Kveik og gjæring

Har kjøleskap med en frostvakt. Begge disse er tilkobla termostat-styring, så jeg kan både heve og senke temp
En liten kjepphest fra min side: Det er svært sjelden du trenger å koble til både varme- og kjølekilden samtidig. Om det er romtemperatur og du skal gjære pils, bruker du bare kjølingen, og motsatt om du skal gjære med kveik på kroppstemperatur. Så vil romtemperaturen sakte dra den i motsatt retning.

Du oppnår ikke bedre temperaturkontroll ved å bruke både varme- og kjølekilde, men derimot jojo-temperatur og at kompressoren skrur seg unødvendig mye av og på.
 
En liten kjepphest fra min side: Det er svært sjelden du trenger å koble til både varme- og kjølekilden samtidig. Om det er romtemperatur og du skal gjære pils, bruker du bare kjølingen, og motsatt om du skal gjære med kveik på kroppstemperatur. Så vil romtemperaturen sakte dra den i motsatt retning.

Du oppnår ikke bedre temperaturkontroll ved å bruke både varme- og kjølekilde, men derimot jojo-temperatur og at kompressoren skrur seg unødvendig mye av og på.
Bruker de aldri samtidig. Bruker de slik du nevner her og kobler til "heating" om jeg trenger å komme over 15grader, som det aldri blir mer enn der nede fordi "bryggeriet" er i en gammal kjølig råkjeller, og "cooling" om jeg brygger på sommeren og skal ned på feks 10grader.
 
Bruker de aldri samtidig. Bruker de slik du nevner her og kobler til "heating" om jeg trenger å komme over 15grader, som det aldri blir mer enn der nede fordi "bryggeriet" er i en gammal kjølig råkjeller, og "cooling" om jeg brygger på sommeren og skal ned på feks 10grader.
Setter +/- 1C for både heating og cooling med target midt i mellom. ESB i garasjen står nå på 17C der varme starter på 16, kjøling starter på 18. Har ikke noe problemer med at det ene går over det andre. Godt isolert probe inn mot veggen på gjæringstanken.
 
Setter +/- 1C for både heating og cooling med target midt i mellom. ESB i garasjen står nå på 17C der varme starter på 16, kjøling starter på 18. Har ikke noe problemer med at det ene går over det andre. Godt isolert probe inn mot veggen på gjæringstanken.
Justerer også Heating/Cooling limits basert på om jeg vil holde nede eller øke temperatur på Inkbird. F.eks 0.5 Cooling og 2.0 Heating når den skal holdes på en lav temp, også byttes disse parametrene når man skal opp på Diacetyl-rest. Greit å ha begge kildene fysisk tilkoblet samtidig så man kan justere temp uten å være hjemme for eksempel.
 
Justerer også Heating/Cooling limits basert på om jeg vil holde nede eller øke temperatur på Inkbird. F.eks 0.5 Cooling og 2.0 Heating når den skal holdes på en lav temp, også byttes disse parametrene når man skal opp på Diacetyl-rest. Greit å ha begge kildene fysisk tilkoblet samtidig så man kan justere temp uten å være hjemme for eksempel.
Ja, å øke temp. limits på den måten du gjør er en god løsning. Jeg tok utgangspunkt i å sette +/- 0,3-0,5 grader både opp og ned. Da blir det mye "jojo".
 
Og generelt sett vil du helst unngå at gjæringstemperaturen går ned i løpet av gjæringstiden, heller opp mot slutten.
Hvis jeg starter gjæring på en lager i et rom med 10 grader, så regner jeg med at vørteren/øllet holder 12 - 13 grader under frisk-bris gjæringen. Hvis jeg da bare la dette stå, så synker vel temperaturen ned igjen mot 10 grader. Er det dette du advarer mot @Jørgen O ?
 
Hvis jeg starter gjæring på en lager i et rom med 10 grader, så regner jeg med at vørteren/øllet holder 12 - 13 grader under frisk-bris gjæringen. Hvis jeg da bare la dette stå, så synker vel temperaturen ned igjen mot 10 grader. Er det dette du advarer mot @Jørgen O ?
Jeg snakker om gjæring i et temperaturkontrollert gjæringskammer, så jeg vil mene at problemstillingen du løfter her er litt på siden.

Det jeg advarer mot er - i et gjæringskammer med temperaturkontroll - å være for finmasket når du bestemmer temperatur(intervall). For å spissformulere: Om du skal gjære på 12 grader, og sier at kjølingen skal skru seg på når temperaturen i gjæringskaret når 12,1 grader, og varmen skru seg på når den er 11,9 grader, kommer kjøle- og varmekildene til å "slåss" mot hverandre konstant. Da er det bedre å bruke bare én av dem av gangen. Typisk kun kjøling om du gjærer lager i et gjæringskammer som står i romtemperatur.
 
Jeg snakker om gjæring i et temperaturkontrollert gjæringskammer, så jeg vil mene at problemstillingen du løfter her er litt på siden.
Det som slo meg, var at en kunne sørge for monotont stigende temperatur i gjæringskaret. En trenger jo da selvfølgelig gjæringskammer.

Ellers er jeg helt enig i at mangel på god hysterese ikke er bra.
 
Det som slo meg, var at en kunne sørge for monotont stigende temperatur i gjæringskaret. En trenger jo da selvfølgelig gjæringskammer.

Ellers er jeg helt enig i at mangel på god hysterese ikke er bra.

Jeg er helt enig i at det ikke er noen ulempe å begynne gjæringen på laveste temperatur og avslutte på det høyeste i løpet av gjæringstiden. :)
 
Takk for utdypende svar! Kan man da like så godt få vørteren ned til si 37 grader, eller albuevarmt, pitche gjæren, og sette gjæringsbeholderen med ølet i et kjøleskap med en frostvakt + termostat som allerede står på 37 grader? Eller er det et poeng at den skal starte høyt og naturlig gå nedover?
Nå har du fått mange svar imellomtia, men jeg ville satt den i kjøleskap med frostvakt ja. En kveik på 37 grader gjør jobben fort, men du vil itte at den skal gå ned i temp. Jeg tenker at den kan pitches på noen grader mer enn du tenker den skal gjære på.

MEN nå er det jo spørs hvilke kveik du går for og hva du tenker du vil ha ut av den. Men den kommer hvertfall til å jobbe hardt og raskt på en slik temperatur.
 
Nå har du fått mange svar imellomtia, men jeg ville satt den i kjøleskap med frostvakt ja. En kveik på 37 grader gjør jobben fort, men du vil itte at den skal gå ned i temp. Jeg tenker at den kan pitches på noen grader mer enn du tenker den skal gjære på.

MEN nå er det jo spørs hvilke kveik du går for og hva du tenker du vil ha ut av den. Men den kommer hvertfall til å jobbe hardt og raskt på en slik temperatur.
Så pitche den på typ 40 grader? Og hva ville du da satt inkbird-termometeret på? Bare på heating og 37 grader +- 1 grad?
 
Da hadde du antakelig overpitcha ganske grovt i forhold til temperaturen, hvilket ikke gir spesielt godt øl, heller. 20 grader er dessuten flere grader over den anbefalte gjæringstemperaturen for de aller fleste lagergjærtyper. Men bryggosofene har jo vist at noen lagergjærtyper kan gi helt grei pils ved 20 grader - eller til og med høyere. (Neida, jeg foretrekker å gjære pilsen min på 10 grader:) - sjøl om jeg ikke ser noen grunn til å tvile på exbeerimentene.)

Jeg snakker om den sonen vi kan gjære innafor med en gitt gjærtype og regne med å få godt øl. "Komfortsone" var et særdeles dårlig valg av ord, for den temperaturen gjæren trives best i, ligger godt over den sonen vi vil bruke den til å lage øl innafor.

Det er vel stort sett sånn at vi velger gjær som passer til den øltypen vi brygger, eventuet kombinert med hensynet til mye eller lite av de esterne vi ønsker. Det kan jo variere noe innafor øltypen, men som regel ikke mye.

Poenget mitt var ellers bare at det ikke er sånn at vi kan lese hvor god gjæren er til å produsere estere ut av den temperaturen gjæren fungerer godt som ølgjær innafor. Kveik er vel med tanke på det ikke spesiell på annen måte enn at den fungerer godt innafor en sone som ligger mye høyere enn for all annen gjær. Du kan jo - påstås det - få et rimelig reint resultat med kveik om du bare legger deg i den nedre del av den sonen. Og sånn sett er det mye mer interessant hvilke estere kveiken produserer enn mengden - som vi kan regulere med temperaturen.

Angående det med å gjære med en "vanlig" gjær på 35 grader: Det ville ikke overraske meg om en kunne få akseptable/interessante øl ut av det om en prøvde, og tilpassa gjærmengde og eventuelt andre forhold til det gjennom eksperimentering. Jeg aner ikke om det har vært prøvd, men det er sjølsagt gode grunner for at det ikke har vært noe tiltrekkende prosjekt for folk opp gjennom.
All kveik er nok ikke like. Det sies om
Staljen Kveik (Hornindal)
"The flavor and aroma have notes of apples and ripe fruit, and a hint of cloves and anis. The intensity is medium to high at high fermentation temperatures, and at lower temperatures it will be less intense, and you will get a nice and crisp beer, similar to lager." Ref. Kveik.com
"Til slutt må man også huske på å rope (gjærkauk) høyt i det kveiken tilsettes gjæringskaret. Dette kveikropet var viktig for å holde unna djevelen og andre onde ånder som ville gjøre ølet surt." Ref. Brewshop.no
 
Pitch den varm, og isoler gjæringstanken din best mulig. Sigmund og endel av Voss-bryggera pitcher #01 Voss mellom 37 og 39 grader. Det gjør at den begynner hardt og kraftig, og korter ned gjæringstiden. Det betyr også at om den er godt nok isolert, med ulltepper, liggeunderlag eller lignende, så trenger man ikke noe særlig ekstra varmekilde. Om du itte har ekstra varmekilde. MEN den kan også gjæres på romtemperatur. Men det vil ta lengere tid, og kanskje litt mindre preg av sitrus osv. Men jeg tenker at mellom 25-35 er et godt sikte. Men som sagt - Om du tilsetter kveiken på høyt på 30-tallet, så gjør den jobben selv. Spesielt om du har noe rundt.
Jeg skal brygge MUNNGODT - NORSK GÅRDSØL med einerlåg i morgen. Det skal gjære på 40⁰C i 4 dager og 20⁰C i 10 dager. Altså ned 20⁰C. Lurte på om ikke LALBREW® VOSS KVEIK ALE YEAST også liker sakte avkjøling, evt hvor sakte.
Tenke også å tilsette 2g CaSO4 og 4g CaCl2 som til en ale. Ok?
 
Jeg skal brygge MUNNGODT - NORSK GÅRDSØL med einerlåg i morgen. Det skal gjære på 40⁰C i 4 dager og 20⁰C i 10 dager. Altså ned 20⁰C. Lurte på om ikke LALBREW® VOSS KVEIK ALE YEAST også liker sakte avkjøling, evt hvor sakte.
Tenke også å tilsette 2g CaSO4 og 4g CaCl2 som til en ale. Ok?
Hva ønsker du å oppnå ved å senke temperaturen 20 ℃?
 
Oppskriften sier det.
Som Steinar skjønner heller ikke jeg poenget, og derav spørsmålet. Kan du sende / lenke til oppskriften?
Hovedregelen er at ingen gjær er glad i redusert temperatur. Enkelte går i generalstreik, mens andre bare går i dvale :)
Jeg har heller ikke hørt om noen tradisjonsbryggere som praktiserer dette... men så kjenner jeg heller ikke alle
 
Sist redigert:
Kan du sende / lenke til oppskriften?
Vil tippe at det er denne. Kanskje målet er en "mini cold crash" hvis denne gjæra er av typen som liker å sove på toppen av ølet når den er ferdig. Ingen erfaring med sånn "butikk kveik" så veit ikke hvordan denne oppfører seg. Hadde nok selv tappa til gjæring ved 35C og stilt inkbirden på varme ved 34 og kjøling ved 38, og justert opp to grader etter to døgn.

 
Kveiken er trolig ferdig etter 4 dager på 40 grader. Jeg ville allikevel ha latt den gå i 6-8 dager, eller når du har målt at den er 'helt' ferdig.
Jeg skjønner fremdeles ikke 10 dager på 20 grader. Etter 6-8 dager kan du trolig tappe den på fat/flasker, og droppe hele trinnet på 10d/20gr.
 
Tilbake
Topp