Det finnes ikke ett svar på det spørsmålet! Det er veldig situasjonsbetinget. Men jeg kan gi deg en av de bedre smaksopplevelsene jeg har hatt med øl.
Vi var på familieferie i Danmark, nord på Jylland. På tiden var jeg (som nå) svært interessert i Belgisk øl, og leste Stan Hieronymus' Brew like a monk på strendene. Jeg noterte sirlig forskjellene i oppskriftene og gledet meg til å få smakt på ting sammen med notatene.
Det skulle ha seg at den lille plassen vi var på hadde en belgisk ølkro, så da sykla jeg meg en tur dit. De hadde masse belgisk øl! Så da bladde jeg rundt i menyen og bestilte en flaske jeg hadde lest om i How to brew like a monk: Westvleteren 12. Det sto i boka at denne var vanskelig å få tak i, og historien om registrering av bilskilter ved klosteret var gjengitt. Jeg visste ikke noe mer om dette ølet enn det som sto i boka på denne tiden, og var lykkelig uvitende om mystikken rundt ølet.
Kelneren kom, og sa "du har bestilt det dyreste ølet vi har". Shit! Jeg hadde ikke sett på prisen. Han tok seg bryet med å åpne korken med et kronestykke på toppen, sånn at det ikke skulle bøye seg og jeg kunne ta med korken hjem. På den tiden var korken det eneste på flaska som hadde informasjon om ølet.
Da kelneren hadde gått sjekka jeg febrilsk menyen, og så at jeg hadde gått på en smell på hele 200 kroner og pusta letta ut. Det er prisen for to sucky halvlitere i Norge, slapp av. Så smakte jeg på ølet, dro frem boka og notatene, og hadde en av de bedre smaksopplevelsene jeg noengang har hatt. Helt fortreffelig.