erikraude
Norbrygg-medlem
Noe tysk, kanskje?Er det ikke så enkelt som å gjære med lagergjær da? Problem solved
Noe tysk, kanskje?Er det ikke så enkelt som å gjære med lagergjær da? Problem solved
For å si det direkte, folket i Ukraina kunne knapt brydd seg mindre om en virtue signalling sjw her på berget lager en baltisk porter i stedet for en imperial stout.
Vel, det er ikke *oss* de ber om det. Vi har jo ikke lov til å tjene penger på salg av øl. At kommersielle bryggerier tar på seg en veldedig batch hvor overskuddet sendes til behøvende folk i Ukraina hadde vært en nobel og ekte god ting. At vi hjemmebryggere lager et øl som heter Resist som hviler et år eller to i kjøleskapet vårt spiller ingen rolle overhodet.. Hvis noen drar i gang en egen tråd her hvor vi kan melde oss opp og donere x kroner pr liter brygget til for eksempel Røde Kors som nevnt i lenken, så er jeg med på den Spleisen. Men det bør ikke rotes sammen med denne flotte tradisjonen som @Miguel starta.Når det dukket opp en oppskrift fra ukrainske bryggere som ber oss brygge en anti-imperial var valget enkelt.
Noe tysk, kanskje?
Vel, det er ikke *oss* de ber om det. Vi har jo ikke lov til å tjene penger på salg av øl. At kommersielle bryggerier tar på seg en veldedig batch hvor overskuddet sendes til behøvende folk i Ukraina hadde vært en nobel og ekte god ting. At vi hjemmebryggere lager et øl som heter Resist som hviler et år eller to i kjøleskapet vårt spiller ingen rolle overhodet.. Hvis noen drar i gang en egen tråd her hvor vi kan melde oss opp og donere x kroner pr liter brygget til for eksempel Røde Kors som nevnt i lenken, så er jeg med på den Spleisen. Men det bør ikke rotes sammen med denne flotte tradisjonen som @Miguel starta.
Ja, det var jo litt knall i 1940 også...Ser ut som jeg klarer å time inn årets Birger som brygg nummer 100. Det blir knall!
Vel begynner det å bli en stund sia invasjonen, men riktig så gamle dager var det da ikke?Svartkrutt er mottatt
Nei, du har nok rett i det, men svartkrutt høres mer riktig utVel begynner det å bli en stund sia invasjonen, men riktig så gamle dager var det da ikke?
Respekt!Jeg har 200 liter baltisk porter stående til modning i eikefat
Nottingham eller us-05. + f2 til karbonering. Bestemmes etter innfallsmetoden på lørdag. Hvorfor bruker du champagnegjær?Jeg kjører Nottingham + EC-1118. Har tidligere brukt US-05, Skare og S-04. Alle de funka bra, der Skare blei drikkeklar bare etter en måneds tid, men var også den første som viste tegn til å tape seg etter et års tid. Holder nok kanskje en knapp på US-05 ved 19C. S-04 produserte en voldsom krausen og gav en solid vaskejobb.
Fordi jeg skal ha en del mørk kandis etter primærgjæringa. Ser mot en 14-15% i sluttresultatet.Hvorfor bruker du champagnegjær?