JAMBO picobryggeri
Norbrygg-medlem
Det er lagt inn i kalenderen og planlagt allerede 10/4-21

Stiller du i år?Siden datoen lander på en lørdag i år, så er jeg spent. Burde jo være en heidundrandes kanonfest rundt omkring i landet.
Nei, jeg er fortsatt out of the game. Men jeg følger jo med herStiller du i år?
Nei, jeg er fortsatt out of the game. Men jeg følger jo med her![]()
Haha, jeg satt jo på Row Z i fjor og og fektet med armene. Tror faktisk aldri jeg summet meg til å gjøre en skikkelig oppsummering i fjor dog, det var litt kjedelig.Så du har intatt sidelinja. Litt som sportskommentator?![]()
Hva var målingene dine, til sammenligning?Jeg fikk låne lab-alkoholmåleren til vithvadudrikker for å sjekke om den faktisk ble over 10%. Det ble den.
1.104 - 1.030. Men jeg tilsatte hele SNS-starteren, med 3-4 liter vørter, så det er vanskelig å bruke de målingene som referanseHva var målingene dine, til sammenligning?
En vellykket BE blir god og full av smak. Ingen grunn til å putte kaffe i den, spør du meg. Utover det vet jeg ikke, det kommer vel an på hvor mye kaffe du putter i. I gamle dager brukte jeg en god instant espresso. Frysetørret kaffe espresso altså. I en svart blikkboks. Du kan vel antagelig putte slikt pulver rett i gryta på slutten av kok. Det vil jo ikke tynne ut.Vurderer å bli med, fungerer en Birger som base for en kaffestout med over 100 IBU? Kommer vel litt an på hvilken OG man ender på? Må kanskje enda høyere enn 1.100?
Ser den. Men kommer neppe til å drikke 20 liter med imperial Stout, så da kan jeg like greit eksperimentere med deler av vørteren. Kaldbrygget kaffe i deler av ølet, tilsatt like før tapping. Vaniljestenger/ tonkabønner i ene dunken? Koke inn laktose i en liten del? Eikechip som har ligget i en congac jeg aldri har blitt kvitt. Men ingen grunn til å starte med slikt om erfaringen er at Birger ikke er riktig base.En vellykket BE blir god og full av smak. Ingen grunn til å putte kaffe i den, spør du meg. Utover det vet jeg ikke, det kommer vel an på hvor mye kaffe du putter i. I gamle dager brukte jeg en god instant espresso. Frysetørret kaffe espresso altså. I en svart blikkboks. Du kan vel antagelig putte slikt pulver rett i gryta på slutten av kok. Det vil jo ikke tynne ut.
Har kikket etter 0.25 flasker. Hvor kjøpte du de?Lærdom fra fjoråret: Nei, man trenger ikke 21,5 liter BE. Jeg har tappet den på 0,25 liters flasker, og jeg har vel konsumert 5-6 av de.
Jeg glemte forresten å dele dette bildet. Jeg fikk låne lab-alkoholmåleren til vithvadudrikker for å sjekke om den faktisk ble over 10%. Det ble den.
Vis vedlegget 55543
Det går jo an å regne seg ut til det noenlunde. Men ser at utregnet ABV er 10.9% med alternativ formel, så 10.5% kan jo være ganske riktig.1.104 - 1.030. Men jeg tilsatte hele SNS-starteren, med 3-4 liter vørter, så det er vanskelig å bruke de målingene som referanse
Kjøpte de hos Ølbrygging. Tror det var et restparti de hadde kjøpt av Nøgne Ø. Finner de ikke i nettbutikken lengre.Har kikket etter 0.25 flasker. Hvor kjøpte du de?
Ja er ikke så langt unna. Stemmer vel at det ble litt utvanna av SNS-starterenDet går jo an å regne seg ut til det noenlunde. Men ser at utregnet ABV er 10.9% med alternativ formel, så 10.5% kan jo være ganske riktig.
Jeg kjøpte på bryggselv i fjor for å tappe BE på.Har kikket etter 0.25 flasker. Hvor kjøpte du de?
De er borte nå ja.Kjøpte de hos Ølbrygging. Tror det var et restparti de hadde kjøpt av Nøgne Ø. Finner de ikke i nettbutikken lengre.
Ja er ikke så langt unna. Stemmer vel at det ble litt utvanna av SNS-starteren