LalBrew NovaLager

Vladimir

Norbrygg-medlem
En ny lagergjær fra Lallemand.

LalBrew NovaLager™ is a true bottom-fermenting Saccharomyces pastorianus hybrid (non-GMO), selected to produce clean lager-style beers with the optimal fermentation performance of ale yeast.

LalBrew NovaLager™:


  • Produces lager styles at higher fermentation temperatures, lower pitch rates, and faster fermentation times than traditional lagers,
  • Produces a clean, unique lager profile with high attenuation and high flocculation.
  • Is low VDK/diacetyl and will not produce hydrogen sulfide (H2S), leading to reduced maturation times associated with Lager beer production.

Ser spennende ut:beercheers:
 
En ny lagergjær fra Lallemand.

LalBrew NovaLager™ is a true bottom-fermenting Saccharomyces pastorianus hybrid (non-GMO), selected to produce clean lager-style beers with the optimal fermentation performance of ale yeast.
LalBrew NovaLager™:


  • Produces lager styles at higher fermentation temperatures, lower pitch rates, and faster fermentation times than traditional lagers,
  • Produces a clean, unique lager profile with high attenuation and high flocculation.
  • Is low VDK/diacetyl and will not produce hydrogen sulfide (H2S), leading to reduced maturation times associated with Lager beer production.

Ser spennende ut:beercheers:
Veldig spennende. Og særlig det siste punktet der - om H2S - tiltaler meg. Det er et hoveproblem i pilsnerbryggene mine.
 
Lurer på hva som ligger i at det er en pastorianus-hybrid. Pastorianus er jo en hybrid. Så har de gått tilbake til start og kryssa en baynaus med en cerevesiae for å få pastorianus med nye engenskaper på den måten (det finnes mer enn én bayanus), eller har de kryssa en pastorianus med noe annet?

Ikke at det er så farlig. Det er egenskapene til gjæren som teller mest for oss. Men interessant er det likevel:).

Lurer på hvor lang tid det tar før vi kan få tak i den?
 
Jeg er rett der med deg, har bytta ut både US-05 og S-04 med nottingham, kjørt Farmhouse på mine saison, Diamond til lagere og kjøpt inn köln og Munich Classic til første kölsch og neste hefe :)
Jeg er ikke uten videre enig i alt - har ikke prøvd alle heller - men at lallemand leverer rock soilid kvalitet er jeg veldig enig i. Skal prøve Munich Classic i løpet av høsten, og Diamond også. Nottingham er ingen favoritt, men det kan være meg. Køln er jeg ikke glad i. Der duger bare wlp 029:).

Har forresten fått godt øl av en blanding av New England og Verdant. Det kan fort bli en ny favoritt.
 
Jeg er ikke uten videre enig i alt - har ikke prøvd alle heller - men at lallemand leverer rock soilid kvalitet er jeg veldig enig i. Skal prøve Munich Classic i løpet av høsten, og Diamond også. Nottingham er ingen favoritt, men det kan være meg. Køln er jeg ikke glad i. Der duger bare wlp 029:).

Har forresten fått godt øl av en blanding av New England og Verdant. Det kan fort bli en ny favoritt.
Kjøper det glatt, Diamond har ikke levert som Brewly, men det er tett oppimot og nå som Brewly har blitt dyrere vet jeg ikke om det er verdt det og fermentis sin 34/70 liker jeg rett å slett ikke, har ikke gitt den opp, men satt litt til siden.

Nottingham bruker jeg til pale ale og stout og der legger jeg ikke merke til hva gjæra tilbyr, bare hva den spiser og hvordan den feller ut og klager ikke, US-05 blir ofte tynn med noe rare jordbær greier jeg ikke liker og S-04 er lunefull.

Har ikke prøvd verken köln eller Munich classic, men lever enn så lenge i håpet :)

Og den Nova lager høres veldig spennende ut og vil såklart bli testet så fort den er tilgjengelig i noe annet enn murklosser. Jeg er ikke opptatt av å gjære den på en høyere temperatur, men at de har fjernet muligheten til gjæra å gå H2S veien når ting blir stusselig i vørteren liker jeg særs godt :)
 
Kjøper det glatt, Diamond har ikke levert som Brewly, men det er tett oppimot og nå som Brewly har blitt dyrere vet jeg ikke om det er verdt det og fermentis sin 34/70 liker jeg rett å slett ikke, har ikke gitt den opp, men satt litt til siden.

Nottingham bruker jeg til pale ale og stout og der legger jeg ikke merke til hva gjæra tilbyr, bare hva den spiser og hvordan den feller ut og klager ikke, US-05 blir ofte tynn med noe rare jordbær greier jeg ikke liker og S-04 er lunefull.

Har ikke prøvd verken köln eller Munich classic, men lever enn så lenge i håpe
Er helt klart spent på Diamond - men så spørs det om Nova trumfer den igjen, da. Akkurat nå er Imperials L26 favoritten min. Det skal noe til å jekke ut den - men den er ikke helt H2S-fri, den heller. Men har fått øl som blir bra etter litt lagring med den.

Weiss er noe jeg brygger såpass sjelden at å finne en god tørrgjær ville være en gave. Jeg har tru på den der, etter hva jeg har hørt.
 
Er helt klart spent på Diamond - men så spørs det om Nova trumfer den igjen, da. Akkurat nå er Imperials L26 favoritten min. Det skal noe til å jekke ut den - men den er ikke helt H2S-fri, den heller. Men har fått øl som blir bra etter litt lagring med den.

Weiss er noe jeg brygger såpass sjelden at å finne en god tørrgjær ville være en gave. Jeg har tru på den der, etter hva jeg har hørt.
Jeg prøver å ikke bli for glad i noe, for da er det lett å gå i gamle, trygge baner og gå glipp av nye bedre ting. Så jeg er helt åpen for at Nova kan være bedre og har ingen kvaler med å bytte ut Diamond, jeg er en halvfattig mann og må være prisbevisst, så om Nova viser seg å gi et resultat jeg foretrekker bytter jeg glatt ut Diamond, ja så fremt de ikke finner på å prise den langt utover de 45,- kroner pakka som de har på alt annet :)

Nå er jo ikke H2S et problem om man fater, som jeg gjør, for det er enkelt å flushe det bort med CO2, men det beste er jo å slippe å bruke gass på sine egne feil hehe.

Jeg har ikke brygget en Hefe på år og dag, men har nettopp hatt mitt brygg nr 100 og tenkte å feire det med en Hefe siden det var ølet jeg brygget helt i starten hvor jeg visste at dette er en hobby jeg vil fortsette med.

Jeg har prøvd WLP300 og var ikke veldig fornøyd med den, men det kan være brukerfeil, men har lest mye godt om munich classic.
 
Har ikke prøvd verken köln eller Munich classic, men lever enn så lenge i håpet :)
Har er par pakker Classic selv, kanskje de ryker neste vår/ sommer.

Jeg synest Koln ble for fruktig i Kölsch, men slurry-en ble brukt til Altbier. Den var den svært godt. Har igjen 3 pakker, planen er ny batch med Altbier og bruke slurry i Gose, Biere de Garde og NEIPA.

Nottingham kan du prøve i en blanding med Windsor.
 
Har er par pakker Classic selv, kanskje de ryker neste vår/ sommer.

Jeg synest Koln ble for fruktig i Kölsch, men slurry-en ble brukt til Altbier. Den var den svært godt. Har igjen 3 pakker, planen er ny batch med Altbier og bruke slurry i Gose, Biere de Garde og NEIPA.

Nottingham kan du prøve i en blanding med Windsor.
Hvilken temperatur gjæret du köln på? Jeg har lest rykter om at munich classic er WLP300, men hvem vet? Hva syns du en blanding av notty og windsor bidrar med når de jobber sammen?
 
Hvilken temperatur gjæret du köln på? Jeg har lest rykter om at munich classic er WLP300, men hvem vet? Hva syns du en blanding av notty og windsor bidrar med når de jobber sammen?
Tror jeg pitchet på 16°C steg opp mot 18-19° under storm. Altbier lå lavere med pitch på 13° men det ble ikke liv får jeg hevet til 15°.

Vær forøvrig obs på at denne er treg med å komme i gang og kan bruke lang tid på de siste poengene.

Windsor gir fine fruktige engelske estere (om det gir en slags mening), men har katastrofal utgjæring., Det siste fikser Nottingham.

Forresten hører disse på mange måter sammen.
 
Lurer på hva som ligger i at det er en pastorianus-hybrid. Pastorianus er jo en hybrid. Så har de gått tilbake til start og kryssa en baynaus med en cerevesiae for å få pastorianus med nye engenskaper på den måten (det finnes mer enn én bayanus), eller har de kryssa en pastorianus med noe annet?

Ikke at det er så farlig. Det er egenskapene til gjæren som teller mest for oss. Men interessant er det likevel:).

Lurer på hvor lang tid det tar før vi kan få tak i den?
Lallemand sier: LalBrew NovaLager™ was selected using classical and non-GMO breeding methods to obtain a novel Saccharomyces cerevisiae x Saccharomyces eubayanus hybrid strain that defines a novel Group III (Renaissance) lager lineage that is distinct from any other traditional Saccharomyces pastorianus strains.

PDF-en med mer info om nevnte "breeding methods":
https://renaissancebioscience.com/documents/MBAA_Technical_Quarterly_Lager_Yeast_Paper_2021.pdf

Hvis jeg husker riktig, var gjæren tilgjengelig kun i 500g pakker enn så lenge, men små pakker for hjemmebryggere kommer snart.
 
Lallemand sier: LalBrew NovaLager™ was selected using classical and non-GMO breeding methods to obtain a novel Saccharomyces cerevisiae x Saccharomyces eubayanus hybrid strain that defines a novel Group III (Renaissance) lager lineage that is distinct from any other traditional Saccharomyces pastorianus strains.

PDF-en med mer info om nevnte "breeding methods":
https://renaissancebioscience.com/documents/MBAA_Technical_Quarterly_Lager_Yeast_Paper_2021.pdf

Hvis jeg husker riktig, var gjæren tilgjengelig kun i 500g pakker enn så lenge, men små pakker for hjemmebryggere kommer snart.
Ah, det var noe sånt jeg så for meg, ja. Takk:)!
 
500gr pakker er topp det.
Samtidig er det greit å teste litt først før man kjører fullpakke.

Men dersom man velger å kjøpe stort, så finnes det en del alternativer.

Den som heter Einstein her:

 
Da har kegland kommet med en video i samarbeid med Lallemand hvor de snakker om, og smaker på øl gjæret med Nova lager.. Skal jeg være ærlig så vil jeg si at videoen dro forventningene mine til denne gjæra ned. Det er selvfølgelig ikke en negativ ting å få et mer realistisk syn rundt et produkt, men jeg oppfatter denne promoteringen og gjæra generelt til å appellere til de som vil at alt skal skje fort.

Jeg har noen ganger dårlig tid, og både Kegland og Lallemand folkene feirer jul i sitt utendørs svømmebasseng, så jeg glemmer ikke det, men jeg har nå en følelse av at Nova nesten er en like stor hype som trykkgjæring, som hørtes så revolusjonerende ut i starten, men som jeg egentlig gikk rimelig fort bort fra etter noen forsøk.. Jeg kommer selvfølgelig til å prøve den, men har ikke lenger de samme forventningene.

Uansett gjør opp deres egen mening, både for presentasjonen og etterhvert gjæra, her er videoen.

 
Tilbake
Topp