Juleøl?

Yohoja

Norbrygg-medlem
God kveld godtfolk,

Startet bryggekarrieren i november og var dermed for sen med juleølet, dermed er jeg naturligvis ekstremt klar for julen som kommer.

Noen venter på julesjokoladen/kakemenn i butikken, jeg venter på juleølen.

Dermed har jeg bestemt meg for å være tidlig ute for å sikkre at jeg får testet meg på et juleøl.

Definisjonen er ganske vid når jeg søker rundt etter oppskrifter, jeg tenker jeg vil ha et sterkt og smaksrikt øl jeg kan servere med julematen og ellers er det igrunnen fritt frem.

Det jeg har funnet som har fristet mest til nå er Nøgne Ø God jul.

Er det noen som har forslag til andre øl?
Tenker å få brygget i løpet av sommeren :)

Side note: er jeg veldig tidlig ute? Har inntrykk av at kraftige smaksrike øl oftest har godt av litt hviletid :)
 
Nøgne Ø God jul er et veldig godt øl og noe jeg har brygget ofte 24. mars -og alltid best til påske ;)
men jeg tror ikke det er for sent, det kommer tross alt mest sannsynlig en jul neste år også
Passer ikke så bra til ribbe, men fin til nøtter og sånt
 
Brygger du juleøl med lagergjær så er det fint å være et år i forveien. Alegjær så slipper du ofte unna å ta det på sommeren, mens kveiker du med en som kler ølstilen så fra et par mnd til noen uker i forveien. Liker godt @Holmentoppen sin Julebokk oppskrift, (er denne oppdatert?) men brygger den vanligvis i februar. Ellers brygger jeg Oskoreia før jul. Det er en litt nedtonet St Hallvards Reserve-jul, med Lida kveik. Klar på 3-4 uker.
 
Jeg brygger juleølet til 2023 nå i sommer…. Juleølet jeg hadde i fjor var 2,5 år gammel, har fortsatt noen flasker igjen til neste jul. Tålmodighet lønner seg :)
 
Ble litt paff nå da, var sikker på jeg var så tidlig ute at jeg skjemtes litt hehe.

Jeg har ikke rotet med noe kveik, det går i ferdige oppskrifter med tørrgjær, jeg er jo klissvåt bak øra enda, får sjeldent brygget men nyter det når jeg får sjangsen.

Jeg bare elsker juleøl å tenkte jeg måtte få til noe i år.

Er det rett å slett for sent for sterke øl?
Må jeg evt strekke meg til en eller annen god brun ale.
 
Ble litt paff nå da, var sikker på jeg var så tidlig ute at jeg skjemtes litt hehe.

Jeg har ikke rotet med noe kveik, det går i ferdige oppskrifter med tørrgjær, jeg er jo klissvåt bak øra enda, får sjeldent brygget men nyter det når jeg får sjangsen.

Jeg bare elsker juleøl å tenkte jeg måtte få til noe i år.

Er det rett å slett for sent for sterke øl?
Må jeg evt strekke meg til en eller annen god brun ale.
Nei, jeg kan sende deg en pose med Lida kveik, mot at du sponser mediet og frakta. Den gjæres på 28-35 grader, og holder at du brygger i høst - men det gjør slett ikke noe å ta det nå. Har noen flasker som er over året, som er veldig gode. Kan hjelpe med oppskrifta om du vil, den har litt mørkt belgisk sukker i seg.
 
Her er Kinns egen beskrivelse av Julefred: https://www.kinn.no/nn/product/sesongol/julefred-6-7/
Du kan få den som sett: https://www.vestbrygg.no/kinn-bryggeri/90206/kinn-julefred-22l-ølsett

Eller så vil denne oppskrifta gi deg et øl som er til forveksling likt originalen:

OG 1.073, FG 1.020, ABV 6,7%. 30 IBU. Meske på 68 + 72 grader

Malt til 32 liter etter nedkjøling (Basert på 75% meskeeffektivtet)
8,80 kg Simpsons Maris Otter
0,45 kg Simpsons T50 130 EBC
0,45 kg Amber malt
0,23 kg Simpsons DRC 300 EBC
0,07 kg Roasted Barley
Humle
60 gr First Gold @ 60
35 gr Fuggles @ 5
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III

Du må ikke ha akkurat disse ingrediensene. De er utbyttbare med tilsvarende fra andre produsenter. T50 og DRC er krystallmalt. Bitterhumla er det ikke så nøye med, men om du har, ville jeg holdt på Fuggles. Men det er heller ikke livet om å gjøre. Så lenge du bruker engelske humler.

Denne oppskrifta er beregna sånn at jeg tar av to liter som jeg kan bruke til karbonering (Bruker ikke alt, resten kan du bruke til brødbaking:).) Og så blir det 25-26 liter til gjæring, og de resterende literne er bunnfall i kjelen. Da tapper jeg klar vørter, og slutter når det begynner å komme grums.
 
Ble litt paff nå da, var sikker på jeg var så tidlig ute at jeg skjemtes litt hehe.

Jeg har ikke rotet med noe kveik, det går i ferdige oppskrifter med tørrgjær, jeg er jo klissvåt bak øra enda, får sjeldent brygget men nyter det når jeg får sjangsen.

Jeg bare elsker juleøl å tenkte jeg måtte få til noe i år.

Er det rett å slett for sent for sterke øl?
Må jeg evt strekke meg til en eller annen god brun ale.
Du har fått mange gode forslag allerede. Drister meg til å kaste inn noen flere.

Jeg brygget en Chimay Blå klone til jul i fjor, har fått ok tilbakemeldinger fra andre som liker sånt øl. Selv var jeg sånn måtelig fornøyd. Brukte BE-256 tørrgjær. Ville heller brukt Lallemand Abbaye neste gang. Uansett det er ikke alle som er like begeistret for mørkt øl, selv om jeg ikke helt ser problemet med mørkt belgisk som jeg opplever som forholdsvis lettdrikkelig.
Det som vekket mest lovord rundt julemiddag en var Saison. Brygget Glazentoren klonen som @Brede vant NM med. Selv en gammel tante som ikke liker øl, ville ha flere glass av denne ;) .
I tillegg er det mange som anbefaler klassisk IPA til feit mat som ribbe og pinnekjøtt.
 
Nei, jeg kan sende deg en pose med Lida kveik, mot at du sponser mediet og frakta. Den gjæres på 28-35 grader, og holder at du brygger i høst - men det gjør slett ikke noe å ta det nå. Har noen flasker som er over året, som er veldig gode. Kan hjelpe med oppskrifta om du vil, den har litt mørkt belgisk sukker i seg.
Takker så meget for tilbudet men jeg har ikke engang mulighet for å gjære på den tempen.
Kanskje jeg sender deg melding mot slutten av året hehe.

Ellers får jeg bare takke for alle svar, som alltid langt over forventingene hvor godt spørsmål blir mottatt og besvart :)
 
Takker så meget for tilbudet men jeg har ikke engang mulighet for å gjære på den tempen.
Gjæra er tilgivende den, funker fint fra romtemperatur og opp mot 35. Tar bare litt lenger tid på lavere temperaturer. Sett bøtta på et sammebretta håndkle på badgulvet, så er det finfin temp det.
 
men jeg vil anbefale en annen gjær en den witgjæren, det har ikke noe i mørkt og fyldig juleøl å gjøre
Bruk husgjæren til Nøgne wlp007
Eller hvis du vil bruke belgisk, wlp530 f.eks
 
Veldig kjekt med nøgne ø oppskriftene samlet! Takk!

Finnes det ingen tørrgjær alternativer? Har ikke lyst til å overkomplisere ting mer enn jeg må, nå består bryggingen av en meget rolig mann med kaffekopp på terassen. Kunne gjerne holdt det slik til frem til jeg føler jeg kan ta på meg mer avanserte ting :)
 
men jeg vil anbefale en annen gjær en den witgjæren, det har ikke noe i mørkt og fyldig juleøl å gjøre
Bruk husgjæren til Nøgne wlp007
Eller hvis du vil bruke belgisk, wlp530 f.eks
Originalølet er jo så godt at det er fristende å la det avgjøre, men ellers er jeg enig med deg. Det er vel tre aktuelle belgiske gjær som alle vil funke fint; Chimays (WLP500), Westmalles (WLP530) og Achouffes (WLP550). Det trenger absolutt ikke være Whitelabs' varianter, jeg er jo veldig glad i Imperials versjon av Westmallegjæren, B48. Wyeasts er 3787. Og så har Omega sine varianter, men de har jeg ikke overblikk over. Lallemands Abbaye er tørrgjæralternativet, vel?
 
Veldig kjekt med nøgne ø oppskriftene samlet! Takk!

Finnes det ingen tørrgjær alternativer? Har ikke lyst til å overkomplisere ting mer enn jeg må, nå består bryggingen av en meget rolig mann med kaffekopp på terassen. Kunne gjerne holdt det slik til frem til jeg føler jeg kan ta på meg mer avanserte ting :)
Jo, se forrige innlegg:).
 
Originalølet er jo så godt at det er fristende å la det avgjøre, men ellers er jeg enig med deg

De har eksperimentert mange forskjellige varianter oppigjennom; 007, kveik og wit. Jeg mener jeg også så en oppskrift med wlp530 et år
men jeg syntes deffinitivt den er best med engelsk gjær
 
De har eksperimentert mange forskjellige varianter oppigjennom; 007, kveik og wit. Jeg mener jeg også så en oppskrift med wlp530 et år
men jeg syntes deffinitivt den er best med engelsk gjær
Det var jeg ikke klar over. Men det er de siste jeg tenker på når jeg sier at originalen er så god. Ikke at jeg har mislikt de tidligere, heller, alle har vært gode.
 
Her er Kinns egen beskrivelse av Julefred: https://www.kinn.no/nn/product/sesongol/julefred-6-7/
Du kan få den som sett: https://www.vestbrygg.no/kinn-bryggeri/90206/kinn-julefred-22l-ølsett

Eller så vil denne oppskrifta gi deg et øl som er til forveksling likt originalen:

OG 1.073, FG 1.020, ABV 6,7%. 30 IBU. Meske på 68 + 72 grader

Malt til 32 liter etter nedkjøling (Basert på 75% meskeeffektivtet)
8,80 kg Simpsons Maris Otter
0,45 kg Simpsons T50 130 EBC
0,45 kg Amber malt
0,23 kg Simpsons DRC 300 EBC
0,07 kg Roasted Barley
Humle
60 gr First Gold @ 60
35 gr Fuggles @ 5
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III
Skiller den gjæren seg mye fra wlp013? Og hva med 028 i en skotsk øl?
Ser ikke ut til at min bryggebutikk har den du bruker.
 
Tilbake
Topp