"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Remember what I told you about the Knicks? You wanted to put something more in there because it looked like something was "missing". Put some ice in your stomach. Run it there;)

The fewer ingredients you have, the better you learn how to use the ones you have, became my new motto after the incredibly boring grist that got hot-pitched wb-06, and which will be brewed again.:)
:D

Etter å ha fulgt "andres oppskrifter" så godt det lar seg gjøre de fem første batchene, hvor fire av dem var allgrain kits fra Ølbrygging, er det på tide å prøve å rote litt til på egenhånd. Det vil si, når jeg blar i mange oppskrifter, hører med AI, og ser en røys med YT-videoer, er det begrenset hva som er "mitt", men det får våge seg.

Tenkte å starte smalt med få ingredienser. Dels for å ha noe å jobbe med videre, og dels for å lære om smak, bitterhet, humler og gjær, så jeg har prøvd å snekre sammen en SMaSH pilsner i den tyske arbeiderklassen.

Så for å sitere overskriften i tråden: Ser oppskriften min grei ut?

Digiboil 35L - BIAB

69.7% effektivitet
Bryggevolum: 21 L
Koketid: 60 min
Meskevann: 18.52 L
Skyllevann: 10 L @ 78 °C
Total vannmengde: 28.52 L
Kokevolum: 26.22 L
Gravity før kok: 1.041

Vitale verdier​

Original Gravity: 1.047
Final Gravity: 1.009
IBU (Tinseth): 29
BU/GU: 0.62
Farge: 6.1 EBC

Mesk​

Innmesk temperatur — 69.4 °C
Temperatur — 65 °C60 min
Mash Out — 78 °C10 min

Malt (4.5 kg)

4.5 kg (100%) — Weyermann Pilsner — Korn — 3.3 EBC

Humle (100 g)

35 g (20 IBU) — Tettnang 4.5% — Kok — 60 min
35 g
(8 IBU) — Tettnang 4.5% — Kok — 10 min
30 g
(2 IBU) — Tettnang 4.5% — Aroma — 20 min hopstand @ 75 °C

Hopstand ved 75 °C

Diverse​

1 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Mesk
5 g
— Gypsum (CaSO4) — Mesk
3 ml
— Lactol 80% — Mesk
1 g
— Magnesium Chloride (MgCl2) — Mesk
0.5 stk
— Whirlfloc — Kok15 min
0.32 g
— Brewers Clarex — Primær

Gjær​

2 pkg — Lallemand (LalBrew) Diamond Lager 80%

Gjæring​

Primær til "SG" 75% (1.018) — 10 °C7 dager
Diacetylrest — 15 °C5 dager
CC ned 3 grader pr 12 timer — 3 °C5 dager
Fating — 4 °C12 PSI7 dager
Modning — 4 °C10 PSI14 dager
Karbonering: 2.4 CO2-vol

Vannprofil​

Ca2+ 65
Mg2+ 7
Na+ 8
Cl- 39
SO42- 111
HCO3- 35

Setter pris på tilbakemeldinger som starter med "Jeg ville ..." :)

Etter å ha fulgt "andres oppskrifter" så godt det lar seg gjøre de fem første batchene, hvor fire av dem var allgrain kits fra Ølbrygging, er det på tide å prøve å rote litt til på egenhånd. Det vil si, når jeg blar i mange oppskrifter, hører med AI, og ser en røys med YT-videoer, er det begrenset hva som er "mitt", men det får våge seg.

Tenkte å starte smalt med få ingredienser. Dels for å ha noe å jobbe med videre, og dels for å lære om smak, bitterhet, humler og gjær, så jeg har prøvd å snekre sammen en SMaSH pilsner i den tyske arbeiderklassen.

Så for å sitere overskriften i tråden: Ser oppskriften min grei ut?

Digiboil 35L - BIAB

69.7% effektivitet
Bryggevolum: 21 L
Koketid: 60 min
Meskevann: 18.52 L
Skyllevann: 10 L @ 78 °C
Total vannmengde: 28.52 L
Kokevolum: 26.22 L
Gravity før kok: 1.041

Vitale verdier​

Original Gravity: 1.047
Final Gravity: 1.009
IBU (Tinseth): 29
BU/GU: 0.62
Farge: 6.1 EBC

Mesk​

Innmesk temperatur — 69.4 °C
Temperatur — 65 °C60 min
Mash Out — 78 °C10 min

Malt (4.5 kg)

4.5 kg (100%) — Weyermann Pilsner — Korn — 3.3 EBC

Humle (100 g)

35 g (20 IBU) — Tettnang 4.5% — Kok — 60 min
35 g
(8 IBU) — Tettnang 4.5% — Kok — 10 min
30 g
(2 IBU) — Tettnang 4.5% — Aroma — 20 min hopstand @ 75 °C

Hopstand ved 75 °C

Diverse​

1 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Mesk
5 g
— Gypsum (CaSO4) — Mesk
3 ml
— Lactol 80% — Mesk
1 g
— Magnesium Chloride (MgCl2) — Mesk
0.5 stk
— Whirlfloc — Kok15 min
0.32 g
— Brewers Clarex — Primær

Gjær​

2 pkg — Lallemand (LalBrew) Diamond Lager 80%

Gjæring​

Primær til "SG" 75% (1.018) — 10 °C7 dager
Diacetylrest — 15 °C5 dager
CC ned 3 grader pr 12 timer — 3 °C5 dager
Fating — 4 °C12 PSI7 dager
Modning — 4 °C10 PSI14 dager
Karbonering: 2.4 CO2-vol

Vannprofil​

Ca2+ 65
Mg2+ 7
Na+ 8
Cl- 39
SO42- 111
HCO3- 35

Ser ikke noe feil med den oppskrifta, men jeg ville brukt en annen humle med mer bitterhet @60, både for å spare penger og for å få mindre grums i gryta.

Ser ikke noe feil med den oppskrifta, men jeg ville brukt en annen humle med mer bitterhet @60, både for å spare penger og for å få mindre grums i gryta.
Tettnang grumser? Og hvordan sparer jeg penger på å skifte bitterhumle?
Det er også for å "gnite" litt at jeg valgte 100 gram av én humle :)

Tettnang grumser? Og hvordan sparer jeg penger på å skifte bitterhumle?
Det er også for å "gnite" litt at jeg valgte 100 gram av én humle :)
All humle lager grums. 100 g lager ti ganger mer grums enn ti gram.

Hvis du kan bruke 10 g magnum @60 istedenfor 35 g tettnang er det billigere, og blir mindre grums. De 90 grammene som er igjen vakuumerer du, putter i fryseren og bruker seinere.

All humle lager grums. 100 g lager ti ganger mer grums enn ti gram.

Hvis du kan bruke 10 g magnum @60 istedenfor 35 g tettnang er det billigere, og blir mindre grums. De 90 grammene som er igjen vakuumerer du, putter i fryseren og bruker seinere.
Putte i fryseren og bruke senere er greit. Vakuumering er ikke et alternativ enda :)
samtidig er det jo greit å bruke opp en pose på et brygg uten å måtte sprette en ny
Så bli litt avveininger
Det tenkte jeg også.
Men vil det kvalitetsmessig være bedre å redusere humlemengden? Grums og klarhet vs smak og behag?

Putte i fryseren og bruke senere er greit. Vakuumering er ikke et alternativ enda :)

Det tenkte jeg også.
Men vil det kvalitetsmessig være bedre å redusere humlemengden? Grums og klarhet vs smak og behag?
Alle hjem bør ha en vakuummaskin.

Og om det er noen kvalitetsmessig fordel å velge en annen humle? Kanskje litt. Antakelig mest hypotetisk.

Jeg ville.. Brygget batchen et par liter større. Er det en 19-liter som skal fylles opp? Hvis du mesker inn med 18.5 liter så sitter du med cirka 14 før du begynner å skylle. Malten tar til seg 0,8-1 liter pr kilo. Hvis du da skal ha 28 liter til kok, må du skylle med 13-14 liter og ikke 10. Du vil koke vekk rundt 3.5 liter på en time som gir deg 24,5 etter kok. Så skal du tappe ren vørter, du får en liter eller to tap - kanskje 22 til gjæring da. Så blir det jo lite av pilsgjæren på gjæringstanken, men det skal godt gjøres om du får særlig mer ut enn 19 liter med 22 til gjæring. :) Om så, kan du bare tappe det på et par PET-flasker med en sukkerbit eller to nedi.

Ellers ser det jo ut som en fin oppskrift.

Jeg ville.. Brygget batchen et par liter større. Er det en 19-liter som skal fylles opp? Hvis du mesker inn med 18.5 liter så sitter du med cirka 14 før du begynner å skylle. Malten tar til seg 0,8-1 liter pr kilo. Hvis du da skal ha 28 liter til kok, må du skylle med 13-14 liter og ikke 10. Du vil koke vekk rundt 3.5 liter på en time som gir deg 24,5 etter kok. Så skal du tappe ren vørter, du får en liter eller to tap - kanskje 22 til gjæring da. Så blir det jo lite av pilsgjæren på gjæringstanken, men det skal godt gjøres om du får særlig mer ut enn 19 liter med 22 til gjæring. :) Om så, kan du bare tappe det på et par PET-flasker med en sukkerbit eller to nedi.

Ellers ser det jo ut som en fin oppskrift.
Heisann! Ja, supert. Her må jeg regne og tenke :)

Det forsvinner vann i alle retninger:
I malten: 0,9 liter per kg, som her tilsier ca 4 liter
I koken: 3,5 liter
Overføring til gjæringskar: 1-2 liter
Overføring etter gjæring: 3 liter

Totalt forsvinner det da ca 12 liter vann, om jeg tenker rett
Skal jeg da ha 19 liter på fat må jeg ha en total vannmengde på 31 liter? (Eventuelt justert opp mot økt maltmengde i samme rennet)

(Stikker inn i Brewfather og knoter litt)

Tilbake
Topp