Bryggertabber

Kjøpte som tidligere nevnt et butikksett jeg var usikker på oppbevaringen av, men valgte å trå til å sette det som det var for 4 dager siden.
OG på 1.051 skulle gå til FG på 1.013, men har stanset helt opp på 1.021 siden midt på dagen i går.

Målingen er gjort med Rapt Pill, og skal tappe av og sjekke med manometer etter jobb, men hvordan griper jeg dette an om tallene stemmer? Noen nødtiltak som kan gjøres for å dytte den i mål?

Jeg har noe gjær tilgjengelig (London Fog Dry) mens det som virker å ha sovnet er MJs M36 Liberty Bell. Ølet er et New England Pale Ale
Hvordan kalibrerte du Rapt pillen?

En starter, ja (Å, nå kjem det je itte kan) Med utgangspunkt i en halvliter vørter fra gjæringskaret da, eller?
Trur ikke det er noen god ide.

Dette er en av grunnene til at det er greit å ha litt tørrmalt på lur - du veit aldri når sliktno' kan komme til nytte. Så har du det, tar du 25 gram i en halv liter vann. Det er alt som trengs. Da har du en vørter med OG 1.020, og det holder til dette formålet. Du skal jo ikke formere opp gjæren, bare vekke den.

Hvordan kalibrerte du Rapt pillen?
I rent vann til 1.000 og sukkervann til 1.040
Før jeg sjøsatte den sist viste begge mine barometre og refraktometer 1,052, mens Pillen ga 1,051. Sånn har det vært hele veien, at den viser et lite knepp i avvik, men aldri så mye som 8, som jeg nå kunne håpe på.
Tok en liten prøve nå og refraktometeret viser samme som Pillen: 1,021 (Eller 8, som jeg leste av)

Dette er en av grunnene til at det er greit å ha litt tørrmalt på lur - du veit aldri når sliktno' kan komme til nytte. Så har du det, tar du 25 gram i en halv liter vann. Det er alt som trengs. Da har du en vørter med OG 1.020, og det holder til dette formålet. Du skal jo ikke formere opp gjæren, bare vekke den.
Har ikke tørrmalt, ikke vørterøl, ikke magnetrører eller noe i denne gaten

Ok, da kan vi regne med at Pillen viser nærme nok.
Refraktometer gjør seg mye bedre en barometer til dette formålet:)

Det selges vørterøl nær sagt overalt. DME har de på Vestbrygg, det kommer du til å ha bruk for senere også.

Du trenger ikke magnetrører til dette.

Hva viser temperatur kurven til Rapt pillen?

Ok, da kan vi regne med at Pillen viser nærme nok.
Refraktometer gjør seg mye bedre en barometer til dette formålet:)

Det selges vørterøl nær sagt overalt. DME har de på Vestbrygg, det kommer du til å ha bruk for senere også.

Du trenger ikke magnetrører til dette.

Hva viser temperatur kurven til Rapt pillen?
Hydrometer! Lurer på om jeg begynner å bli litt toskjen? o_O
Temperaturen hos Rapt pillen har lagt ca 0,2 grader under det ITC tapet til utsiden av karet har vist. Jeg satte den opp fra 18 til 20 grader nå i natt/morges
Hydrometermålinger nå viser også i gaten rundt 1,020 - 1,021

Popper innom Vestbrygg i morgen og kjøper DME. Noe mer jeg burde hanket med meg i samme rennet? :)
Skjermbilde 2025-09-17 kl. 15.12.16.png

Nå skal en uansett smake på brygget før en gjør noe, også. Det er jo en liten mulighet for at det faktisk er utgjæra. Men som sagt, det er lite sannsynlig. Så hvis hydrometeret bekrefter at målinga er riktig, må du gjøre noe, og om du vil ofre pakka med London Fog, ville jeg gitt den en liten starter for å sette den i gang, sånn at du kan tilsette gjær som er i sving. En halvliter som får stå i ro til du ser at aktiviteten er skikkelig i gang holder. Så hiver du hele greia oppi.

Men du kan jo først prøve å vekke gjæren gjennom å riste litt på dunken for å få den opp i suspensjon, og eventuelt sette opp temperaturen, hvis det gir mening, dvs. hvis den ikke allerede står på hyggelig romtemperatur.
Smaken er ok. Kjenner ikke noe jeg skulle ønske ikke var der.
Rugget i dunken i går kveld, økte tempen fra 18 til 20 grader i morges

25 gram tørrmalt i en halvliter kokt(?) vann.
Hvor lenge må jeg ha denne herligheten stående da, og i hvilket miljø?

Av alle ting å sette seg inn i, er gjæren den jeg forstår meg minst på. Ja, og kvinner da, selvsagt

Av alle ting å sette seg inn i, er gjæren den jeg forstår meg minst på.
Jeg syntes gjær gikk greit, det var verre med gasser i væske aka co2 i øl. Der er det fortsatt noen mysterier jeg ikke skjønner. Så det er bare å begynne å grue seg med en gang.

• Wow
Reaksjoner: Ove
Popper innom Vestbrygg i morgen og kjøper DME. Noe mer jeg burde hanket med meg i samme rennet? :)
Du kunne kjøpt en US-05 det er en robust gjær som du kan bruke for å sparke igang gjæringen igjen.

Kok opp vann, ha i DME og bland godt til alt er oppløst. Dekk med aluminiums folie brett den godt rundt kanten.
Kjøl ned, gjerne i vann i vasken tilsatt is kuber. Når det har kommet ned på "romtemperatur" US-05 liker seg mellom 18C-26C.
Tilsetter du gjæren, la det stå 15-20min så er det klart til å helles i dunken.
Lykke til

• Like
Du kunne kjøpt en US-05 det er en robust gjær som du kan bruke for å sparke igang gjæringen igjen.

Kok opp vann, ha i DME og bland godt til alt er oppløst. Dekk med aluminiums folie brett den godt rundt kanten.
Kjøl ned, gjerne i vann i vasken tilsatt is kuber. Når det har kommet ned på "romtemperatur" US-05 liker seg mellom 18C-26C.
Tilsetter du gjæren, la det stå 15-20min så er det klart til å helles i dunken.
Lykke til
Nei, den kommer ikke så kjapt i gang. Det der blir vel bare rehydrering? Det er antakelig bedre enn å strø gjæren rett i øl som det er en god del alkohol i, men du kunne jo like gjerne gjort det der i vann. trur jeg.

Hydrometermålinger nå viser også i gaten rundt 1,020 - 1,021

Ølet skal vel være tørt, så om det er det, er det vel ferdig, da. Og om det er stille i gjærlåsen, så er det stille.

En pose 05 kan vel være grei å ha i bakhanda, som @stinius sier.

Har du vannjusteringssalter og syre? Du kommer langt med kalsiumklorid og kalsiumsifat - og kanskje også magnesiumsulfat. Vannjustering er enkle greier, sånn helt på nivå med menn når det gjelder hvor vanskelig det er å forstå.

Gjær er ikke vanskelig, det er gøy! Det er sånn du må tenke på det. Dessuten er jo gjærcellene våre venner - og de er faktisk ganske like oss. Det er gjort veldig mye forsking på gjærceller som gir resultater som kan anvendes på oss. Jeg vil si det er mer som forener oss enn som skiller oss:).

Det er litt vanskelig å si nøyaktig hvor lenge den starteren jeg foreslo, skal stå - om du nå trenger å bruke den. Det kan være alt fra noen timer til et døgn, ser jeg for meg. Du skal bruke den når den er på sitt mest aktive, helst. Da er den virkelig på hugget:)! Så du må følge med litt.

• Like
Ølet skal vel være tørt, så om det er det, er det vel ferdig, da. Og om det er stille i gjærlåsen, så er det stille.

En pose 05 kan vel være grei å ha i bakhanda, som @stinius sier.

Har du vannjusteringssalter og syre? Du kommer langt med kalsiumklorid og kalsiumsifat - og kanskje også magnesiumsulfat. Vannjustering er enkle greier, sånn helt på nivå med menn når det gjelder hvor vanskelig det er å forstå.

Gjær er ikke vanskelig, det er gøy! Det er sånn du må tenke på det. Dessuten er jo gjærcellene våre venner - og de er faktisk ganske like oss. Det er gjort veldig mye forsking på gjærceller som gir resultater som kan anvendes på oss. Jeg vil si det er mer som forener oss enn som skiller oss:).

Det er litt vanskelig å si nøyaktig hvor lenge den starteren jeg foreslo, skal stå - om du nå trenger å bruke den. Det kan være alt fra noen timer til et døgn, ser jeg for meg. Du skal bruke den når den er på sitt mest aktive, helst. Da er den virkelig på hugget:)! Så du må følge med litt.
Finn
Han har ingenting annet enn et bryggesett han kjøpte, som har stoppet i gjæringsprosessen.:)
Derfor mitt forslag om DME og US-05, tanken min var ikke at den skulle "komme i gang".

• Like
Finn
Han har ingenting annet enn et bryggesett han kjøpte, som har stoppet i gjæringsprosessen.:)
Derfor mitt forslag om DME og US-05, tanken min var ikke at den skulle "komme i gang".
Erfaring sier meg at det er litens vits i bare å tilsette ny gjær dersom den ikke er oppe i full fart. Det er på en måte det tyskerne kaller "kräusening", tilsetning av en dose gjærende øl mot slutten for å sikre full utgjæring.

Jeg skal ikke si at det du foreslår, ikke ville funke, men sjansen er vesentlig bedre om du tilsetter gjær som kan "hit the ground running". Og jeg ser uansett ikke poenget med å rehydrere gjæren i vørter i stedet for i vann. (Men jeg ser poenget med å rehydrere i dette tilfellet:).)

• Like
Takker for flere gode forslag, men kanskje ikke helt oversiktlig å koke det ned til en konklusjon på hva jeg bør gjøre :)
Det er ikke "viktig" for meg å oppnå så høy abv, men jeg har ikke lyst å bli sittende med glasset fullt av noe jeg på en relativt enkel måte kunne fått høyere kvalitet på

Tilbake
Topp