Birger Eriksen-dagen

For å si det direkte, folket i Ukraina kunne knapt brydd seg mindre om en virtue signalling sjw her på berget lager en baltisk porter i stedet for en imperial stout.

For meg har dette ingenting med virtue signalling å gjøre.
Det var kun tanker jeg gjorde meg når det kom opp så mange RIS når jeg lette etter oppskrifter.
Når det dukket opp en oppskrift fra ukrainske bryggere som ber oss brygge en anti-imperial var valget enkelt.
Intet mer, intet mindre.
Grunnen til å poste det her var for at kanskje andre kan tenke det samme, ikke for å framstå med glorie over hodet, det har jeg ikke noe behov for.

Jeg er uenig i at folket i Ukraina ikke bryr seg om hva vi gjør, noen av dem ber oss om å gjøre dette og dele det med dem etterpå.
Da gjør jeg det og oppfordrer også andre til å gjøre det samme.
 
Når det dukket opp en oppskrift fra ukrainske bryggere som ber oss brygge en anti-imperial var valget enkelt.
Vel, det er ikke *oss* de ber om det. Vi har jo ikke lov til å tjene penger på salg av øl. At kommersielle bryggerier tar på seg en veldedig batch hvor overskuddet sendes til behøvende folk i Ukraina hadde vært en nobel og ekte god ting. At vi hjemmebryggere lager et øl som heter Resist som hviler et år eller to i kjøleskapet vårt spiller ingen rolle overhodet.. Hvis noen drar i gang en egen tråd her hvor vi kan melde oss opp og donere x kroner pr liter brygget til for eksempel Røde Kors som nevnt i lenken, så er jeg med på den Spleisen. Men det bør ikke rotes sammen med denne flotte tradisjonen som @Miguel starta.

1647958333823.png
 
Vel, det er ikke *oss* de ber om det. Vi har jo ikke lov til å tjene penger på salg av øl. At kommersielle bryggerier tar på seg en veldedig batch hvor overskuddet sendes til behøvende folk i Ukraina hadde vært en nobel og ekte god ting. At vi hjemmebryggere lager et øl som heter Resist som hviler et år eller to i kjøleskapet vårt spiller ingen rolle overhodet.. Hvis noen drar i gang en egen tråd her hvor vi kan melde oss opp og donere x kroner pr liter brygget til for eksempel Røde Kors som nevnt i lenken, så er jeg med på den Spleisen. Men det bør ikke rotes sammen med denne flotte tradisjonen som @Miguel starta.

Poenget er å brygge ølet og donere en sum til Røde kors. Liten eller stor.
Det er fritt opp til hver enkelt, vi behøver vel ikke å starte en egen tråd for å gjøre det?

Tror vi avslutter denne diskusjonen her, det blir ikke noe fokus på Ukraina fra meg på bryggedagen, det var kun relatert til å velge en oppskrift.

resist.jpg
 
Første runde á 3 liter starter med 007 ferdig kjørt, bunnfelt i kjøleskap, dekantert av 2 liter og overført til en flaske.
Nå kjøres runde 2 á 3 liter med litt gjær fra runde 1.
Det blir totalt en 6 liters starter og skulle gi nok gjær til årets runde med Birger Eriksen.

20220402_124242.jpg
 
Jeg kjører Nottingham + EC-1118. Har tidligere brukt US-05, Skare og S-04. Alle de funka bra, der Skare blei drikkeklar bare etter en måneds tid, men var også den første som viste tegn til å tape seg etter et års tid. Holder nok kanskje en knapp på US-05 ved 19C. S-04 produserte en voldsom krausen og gav en solid vaskejobb.
 
Jeg kjører Nottingham + EC-1118. Har tidligere brukt US-05, Skare og S-04. Alle de funka bra, der Skare blei drikkeklar bare etter en måneds tid, men var også den første som viste tegn til å tape seg etter et års tid. Holder nok kanskje en knapp på US-05 ved 19C. S-04 produserte en voldsom krausen og gav en solid vaskejobb.
Nottingham eller us-05. + f2 til karbonering. Bestemmes etter innfallsmetoden på lørdag. Hvorfor bruker du champagnegjær?
 
Da snurrer WY 1469 West Yorkshire Ale på magnetrøreren, for min første BE. Planen er å pitche Nottingham sammen med den for å få god nok utgjæring, siden 1469 stopper ved 9% oppgitt av produsenten. Spørsmålet blir om de skal tilsettes samtidig eller Nottingham etter noen dager. Ønsker såklart bidraget av 1469. Forslag?
 
Tilbake
Topp