Lallemand Farmhouse

1661975751797.png


Basert på dette høres det ut som om at man må litt opp i temperatur for at den skal gi det klassiske saison preget.
Har du mulighet til å kjøre en splitt med gjæring på forskjellige temperaturer?
 
Kult, jeg har ingen peiling på når eller hvor temperaturen lå nøyaktig, de 2 gangene jeg har brukt den gjæra har jeg satt den i bryggerommet som da holdt 20 grader ish og lot den egentlig bare seile sin egen sjø, men den startet på 20 og var vel oppe i 26 under storm.

Vet ikke helt når, har endel andre brygg planlagt først, men siden Lallemand selv sier 25-30 grader for saison smak så blir jeg å la den starte på 22 for så å bare la den seile sin egen sjø som de forrige, men med en øvre grense på 28 grader om den skulle klare å jobbe seg dit :)

Så du har ikke fått helt det klassiske saison preget ved bruk av denne på de to første bryggene, eller?
 
Så du har ikke fått helt det klassiske saison preget ved bruk av denne på de to første bryggene, eller?
Det tror jeg ikke jeg kan uttale meg om, har drukket alt for lite saison fra eksterne kilder, jeg syns de har vært gode begge to da, men kanskje man kan få enda mer godsaker ved litt høyere temperatur :p
 
Det tror jeg ikke jeg kan uttale meg om, har drukket alt for lite saison fra eksterne kilder, jeg syns de har vært gode begge to da, men kanskje man kan få enda mer godsaker ved litt høyere temperatur :p

Bare å oppdatere tråden etter hvert som man får erfaring med denne :)
 
Jeg var vel så heldig å få smake en @Kloakk , stemmer ikke det?
Og det var godt øl, for all del, men det mangla vel litt av det klassiske Saison preget
jeg mistenker gjæren må være diastaticus for å produsere
 
Jeg var vel så heldig å få smake en @Kloakk , stemmer ikke det?
Og det var godt øl, for all del, men det mangla vel litt av det klassiske Saison preget
jeg mistenker gjæren må være diastaticus for å produsere

Nok et anekdotisk "bevis" på at man kanskje må et stykke opp i temperatur med denne gjæren.

For at den skal gi et "saison-preg" må man gjære på mellom 25-30 grader i følge Lallemand. Men å pitche så høyt høres jo unektelig skummelt ut mtp fusel alkoholer. Så da er spørsmålet på hvilke temperatur det er "trygt" å pitche, og hvor kjapt bør/kan man øke temperaturen til 25+ for å oppnå ønsket resultat.

EDIT: Jeg har sendt en epost til Lallemand hvor jeg spør om hvilke temperatur de anbefaler å pitche på, og hvor kjapt de mener man kan/bør øke temperaturen uten at det påvirker ølet negativt.
 
Sist redigert:
Jeg var vel så heldig å få smake en @Kloakk , stemmer ikke det?
Og det var godt øl, for all del, men det mangla vel litt av det klassiske Saison preget
jeg mistenker gjæren må være diastaticus for å produsere
Joda det stemmer og jeg vet som sagt ikke om smaken, for min del, er noe å utsette på, men den hadde jo endel mer munnfølelse enn hva jeg forventet og det blir nok bortimot umulig å gjøre noe med uten en diastaticus som du sier.
 
Jeg har også vært heldig og fått en flaske av @Kloakk , den var så god at jeg ville prøve en batch selv med samme gjær.
Min ble mye kjedeligere og uten "Saison-preget" hans hadde. Jeg kjørte kontrollert temperatur, som linket over mot hans fri stigning som jeg tror er det lureste for denne type gjær og stil. Ingen fusel og spore der.
 
Joda det stemmer og jeg vet som sagt ikke om smaken, for min del, er noe å utsette på, men den hadde jo endel mer munnfølelse enn hva jeg forventet og det blir nok bortimot umulig å gjøre noe med uten en diastaticus som du sier.
Denne gjæren må jo være perfekt til en Brett Saison, så det er igjen litt mer för til Brett’en
 
Denne gjæren må jo være perfekt til en Brett Saison, så det er igjen litt mer för til Brett’en
Ja det gir jo absolutt mening, jeg for min del bruker Farmhouse gjæren fordi jeg er skeptisk til diastaticus, så da kan du jo tenke deg hvor skremmende brett er for meg :oops:

Kommer vel dit en dag jeg også:p
 
Kjørte en spilt batch Saison-aktig øl med Lallemand Abbaye og Farmhouse. Jeg syns rett og slett det ble litt vel rustikt og hint av banan med Farmhouse, men er kanskje det man vil ha i noen tilfeller.

Pitch på 20 C, rise til 24 C og opp til 25 C på slutten ut fra det jeg kan se fra notater (litt kaotisk siden alt ble logget på samme batch)
 
Kjørte en spilt batch Saison-aktig øl med Lallemand Abbaye og Farmhouse. Jeg syns rett og slett det ble litt vel rustikt og hint av banan med Farmhouse, men er kanskje det man vil ha i noen tilfeller.

Pitch på 20 C, rise til 24 C og opp til 25 C på slutten ut fra det jeg kan se fra notater (litt kaotisk siden alt ble logget på samme batch)
Hvor mange pakker til hvor stort brygg? Banan har jeg ikke merket.
 
Splittet en 22 L batch så brukte bare 1 pakke per spilt
Akkurat, vel det burde jo ikke gjøre gjæra stresset, jeg spør fordi den eneste gangen jeg virkelig har fått bananarama:banana: var en batch med US-05, og jeg har brygget endel Hefe i min korte karriere, men der blei det altså så mye banan at det var synd det ikke var en Hefe... :p
 
Akkurat, vel det burde jo ikke gjøre gjæra stresset, jeg spør fordi den eneste gangen jeg virkelig har fått bananarama:banana: var en batch med US-05, og jeg har brygget endel Hefe i min korte karriere, men der blei det altså så mye banan at det var synd det ikke var en Hefe... :p
Jeg har notert «hint» - så tror ikke det kan ha vært helt bananas. Men alt dette er jo personlig oppfatning, den eneste måten å finne ut er å teste gjæren selv.
 
Som sagt brygget jeg en saisonsak i går, 22 liter med en OG på stusselige 1.046 og brukte 2 pakker. Jeg pitcha på 22°C, lot den få stige til 24°C og tror jeg holder den der til det i det minste roer seg littegrann før jeg kjører opp til 27°C til endt gjæring.

Skulle det gå bra så er det jo bare gå enda noen grader høyere neste gang, det er i alle fall godt trøkk i all rounderen :)

IMG_20220913_094913_copy_1417x1889.jpg
 
Som sagt brygget jeg en saisonsak i går, 22 liter med en OG på stusselige 1.046 og brukte 2 pakker. Jeg pitcha på 22°C, lot den få stige til 24°C og tror jeg holder den der til det i det minste roer seg littegrann før jeg kjører opp til 27°C til endt gjæring.

Skulle det gå bra så er det jo bare gå enda noen grader høyere neste gang, det er i alle fall godt trøkk i all rounderen :)

Vis vedlegget 58522
For å oppdatere, denne ble fatet i dag, jeg holdt den på 24°C som planlagt og så fort den begynte å roe seg blei det opp til 26°C som var 1 grad mindre enn planlagt, men det var altså så mye bananarama at jeg ikke turte annet.

FG havnet på 1.007 så da blei det en utgjæring på 84,3%, med noen %farin burde man få denne ned til 1.005.

Det var heldighvis ikke så mye banan igjen i FG prøven og smaken var mye av det samme som de 2 forrige batchen, men et hint av fusel var det nok. FG prøven holdt jo 26 grader og var rimelig flat så skal ikke dra for mange konklusjoner akkurat enda :)
 
Sist redigert:
Da har den fått en uke på fatet, det er ingen fusel som jeg kan merke og jeg vil si krydderpreget er mer fremtredende enn hva jeg husker. Denne gangen har jeg ikke brukt gelatin så det kan spille inn på smaksbildet.

Jeg liker den i alle fall, skal se om jeg ikke får sendt deg en flaske @Cascade, kanskje du husker bedre enn meg hva godsakene er, og kanskje kan delta i debatten om høyere temperatur er bedre eller ei :)
IMG_20220922_224549_copy_1449x1932.jpg
 
Spennende! Smakene fra Farmhouse sitter ennå i minnet, mer krydder nå altså? Har vel også godt av litt modning.
Du får gi beskjed om du får til å sende meg en (og kanskje noe annet du har stående), så kan jeg betale frakten.
Både din Farmhouse og Cream Ale ble inspirasjon til å lage mine egne, begge var meget bra.
 
Tilbake
Topp