Lallemand Farmhouse

Gelatin, fat og Saison blir litt feil i mitt hode
En Saison kan godt være litt uklar, men jeg har aldri hatt problemer med det etter et par uker lagring på flaske, men nå har jeg ikke prøvd akkurat denne "Saison gjæra"

Hører hva dere sier angående fat, men blir dårlig bare jeg tenker på flasking :D

Leste at Lallemand farmhouse har lav flokkulering. Satser på den klarner sånn noenlunde etter hvert :)
 
Har lest denne tråden og flere erfaringer andre steder. Ser at det er uenigheter hvorvidt den gir saisonpreg. Har mest erfaring med BE-134 med temp 25-27 grader. Noen som har erfaring med begge og kan forklare forskjellen?
 
Litt på siden, men: Er det noen som har testet denne gjæren som et alternativ til amigase ved stuck fermentation? Tilsatt sent i gjæringen burde den kunne løse opp proppen uten å gå ned til 1.000 (samtidig er den non STA-1) – og uten å tilføre så mye smak. Høy FG er jo et stort problem for mange. Kanskje den kunne fungert som et verktøy i kassen?
 
Litt på siden, men: Er det noen som har testet denne gjæren som et alternativ til amigase ved stuck fermentation? Tilsatt sent i gjæringen burde den kunne løse opp proppen uten å gå ned til 1.000 (samtidig er den non STA-1) – og uten å tilføre så mye smak. Høy FG er jo et stort problem for mange. Kanskje den kunne fungert som et verktøy i kassen?
Kanskje et dumt spørsmål, men hvorfor skulle Farmhouse fungert noe bedre enn en nøytral gjær som US-05? Og lite smak er jo veldig subjektivt, men den bidrar med like mye smak som BE-134, i min subjektive meningen selvfølgelig :)
 
Bør gjæres på 25+ for å få saisonpreg eller hva gjør du?
Når det gjelder Farmhouse så liker jeg den i det nedre sjiktet, det blir mer fruktighet når den gjæres høyere og den fruktigheten overdøver de andre mer pepper, nellik smakene. Sjekk ut webinaret som ølbrygging hadde med en representant fra Lallemand nylig. I beskrivelsen til videoen kan du velge avsnittet om Farmhouse :)

Jeg har vært oppe i 26 grader selv men foretrekker 20-22 grader.
 
Sist redigert:
Kanskje et dumt spørsmål, men hvorfor skulle Farmhouse fungert noe bedre enn en nøytral gjær som US-05? Og lite smak er jo veldig subjektivt, men den bidrar med like mye smak som BE-134, i min subjektive meningen selvfølgelig :)
Ut fra beskrivelsen har jeg inntrykk av den gjærer ut bedre enn mange andre ale-gjær til tross for manglende STA-1, men det stemmer kanskje ikke? (Har ikke testet den selv – er veldig fornøyd med BE-134.) US-05 er ikke spesielt aggressiv, så den vil ikke kunne sparke i gang gjæring som har stoppet opp.
 
Ut fra beskrivelsen har jeg inntrykk av den gjærer ut bedre enn mange andre ale-gjær til tross for manglende STA-1, men det stemmer kanskje ikke? (Har ikke testet den selv – er veldig fornøyd med BE-134.) US-05 er ikke spesielt aggressiv, så den vil ikke kunne sparke i gang gjæring som har stoppet opp.
Aha, da forstår jeg, men nei, jeg har vel brygget med den nå 6-8 ganger og jeg får ikke en bedre utgjæring med den enn med US-05, så fremt jeg gjør det jeg kan for å få FG så lav som mulig uten STA-1 eller amigase.. Faktisk så vurderer jeg å prøve amigase i en justert variant av Saison oppskriften min, for det er vel kun utgjæring jeg føler mangler i min :)

Om den er mer aggressiv skal jeg ikke uttale meg så veldig mye om, men på 20 grader så spiser den seg lett fra 1.057 til 1.010 på 3 dager :)

Smaksbildet er rett rundt der andre saison jeg har smakt er, men ikke munnfølelsen, men det kan selvfølgelig også være fordi jeg ikke har mulighet til å karbonere individuelle fat :)
 
Aha, da forstår jeg, men nei, jeg har vel brygget med den nå 6-8 ganger og jeg får ikke en bedre utgjæring med den enn med US-05, så fremt jeg gjør det jeg kan for å få FG så lav som mulig uten STA-1 eller amigase.. Faktisk så vurderer jeg å prøve amigase i en justert variant av Saison oppskriften min, for det er vel kun utgjæring jeg føler mangler i min :)

Om den er mer aggressiv skal jeg ikke uttale meg så veldig mye om, men på 20 grader så spiser den seg lett fra 1.057 til 1.010 på 3 dager :)

Smaksbildet er rett rundt der andre saison jeg har smakt er, men ikke munnfølelsen, men det kan selvfølgelig også være fordi jeg ikke har mulighet til å karbonere individuelle fat :)
Ok, det er typisk 82-83 %, og mindre enn jeg trodde. Høres ut som en super gjær til f.eks. Bière de Garde.
 
Høres ut som en super gjær til f.eks. Bière de Garde.
En nordfransk gårdsøl, som på grunn av lang og kjølig lagring vil ha en god del lager-karakter.
Er dette mulig med Framhouse-gjæren til Lallemand? Brukte Köln-slurry i en BdG som startet på 18° og hevet til 22° etter 3-4 dager, synes jeg fikk for mye fenoler i denne.
 
Nå som den har fått stått en stund (fatet nærmer seg tomt :p) må jeg si jeg er blitt ganske happy med denne. Gjæren flokkulerer dårlig, men når den først har lagt seg så synes jeg ølet smaker riktig så bra. Kommer nok til å bruke den igjen.

Screenshot_20230325_172342_Gallery.jpg
 
Har akkurat tappet opp en Saisonbatch på flasker. Første gang jeg bruker Farmhouse. Gjæret konstant på 25 grader. OG på 1.059, FG på 1.006. Skulle gi en utgjæringsgrad på tett oppunder 90 %.
Både smak og aroma er i mitt hodet spot on på en saison. Tegner bra, spent på fortsettelsen med karbonering og lagring.
 
Tilbake
Topp