"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Var ønske om en mango ipa fra vennegjengen. Kan jo ha litt mango nedi, men de skal få mye mer smak fra humle enn mango. Tanker om denne?

Var ønske om en mango ipa fra vennegjengen. Kan jo ha litt mango nedi, men de skal få mye mer smak fra humle enn mango. Tanker om denne?
Jeg har kjøpt denne når jeg har brygga mango ipa. Heller i 400 gr på dag 7 når jeg tar ut tørrhumlinga. Det er på 23 liter batch
Resten blir is til barnebarna ;)

Vedlegg

• 20250604_193931.jpg
    20250604_193931.jpg
    104,4 KB · Sett: 8

Brygga denne til en fest for noen år siden, og den ble nydelig fruktig

Ser bra ut, men jeg hadde vurdert følgende.
Azacca ha volatile oljer, og anbefales ikke i kok.

Er det et alternativ å bruke Mosaic også? Citra og Mosaic spiller hverandre så voldsomt gode.
F.eks. Citra/ Mosaic på 15 min og forøvrig Azacca, Citra, Mosaic 2-1-1?

Ser bra ut, men jeg hadde vurdert følgende.
Azacca ha volatile oljer, og anbefales ikke i kok.

Er det et alternativ å bruke Mosaic også? Citra og Mosaic spiller hverandre så voldsomt gode.
F.eks. Citra/ Mosaic på 15 min og forøvrig Azacca, Citra, Mosaic 2-1-1?
Citra Simcoe kanskje, har ikke Mosaic.

Hva menes med 4 dagers stigningstid ?

Vedlegg

• Screenshot 2025-06-04 at 19-53-04 Brewfather.png
    Screenshot 2025-06-04 at 19-53-04 Brewfather.png
    22,4 KB · Sett: 12
Hva menes med 4 dagers stigningstid ?
Jeg antar instruksjonen der sier at du begynner på 18 grader, og lar den stå der 1 døgn. Det er uklart for meg om det er tida man antar det tar for gjæringa å komme i gang ("lagtid", altså), men det er kanskje det sannsynlige. Så lar du temperaturen stige jevnt til 21 grader over 4 dager. I løpet av den tida vil hovedgjæringa være unnagjort. Deretter står den på 21 grader i 9 dager, og det vil i hovedsak utgjøre "modningsfasen". Til slutt senker du temperaturen til ned mot 0 over 2 dager.

Dette ser ut som et veldig godt skjema:). Lykke til!

PS. Nå skal ikke sånne skjemaer følges slavisk. Det kan være du trenger mindre enn 9 dagers modningstid, og det kan være du trenger mer. Det må du avgjøre ut fra hvordan prosessen går. Men 9 dager virker som et rimelig anslag.

Så lar du temperaturen stige jevnt til 21 grader over 4 dager. I løpet av den tida vil hovedgjæringa være unnagjort. Deretter står den på 21 grader i 9 dager, og det vil i hovedsak utgjøre "modningsfasen". Til slutt senker du temperaturen til ned mot 0 over 2 dager.
Er det noe fasit på nedstigningen?
Jeg er akkurat i gang med å senke fra 22 til 2 grader og tenkte å bruke 4 døgn på turen

Jeg er akkurat i gang med å senke fra 22 til 2 grader og tenkte å bruke 4 døgn på turen
Et par døgn er så vidt jeg forstår det vanlige om det skal gjøres seriøst, dvs. ikke bare kjøle den ned så raskt som mulig ("kjølekræsje"). Bruker du fire døgn kan det umulig bli feil:) - men 2 døgn skal holde.

Dette har jeg bare et teoretisk forhold til. Jeg gjør ikke dette sjøl.

Jeg har kjøpt denne når jeg har brygga mango ipa. Heller i 400 gr på dag 7 når jeg tar ut tørrhumlinga. Det er på 23 liter batch
Resten blir is til barnebarna ;)
Bestilte denne til Meny butikken min, tenker tre stk i en batch på 48 liter NEIPA på snaue 8%. Ser at det er 33 gram karbohydrater, av det 20 gram sukker pr 100 gram, blir det riktig å legge til 510 gram dextrose på grain bill da for å beregne abv? 850 gr * 3 = 25,5 hg * 20 = 510 gram. Antar at 13 gram pr 100 gram er polysakkarider og ikke gjærbart. Vil tro at mango er som frukt generelt, at det oksiderer lett i kontakt med atmosfæren vår. Noen tips til hvordan man får tilsatt og rørt det inn uten for stor eksponering til luft? Kanskje bare hive det i kokekjelen sammen med whirlpool humla?

Sist redigert:
Det har jeg aldri tenkt over, men det er kanskje ett poeng det ? Justere ned min Bohemian Pilsner fra 19 til 5 grader med en gang jeg.

Tilbake
Topp