og også skylling eller ingen skylling. (no sparge).
Regn med litt bannskap og frustrasjon under meskedagen.
Birger krever sin mann
Så da kan jeg like godt bruke 10liter ekstra vann og meske hele greia over natten, så skylle neste dag og koke et par timer ekstra (har ca 5l avdamping i time ) for å gjøre det litt lettere for meg selv?

Tror det bør være innafor å starte 8/4, kanonene var sikkert ladd (eller iallefall klar til lading) før 9/4 :D
Tror jeg ville startet klokken 00.01 den 9 April.
Man kødder ikke med Birger Eriksen.
 
3. siste flaska av Birger brygget i forfjor. Herlig viskositet og munnfylde. Og passe stridig!

Jeg er klar for å smelle av en ny salve 9. april. Det blir WLP002 denne gang også. Et beist når den har en runde med ordinary bitter bak seg.

11E4BD3E-E61A-4D37-82A2-A8792BB0EB15.jpeg
 
Svarer deg her @Kloakk så vi ikke "forsøpler" "Hva slags øl har du i hånden nå?" tråden.

Kanskje det ble en misforståelse i går, når jeg skrev basert på, så mente jeg tatt utgangspunkt i, jeg har endret litt på malt og humle, både mengde og type :)
Dropper man sukkeret så blir det kanskje ei helt anna øl? Her er mitt utkast. Blir nesten en slags Dark Horizon "light"'.
 
Svarer deg her @Kloakk så vi ikke "forsøpler" "Hva slags øl har du i hånden nå?" tråden.


Dropper man sukkeret så blir det kanskje ei helt anna øl? Her er mitt utkast. Blir nesten en slags Dark Horizon "light"'.
Ja jeg tror ikke min Birger ligner veldig på Juggernaut(jeg har aldri smakt den). Jeg er helt fersk på tunge mørke øl, så jeg prøvde finne et utgangspunkt som ikke var for komplisert.

Jeg så at Juggernaut oppskriften hadde mange av kriteriene for en Birger uten å bruke så mange forskjellige malt typer og derfor ble den brukt som utgangspunktet for min versjon av Birger og jeg håper jo oppskriften min er innforbi :)
 
Tilbake
Topp