35 liters is enough for anyone...

MortenSickel

Norbrygg-medlem
Har etterhvert fått lyst til å brygge doble batcher, så da en 70l kjele dukket opp måtte jeg bare slå til...
20220428_153600.jpg
Jeg.må ordne skylling på et annet vis med den, jeg tenker å varme skyllevann i 35 l kjelen og så dumpe meskeposen over i den og så tappe skyllevannet tilbake. Høres det ut som en fornuftig ide? Problemet blir at jeg må beregne riktig mengde vann siden alt bør gå over i kokegryta og det vil være klønete å varme opp mer.
Ja, og om jeg brygger dobbelt porsjon skal vel allkevel mengden vann jeg koker bort være den samme, så om jeg skal gå for 54l etter kok, skal jeg ha ca 57l før kok (og ikke skalere opp fra 27 liter etter kok og 30 liter før til 54 og 60)
 
Har etterhvert fått lyst til å brygge doble batcher, så da en 70l kjele dukket opp måtte jeg bare slå til...
Vis vedlegget 56729
Jeg.må ordne skylling på et annet vis med den, jeg tenker å varme skyllevann i 35 l kjelen og så dumpe meskeposen over i den og så tappe skyllevannet tilbake. Høres det ut som en fornuftig ide? Problemet blir at jeg må beregne riktig mengde vann siden alt bør gå over i kokegryta og det vil være klønete å varme opp mer.
Ja, og om jeg brygger dobbelt porsjon skal vel allkevel mengden vann jeg koker bort være den samme, så om jeg skal gå for 54l etter kok, skal jeg ha ca 57l før kok (og ikke skalere opp fra 27 liter etter kok og 30 liter før til 54 og 60)
Jeg har også den muligheten - som jeg bruker heller sjelden:). Men vær obs på at det blir mye vekt på plata. Jeg veit ikke hvor mye den egentlig tåler, men 70 kg er langt over hva produsenten sier. Jeg har laga ei ramme rundt plata som kjelen hviler på, for sikkerhets skyld.

Andre har sikkert erfaringer med dette.
 
Jeg har også den muligheten - som jeg bruker heller sjelden:). Men vær obs på at det blir mye vekt på plata. Jeg veit ikke hvor mye den egentlig tåler, men 70 kg er langt over hva produsenten sier. Jeg har laga ei ramme rundt plata som kjelen hviler på, for sikkerhets skyld.

Andre har sikkert erfaringer med dette.
Ca. 60kg tåler den ihvertfall fint, prøvd flere ganger :p

05B060AD-9927-4AC1-BC06-071089B636CF.jpeg
 
@Jo-Helge, bruker ikke han en 78 liter på induksjonstoppen?
Jeg har ofte nesten full 60 liter på en slik, og så langt har det gått bra uten ramme.

@MortenSickel, mesker du i 35 literen?
Jeg ville i så fall sett etter en større meskekjele, gjerne 60-70 liter.
Enklere å få litt høyere OG på større volum da.
 
@Jo-Helge, bruker ikke han en 78 liter på induksjonstoppen?
Jeg har ofte nesten full 60 liter på en slik, og så langt har det gått bra uten ramme.

@MortenSickel, mesker du i 35 literen?
Jeg ville i så fall sett etter en større meskekjele, gjerne 60-70 liter.
Enklere å få litt høyere OG på større volum da.
Kjørte gryte og 50l vørter på samme plata, men etter å ha lest Bergers triks så lagde jeg en liten ramme som var høyere en plata. Når jeg skal koke dytter jeg små kiler under slik at plata dyttes opp mot gryta som hviler på ramma.
 
Kjørte gryte og 50l vørter på samme plata, men etter å ha lest Bergers triks så lagde jeg en liten ramme som var høyere en plata. Når jeg skal koke dytter jeg små kiler under slik at plata dyttes opp mot gryta som hviler på ramma.
Ja, min teknikk, også. Om ikke annet så slipper jeg å engste meg. Det er ikke sikkert at det er noe å engste seg for, men det er litt som med paranoia: At du er paranoid er ingen garanti for at ingen er ute etter deg:).
 
Morten, tror det kan bli noe søl når du går stor til mindre diameter på kjelene.
Men det er jo bare å gjøre et forsøk.
Gjerne med mindre enn 20 kilo korn selv om 70 literen svelger dette:)
 
Morten, tror det kan bli noe søl når du går stor til mindre diameter på kjelene.
Men det er jo bare å gjøre et forsøk.
Gjerne med mindre enn 20 kilo korn selv om 70 literen svelger dette:)
Planen er å brygge med ca 10 kg i 70 -literen (i første omgang i hvert fall ...)
 
Hvordan har du reint praktisk tenkt deg det?

Det jeg ser for meg: Meske i 70-liter'n, tappe ut, flytte meskepose med malt over i 35-liter og skylle der. Imens skyller du ut av 70-liter'n, heller "first runnings" tilbake. Så heller du resultatet av skyllinga over i 70-liter'n og koker.

Hvis du kjører kontinuerlig skylling, har du ikke noe kapasitetsproblem i 35-liter'n, men hvis du tenker dette som batch sparging, er det jo grenser for hvor mye skyllevann du kan tilsette. Jeg vil tru at 20 liter er maks. Men så kan du sjølsagt kjøre en modifisert versjon av batch sparging, dvs. fylle på mer vann i et par-tre omganger etter hvert som du tapper ut.

Dette går jo, men du hadde fått det veldig mye enklere med en større kjele til mesking, og så bare bruke 70-liter'n til koking. Det er hva jeg har. Men det blir mye kjeler å lagre i heimen:). Så det forutsetter at du har godt med lagringsplass. Jeg har nå en 15-liter, en 20-liter, en 36-liter, en 40-liter, en 60-liter og en 80-liter :p :eek:. Alle er nyttige i en eller annen kombinasjon, men ... ! Jeg bruker som regel bare 20-liter'n (skyllevann), 36-liter'n (mesk og skyll) og 60-liter'n (kok). Resten kunne jeg strengt tatt klart meg uten.

En annen mulig løsning er å både meske og skylle i 70-litern, men da må du mellomlagre ganske mye vørter i bøtter - hvilket ikke er noe problem om du har bøttene. Jeg trur jeg hadde gått for det. Jeg har gjort det noen ganger med 60-liter'n (før jeg fikk 80-liter'n), og sjøl om det forlenger bryggedagen litt i forhold til om jeg hadde kunnet meske og skylle i en annen kjele, så er det greit og enkelt. Og du kan varme skyllevann i 35-liter'n.

Åkkesom; det blir en lang dag. Caso'n sliter litt med å koke opp 70 liter:).
 
Jeg ser for meg å meske i 70-literen, samtidig varme skyllevann i 35-literen (som er plassert sånn at den kan tappes ut over i 70-literen), når meskingen er ferdig så løfter jeg posen over i 35 literen, lager litt bevegelse i vannet der og tapper skyllevannet over i 70-literen når jeg føler at jeg har fått ut nok og koker opp i 70-literen. Så den vørteren som først er i 70-literen blir der helt til den blir tappet over i gjæringskaret.

De to platene jeg har fungerer rimelig optimalt til 25 liters batcher, så det blir lengere ventetid på oppvarming med større volum, men jeg tror ikke det blir helt krise, om jeg klarer å isolere 70-literen, vil oppvarmingstiden med dobbelt så stort volum være litt mer enn dobbelt så lenge.

Men jeg er vel fortapt nå og har kommet meg inn i "bare en kjele til"-kjøret... (Og da trenger man også en kraftigere varmeplate og større gjæringskar og ...)
 
Sist redigert:
Jeg ser for meg å meske i 70-literen, samtidig varme skyllevann i 35-literen (som er plassert sånn at den kan tappes ut over i 70-literen), når meskingen er ferdig så løfter jeg posen over i 35 literen, lager litt bevegelse i vannet der og tapper skyllevannet over i 70-literen når jeg føler at jeg har fått ut nok og koker opp i 70-literen. Så den vørteren som først er i 70-literen blir der helt til den blir tappet over i gjæringskaret.

De to platene jeg har fungerer rimelig optimalt til 25 liters batcher, så det blir lengere ventetid på oppvarming med større volum, men jeg tror ikke det blir helt krise, om jeg klarer å isolere 70-literen, vil oppvarmingstiden med dobbelt så stort volum være litt mer enn dobbelt så lenge.

Men jeg er vel fortapt nå og har kommet meg inn i "bare en kjele til"-kjøret... (Og da trenger man også en kraftigere varmeplate og større gjæringskar og ...)
Du har vel 3500 watt der - samme som jeg har - og det går, det.

Vær bare obs på at du neppe får plass til mer enn i underkant av 20 liter skyllevann sammen med meskeposen i 35-liter'n. Så du må varme mer skyllevann i en tredje kjele, som du så kan etterfylle med etter hvert som du tapper ut - om du ikke vil ha veldig ujevn fordeling av utbyttet fra mesking og skylling. I alle fall om du tenker å utnytte kokekapasiteten i 70-litern fullt ut.
 
Tilbake
Topp