Kan man lagre vin i gjæringskar?

PRR

 
Når vinen er ferdig, kan man stikke om denne til et nytt gjæringskar, sette det i kjøleskapet og drikke fortløpende? Eller vil ikke vinen holde seg så lenge da? Bruker fort litt tid på å dytte ned 20 liter i nebbet.

Ønsker rett og slett å lage noe som ikke trengs å tappes.
 
Når vinen er ferdig, kan man stikke om denne til et nytt gjæringskar, sette det i kjøleskapet og drikke fortløpende? Eller vil ikke vinen holde seg så lenge da? Bruker fort litt tid på å dytte ned 20 liter i nebbet.

Ønsker rett og slett å lage noe som ikke trengs å tappes.
Vil nok ikke holde seg lenge nei hvis det kommer oksygen inn i karet hver gang du tapper.

Men du har to muligheter, tilsette CO² som erstatter det du tapper ut, eller bruke bag-in-box poser.

 
Vil nok ikke holde seg lenge nei hvis det kommer oksygen inn i karet hver gang du tapper.

Men du har to muligheter, tilsette CO² som erstatter det du tapper ut, eller bruke bag-in-box poser.

Var det jeg tenkte meg ja, men disse posene var jo geniale.

kanskje litt store, men holder seg vel sikkert en stund selv om man går å småtapper
 
Var det jeg tenkte meg ja, men disse posene var jo geniale.

kanskje litt store, men holder seg vel sikkert en stund selv om man går å småtapper
Du får poser i ulike størrelser. Poser er dog ikke helt oksygentette slik flasker med plastkork er. "Pappvin" holder seg derfor ikke like lenge som flaskevin.
 
Du får poser i ulike størrelser. Poser er dog ikke helt oksygentette slik flasker med plastkork er. "Pappvin" holder seg derfor ikke like lenge som flaskevin.
Holder seg minst seks mnd. Sikkert mer om det står i kjøleskap. Vinen vi legger selv blir trolig ikke lagra i årevis uansett. Jeg digger når vinsnobbene får skjenket vin uten at de vet hva det er - så ser jeg reaksjonene. En trodde at Bordeauxen jeg gjæra i høst kosta 500 på polet.
 
Holder seg minst seks mnd. Sikkert mer om det står i kjøleskap. Vinen vi legger selv blir trolig ikke lagra i årevis uansett. Jeg digger når vinsnobbene får skjenket vin uten at de vet hva det er - så ser jeg reaksjonene. En trodde at Bordeauxen jeg gjæra i høst kosta 500 på polet.
Det er viktig å ikke uttale seg om annet enn at du liker det eller ikke, har servert HB med Cognac essens som ble tatt for å være originalvarer.
 
Holder seg minst seks mnd. Sikkert mer om det står i kjøleskap. Vinen vi legger selv blir trolig ikke lagra i årevis uansett. Jeg digger når vinsnobbene får skjenket vin uten at de vet hva det er - så ser jeg reaksjonene. En trodde at Bordeauxen jeg gjæra i høst kosta 500 på polet.
Når du ser at viner blir beskrevet med ord som hestesvette, skogsbunn, snerp og lær, så er det vel ikke så rart at hjemmelaget skvip kan forveksles med polets øverste hylle! :)
 
Hvordan har den utviklet seg med lagring? Jeg flaska Winexpert Private Reserve Amarone i dag :)
Flasket Amarone samtidig som Bordeaux den 12. oktober. Alle som har smakt skryter, og den er jo fin allerede nå. Men tror at man blir belønnet for tålmodighet, og et halvt års tid til gjør den godt så den smaker litt ryddigere. Mye kraftige smaker.
 
Jeg har en del tomme vinflasker fra polet med vanlig skrukork. Mulig å bruke disse om igjen til eget brygg? Eller er det en type pakning/forsegling som brytes når man åpner disse flaskene?



1674725267181.png
 
Jeg har en del tomme vinflasker fra polet med vanlig skrukork. Mulig å bruke disse om igjen til eget brygg? Eller er det en type pakning/forsegling som brytes når man åpner disse flaskene?



Vis vedlegget 60502
De kan sikkert brukes, men jeg veit ikke hvor godt de holder på kullsyra. Korkene er vel ikke laga for det. Og omvendt, når det gjelder å beskytte mot oksygen, så kan det hende de da heller ikke er så gode. Vinen skal vel også beskyttes mot oksidering, men det er mulig forseglinga sørger for det, sånn at den beskyttelsen er borte når du bryter den. Det var vel det du tenkte på?

Gjengene i korken er vel ikke overdrevent solide, så hvor godt du kan skru til, veit jeg ikke.

Jeg trur du godt kan bruke dem til øl som skal drikkes relativt snart, men jeg ville ikke hatt noen lengre horisont på det enn et par måneder uten å vite noe mer sikkert om hvordan de funker.
 
Jeg har en del tomme vinflasker fra polet med vanlig skrukork. Mulig å bruke disse om igjen til eget brygg? Eller er det en type pakning/forsegling som brytes når man åpner disse flaskene?
Forseglingen er bare for å sikre forbrukeren om at produktet er uåpnet. Pakninga sitter i korken, og det er normalt tett ved flergangsbruk. Mor har 1 liters brusflasker fra 90 tallet som hun bruker til saftlaging, selv de korkene er tette enda.
 
Flasket Amarone samtidig som Bordeaux den 12. oktober. Alle som har smakt skryter, og den er jo fin allerede nå. Men tror at man blir belønnet for tålmodighet, og et halvt års tid til gjør den godt så den smaker litt ryddigere. Mye kraftige smaker.
Har en amarone flasket for 2/3 år siden, den har blitt vesentlig bedre nå (i forhold til for 2 mnd siden). Har også hvitvin som er 4 mnd, begynner å llkne på noe … Begge private reserve.
Begge hadde for mye sødme i starten …. Nå har de mye smak. Har 2 nye sett som ligger og venter på posten nå, har gått bed ett hakk i pris. Tror det først og fremst fører til lettere vin.
kjøpte en dyr hvitvin (370kr) før julen. Ble overraska hvor tam i smaken den var i forhold til den «hjemmelagde»…. Ikke subtil. Tam!
 
kjøpte en dyr hvitvin (370kr) før julen. Ble overraska hvor tam i smaken den var i forhold til den «hjemmelagde»…. Ikke subtil. Tam!
Folk tror jeg er komplett idiot og høy på meg sjøl når jeg sier at det går an å lage bedre vin hjemme enn hva som kjøpes til under 200 kr på polet. Nå har vi laga Cabernet Sauvignon, Bordeaux, Amarone, Merlot, Cabernet Blanc og Riesling. Med 2-3 mnd på flaska er det rett og slett utrolig bra, alle sammen.
 
Folk tror jeg er komplett idiot og høy på meg sjøl når jeg sier at det går an å lage bedre vin hjemme enn hva som kjøpes til under 200 kr på polet. Nå har vi laga Cabernet Sauvignon, Bordeaux, Amarone, Merlot, Cabernet Blanc og Riesling. Med 2-3 mnd på flaska er det rett og slett utrolig bra, alle sammen.
Jeg er jo en av dem som har tenkt det, men jeg må kanskje rett og slett prøve.
 
Tilbake
Topp