Interesse for kurs/workshop i gjærfrysing?

Driver allerede og bestiller stash fra Fybikon nå! Så også på Martin Keen i Brulosophy sin gjennomgang (
), som igjen er basert på https://www.homebrewnotes.com/making-a-frozen-stock-yeast-bank/. Den er også gjengitt i BYO for den som har abb. der: https://byo.com/articles/the-secrets-to-freezing-yeast/

Jeg har foreløpig bestilt 15 ml rør som de artiklene bruker, siden jeg syns 1.5-2 ml pr rør som noen andre nevnte i tråden var veldig smått og det blir helt sikkert litt klabb og babb i starten. Greit å ha litt feilmargin. De påstår "20 billion cells" per vial med denne metoden. Jeg tenker at det vil være interessant å høste i tillegg så det går an å ha litt flere generasjoner i banken.

Driver allerede og bestiller stash fra Fybikon nå! Så også på Martin Keen i Brulosophy sin gjennomgang (
), som igjen er basert på https://www.homebrewnotes.com/making-a-frozen-stock-yeast-bank/. Den er også gjengitt i BYO for den som har abb. der: https://byo.com/articles/the-secrets-to-freezing-yeast/

Jeg har foreløpig bestilt 15 ml rør som de artiklene bruker, siden jeg syns 1.5-2 ml pr rør som noen andre nevnte i tråden var veldig smått og det blir helt sikkert litt klabb og babb i starten. Greit å ha litt feilmargin. De påstår "20 billion cells" per vial med denne metoden. Jeg tenker at det vil være interessant å høste i tillegg så det går an å ha litt flere generasjoner i banken.
Vel….et kritisk punkt i processen er at opptiningen bør skje raskt. Du får mye mer stress og oksygenradikaler i gjæren din når du fryser så store volum. Jeg tror ikke du vinner noe på det.

Vel….et kritisk punkt i processen er at opptiningen bør skje raskt. Du får mye mer stress og oksygenradikaler i gjæren din når du fryser så store volum. Jeg tror ikke du vinner noe på det.
Ok, ser ut til at de ikke har tatt høyde for det i tilfelle:
> Take out the correct number of sample tubes and let them slowly warm to room temperature.

Kilden er en hjemmebrygger som driver ei nettside. Vedkommende er ikke fagmann på området - og det er heller ikke knytta noe navn til nettstedet.

Når dere fryser i eppendorf rør, lar dere det være en luflomme i røret slik at væsken kan ekspandere når den fryser? Eller fyller dere de helt opp?

Hvis jeg har forstått det riktig:
15% glyserin
2 ml beholdere
Sakte innfrysning
Stabilisert frysetemperatur
Rask opptining
Stemmer dette @rosnes?

Når dere fryser i eppendorf rør, lar dere det være en luflomme i røret slik at væsken kan ekspandere når den fryser? Eller fyller dere de helt opp?
Det er neppe noe problem om det er lidt luft øverst i røret. Den biologiske aktiviteten i kulturen er så liten at det ikke har noen praktisk betydning. Det er tilgangen på næring som avgjør om den går i dvale eller ikke. Og den processen må være fuldført før frysing. 21% oksygen i en bitteliten luftlomme kan neppe tilskrives noen betydning.

Dessuden er ikke oksygen utenfor cellene problematisk i denne sammenhengen. Det er dannelse av frie oksygenradikaler inde i cellene som er farlig. Saccharomyces er en fakultativt anaerob organisme - altså at den kan formere seg både med og uten oksygen. Hvor skal cellene når de tines opp? I en oksygenrik næringsløsning….

Hvis jeg har forstått det riktig:
15% glyserin
2 ml beholdere
Sakte innfrysning
Stabilisert frysetemperatur
Rask opptining
Stemmer dette @rosnes?
15% er endelig koncentrasjon i blandingen du skal fryse.
Altså 1 mL tettpakket gjærslurry + 1 mL 30% glycerol som må få mindst en time til å blande seg før indfrysing. Glycerolen skal tas opp i cellene, ikke bare ligge rundt dem.
Gjæren må være i dvale.

Ellers ser dette ut som et fint destillat av processen.

Da er forsøket i gang. Blandet 30% glyserol som stod i kokende vannbad ganske lenge før det fikk kjøle seg ned over natten.

IMG_4603.jpeg
Brukte en pappeske som holder for røra. Gjæren er wlp002 som har samme egenskaper som sement så måtte være kreativ. Fikk ut ren gjær som ble blandet 50/50 med glyserolblanding. Med annen gjær hadde det blitt tappet på epoendorfrørene og så stått til settling, tømt ut væske og toppet med glyserolblanding. Rør i kjøleskap noen timer nå før de legges i isopropanol og fryses ned.
IMG_4604.jpeg
Disclaimer: dette er en test og ikke nødvendigvis en rutine til etterfølgelse. Om det fungerer er det noen år til neste gang jeg må kjøpe wlp002.

Om noen måneder skal det tas opp et rør som er frosset i karbonitten og teste.

Sist redigert:
Hiver meg på frysing av gjær .
Bestilte fra fybicon jeg også, men rørene var større enn jeg trodde. Samme størrelse som Håkon bruker tror jeg.
Jeg bruker en isopor klump som jeg borer hull i med et trebor. Satser på at det fører til sakte nedfrysing.
Men først er par dager i kjøleskapet.
Skal rørene vendes av og til mens de står i kjøleskapet?
IMG20251207131232.jpg

Da er forsøket i gang. Blandet 30% glyserol som stod i kokende vannbad ganske lenge før det fikk kjøle seg ned over natten.

Vis vedlegget 75647
Brukte en pappeske som holder for røra. Gjæren er wlp002 som har samme egenskaper som sement så måtte være kreativ. Fikk ut ren gjær som ble blandet 50/50 med glyserolblanding. Med annen gjær hadde det blitt tappet på epoendorfrørene og så stått til settling, tømt ut væske og toppet med glyserolblanding. Rør i kjøleskap noen timer nå før de legges i isopropanol og fryses ned.
Vis vedlegget 75648
Disclaimer: dette er en test og ikke nødvendigvis en rutine til etterfølgelse. Om det fungerer er det noen år til neste gang jeg må kjøpe wlp002.

Om noen måneder skal det tas opp et rør som er frosset i karbonitten og teste.
Husk at de skal tines så raskt som mulig. For så store rør er nok et vandbad på 37 grader formålstjenlig.
Hold oss oppdatert!

Hiver meg på frysing av gjær .
Bestilte fra fybicon jeg også, men rørene var større enn jeg trodde. Samme størrelse som Håkon bruker tror jeg.
Jeg bruker en isopor klump som jeg borer hull i med et trebor. Satser på at det fører til sakte nedfrysing.
Men først er par dager i kjøleskapet.
Skal rørene vendes av og til mens de står i kjøleskapet?
Vis vedlegget 75653
Et par dager i kjøleskab er ingen dårlig idé. Men du trenger ikke å tilsette glycerol før omtrendt en time før du fryser - hvis ikke gjæren din er ekstremt flokkulent.
Det er mulig isopor vil gi deg en langsom fryserate - men jeg tror kanskje ikke den løsningen der beskytter godt nok med avfrostingscyklus i fryseren din?
Du kan gjerne vende rørene noen ganger efter at glycerol er tilsatt. Bare pass på at du ikke varmer dem opp med hånden din. Jeg setter dem ofte opp/ned efter å ha blandet glycerolen i.

Glycerin ble tilsatt med en gang.
Fryseren min har ikke automatisk avriming.
Jeg kverka all gjær da jeg avrimet fryseren sist jeg hadde gjær i den. Tok ut gjæren og avrimet fryseren. La alt tilbake utenom gjærtubene. De så jeg først etter noen dager. Så gikk de i fryseren.
Men senere forsøk på å vekke gjæren til live mislyktes.

Bestilte fra fybicon jeg også, men rørene var større enn jeg trodde.
Jeg kan anbefale Labdidakt i Drammen. De har 1,5 ml rør som jeg bruker samt engangspipetter, begerglass, etc. De leverer normalt til skoler, men tar også bestillinger fra hjemmebryggere. De holder til i et industriområde utenfor Drammen i retning Hokksund. Normalt sender de varene, men siden jeg bor i Asker er det like greit å hente dem og spare frakt.

Jeg kan anbefale Labdidakt i Drammen. De har 1,5 ml rør som jeg bruker samt engangspipetter, begerglass, etc. De leverer normalt til skoler, men tar også bestillinger fra hjemmebryggere. De holder til i et industriområde utenfor Drammen i retning Hokksund. Normalt sender de varene, men siden jeg bor i Asker er det like greit å hente dem og spare frakt.
Er det de som kalles for dramsglass på 1.7 ml ?

Tilbake
Topp