For mye gjærnæring

Jeg er en ganske fersk brygger og har ikke tenkt så mye på at jeg trenger å tilsette gjærnæring mot slutten av koketiden. Slik jeg har forstått det så trengs ca 1/2 ts til 20 - 25 liter. Kan noen fortelle hva som blir/kan bli utfallet hvis man bruker for mye gjærnæring? Vil det påvirke smak? Kan det stresse gjæren osv?
 
Henter fram denne fra noen år tilbake som står ubesvart, lurer på det samme. Tilsatte den halve teskjea litt på slumpen som vanlig, det går som regel helt greit, men nå hadde næringa klumpet seg litt, så det ble en hel teskje minst, på en 22 liters batch. Vil dobbel dose gjærnæring stresse gjæren og potensielt bidra til å lage usmaker? Eller spiller det ingen rolle fra eller til?
 
Henter fram denne fra noen år tilbake som står ubesvart, lurer på det samme. Tilsatte den halve teskjea litt på slumpen som vanlig, det går som regel helt greit, men nå hadde næringa klumpet seg litt, så det ble en hel teskje minst, på en 22 liters batch. Vil dobbel dose gjærnæring stresse gjæren og potensielt bidra til å lage usmaker? Eller spiller det ingen rolle fra eller til?
Det der går nok helt fint :)
 
Henter fram denne fra noen år tilbake som står ubesvart, lurer på det samme. Tilsatte den halve teskjea litt på slumpen som vanlig, det går som regel helt greit, men nå hadde næringa klumpet seg litt, så det ble en hel teskje minst, på en 22 liters batch. Vil dobbel dose gjærnæring stresse gjæren og potensielt bidra til å lage usmaker? Eller spiller det ingen rolle fra eller til?
Det som kan være en fare med for mye gjærnæring, er at du får for mye av stoffer som gjæren bruker til å danne høyere alkoholer (fusel). Teorien finner du et kort referat av i denne artikkelen av Scott Janish. (Scroll ned til "Yeast nutrients".) Gjærnæring vil også bidra til høyere esterproduksjon, står det samme sted.

Jeg veit ikke hvor grensa for hvor mye som skal til, går. Jeg er småskeptisk til å bruke gjærnæring om det ikke er strengt nødvendig, som når du har mye råfrukt i gristen, eller når du vil forebygge H2S i lagerøl. Men jeg veit at @Kloakk har brukt relativt store mengder i lagere uten at han har merka noe negativt.

Jeg trur nok, som @Kloakk, at det går bra - men om du merker at det blir fusel eller mye estere, hadde det vært interessant å høre om det:).
 
Det som kan være en fare med for mye gjærnæring, er at du får for mye av stoffer som gjæren bruker til å danne høyere alkoholer (fusel). Teorien finner du et kort referat av i denne artikkelen av Scott Janish. (Scroll ned til "Yeast nutrients".) Gjærnæring vil også bidra til høyere esterproduksjon, står det samme sted.

Jeg veit ikke hvor grensa for hvor mye som skal til, går. Jeg er småskeptisk til å bruke gjærnæring om det ikke er strengt nødvendig, som når du har mye råfrukt i gristen, eller når du vil forebygge H2S i lagerøl. Men jeg veit at @Kloakk har brukt relativt store mengder i lagere uten at han har merka noe negativt.

Jeg trur nok, som @Kloakk, at det går bra - men om du merker at det blir fusel eller mye estere, hadde det vært interessant å høre om det:).
Bruker også, i likhet med @Kloakk, liberale mengder gjærnæring ved lagerbrygging... sånn 1-1 1/2 teskje på 25L batch og merker ikke noe til hverken fusel eller andre usmaker.. Det jeg derimot merker er at jeg nesten ikke har H2S under gjæring, siste gangen jeg kjente noe til det var når jeg hadde 4x25L på gjæring i kjelleren, så trådstarters batch går nok bra :)
 
Det som kan være en fare med for mye gjærnæring, er at du får for mye av stoffer som gjæren bruker til å danne høyere alkoholer (fusel). Teorien finner du et kort referat av i denne artikkelen av Scott Janish. (Scroll ned til "Yeast nutrients".) Gjærnæring vil også bidra til høyere esterproduksjon, står det samme sted.

Jeg veit ikke hvor grensa for hvor mye som skal til, går. Jeg er småskeptisk til å bruke gjærnæring om det ikke er strengt nødvendig, som når du har mye råfrukt i gristen, eller når du vil forebygge H2S i lagerøl. Men jeg veit at @Kloakk har brukt relativt store mengder i lagere uten at han har merka noe negativt.

Jeg trur nok, som @Kloakk, at det går bra - men om du merker at det blir fusel eller mye estere, hadde det vært interessant å høre om det:).
Ja, altså stort sett når jeg bruker gjærnæring så er det rundt ei t-skje, men ved bruk av slurry har jeg glatt brukt to. Grunnen for utsagnet mitt om at det går bra er ett enkelt tilfelle på homebrewtalk hvor en uheldig person ikke hadde lest på røret til gjærnæringen og dumpa hele røret oppi:eek: Nå husker ikke jeg i farten hvilket øl det var, men blei drikkene det også :)
 
Skal sette gjærstarter på tre pakker German Bock til en Baltisk Porter i dag
Første gang jeg bruker gjærnæring faktisk :oops: Hvor mye trenger jeg? Er 1/4 ts på 2 liter passe?
Og trenger jeg det i brygget også
 
Skal sette gjærstarter på tre pakker German Bock til en Baltisk Porter i dag
Første gang jeg bruker gjærnæring faktisk :oops: Hvor mye trenger jeg? Er 1/4 ts på 2 liter passe?
Og trenger jeg det i brygget også
Mengden kommer an på type gjærnæring, men du trenger ikke i brygget også.
 
Hei,

Jeg drar opp denne igjen, siden jeg ble sittende og lure litt på mine egne doseringer etter å ha kommet over tråder som dette.

Jeg har, etter det jeg mener å huske var anbefalinger i boka Yeast, brukt Lallemands Go-Ferm som gjærnæring i forbindelse med rehydrering av tørrgjær. Den gir anvisning på en langt, langt høyere dosering enn det som angis her (mellom 1 - 1,25 del Go-Ferm pr. del tørrgjær). Er det noen som har noen formening om hva årsaken til det kan være? Er det fordi det er snakk om en annen type næring?

 
Hiver meg på med et spørsmål litt på siden av trådens opprinnelige innhold.

Ser det står holdbarhetsdato på gjærnæringen, er dette noe som dere forholder dere til?
Jeg har en fra White Labs som gikk ut for 7 år siden, kan denne brukes?
 
Hiver meg på med et spørsmål litt på siden av trådens opprinnelige innhold.

Ser det står holdbarhetsdato på gjærnæringen, er dette noe som dere forholder dere til?
Jeg har en fra White Labs som gikk ut for 7 år siden, kan denne brukes?
Jeg ville ikke ha gjort det. Det er delvis snakk om organiske stoffer, og antakelig er det en grunn for datomerkinga. Men jeg skal ikke si at jeg veit det.

Den gjærnæringa inneholder forøvrig ikke sink, som er det eneste gjærnæring kan tilføre som det ikke alltid finnes nok av i en vørter laget på 100% malt. I de aller fleste tilfeller hvor det er fornuftig å bruke gjærnæring, ville jeg brukt en som inneholder sink.
 
Jeg ville ikke ha gjort det. Det er delvis snakk om organiske stoffer, og antakelig er det en grunn for datomerkinga. Men jeg skal ikke si at jeg veit det.

Den gjærnæringa inneholder forøvrig ikke sink, som er det eneste gjærnæring kan tilføre som det ikke alltid finnes nok av i en vørter laget på 100% malt. I de aller fleste tilfeller hvor det er fornuftig å bruke gjærnæring, ville jeg brukt en som inneholder sink.
Takk for gode råd:)
Det med sink var jeg ikke klar over så flott å få informasjon på dette forumet
 
Utenom vitaminer og mineraler er det stort sett dødt organisk materie som jeg tror holder en del over datomerkinga. Min er et eller to år over dato, men bruker den fremdeles. 7 år derimot, da ville jeg heller kjøpt ny
 
Tilbake
Topp