Beregning av gjærbehov

Vrient å si, men jeg trur du har en fot inne på oppdyrka mark, ja, for det meste av væska i gjærmassen befinner seg vel inne i gjærcellene (??) - uten at det spiller noen rolle. For den typen starter som skal være på 1.020, trenger tid. Den skal - som sagt - stå i ro uten tilgang til oksygen i et par dager.
Det er mange måter å gjøre det på tydeligvis. Mariaue med kveik. Drauflassen. Oksygenfri starter, gjærstarter på rører.

For å referere til et tidligere svar i den andre tråden - man måler vekten av flypassagerer efter et standard gjennomsnitt. Man skiller ikke på kvinder eller mend, eller over-/undervektige.
Joda, det er grunnen til at flyselskaper insisterer på å vite om du er mr, mrs eller ms. Tror imidlertid de har lik vekt for gifte og ugifte kvinner.

Klukker jevnt i gjærlåsen i dag tidlig. Noe rundt 30 timer lagtid.
Lagtid kan være litt vanskelig å avgjøre. De første tegnene vi kan registrere, er nokså umerkelige. Kort lagtid er heller ikke noe vi nødvendigvis skal tolke positivt; det kommer an på årsaken. 24 timer oppgis vel gjerne som ei slags grense, men hvor godt begrunna den er, aner jeg ikke. Så når du sier 30 timer på en lager på 12 grader, synes jeg ikke det høres ille ut.

Egentlig er ikke lagtid noe vi skal bry oss så mye om - sjøl om jeg kjapt får angst om det drøyer:). Hvorvidt vi har truffet med beregning av gjærbehovet, veit vi vel ikke før gjæringsprosessen er avslutta. Det er da vi kan felle dommen:).

Min holdning til mange av kalkulatorene som hjemmebryggere bruker best kan illustreres med spørsmålet "hvor lang tid bruker jeg på å gå til sentrum".

Jeg bor et stykke utenfor sentrum i Oslo, men ikke lenger unna enn at jeg av og til bruker bena til sentrum. Erfaringsmessig tar det meg snaue to timer.

Men la oss regne ut hvor lang tid jeg bruker...

Anta at sentrum defineres ved rådhuset. Jeg bro 6159 meter fra rådhuset i luftlinje. Så må vi legge på litt ekstra avstand for gangavstand, og vi kan anslå at det øker avstanden med 30%. Jeg skal altså gå 8006,70 meter. Normal ganghastighet for min aldersgruppe er mellom 2,93 og 3,20 mph, så vi kan bruke 3,065 som snitt. Det tilsvarer 1,3701776. Jeg vil altså bruke 5873,55 sekunder (1 time, 37 minutter og 53,55 sekunder). I fjor, da jeg var litt yngre, ville jeg fra tilsvarende modell brukt 3 minutter 16,7 sekunder mindre.

Jeg tror alle ser at dette er helt meningsløs presisjon. Selv om avstanden fra meg til rådhuset er temmelig nøyaktig, så er alle andre tall antagelser med stor usikkerhet. Selv om jeg kan regne ut svaret med hvor mange siffer jeg ønsker, så blir ikke svaret noe mer nøyaktig. Regnestykket gir meg en ide om hva som er riktig, men gir meg ikke noe eksakt svar. Antall siffer i regnestykket sier ikke noe om hvor presist svaret egentlig er, og 1 time 37 minutter betyr i denne sammenhengen "litt under to timer".

Kilde for ganghastighet: https://www.healthline.com/health/exercise-fitness/average-walking-speed

Min holdning til mange av kalkulatorene som hjemmebryggere bruker best kan illustreres med spørsmålet "hvor lang tid bruker jeg på å gå til sentrum".

Jeg bor et stykke utenfor sentrum i Oslo, men ikke lenger unna enn at jeg av og til bruker bena til sentrum. Erfaringsmessig tar det meg snaue to timer.

Anta at sentrum defineres ved rådhuset. Jeg bro 6159 meter fra rådhuset i luftlinje. Så må vi legge på litt ekstra avstand for gangavstand, og vi kan anslå at det øker avstanden med 30%. Jeg skal altså gå 8006,70 meter. Normal ganghastighet for min aldersgruppe er mellom 2,93 og 3,20 mph, så vi kan bruke 3,065 som snitt. Det tilsvarer 1,3701776. Jeg vil altså bruke 5873,55 sekunder (1 time, 37 minutter og 53,55 sekunder). I fjor, da jeg var litt yngre, ville jeg fra tilsvarende modell brukt 3 minutter 16,7 sekunder mindre.

Jeg tror alle ser at dette er helt meningsløs presisjon. Selv om avstanden fra meg til rådhuset er temmelig nøyaktig, så er alle andre tall antagelser med stor usikkerhet. Selv om jeg kan regne ut svaret med hvor mange siffer jeg ønsker, så blir ikke svaret noe mer nøyaktig. Regnestykket gir meg en ide om hva som er riktig, men gir meg ikke noe eksakt svar. Antall siffer i regnestykket sier ikke noe om hvor presist svaret egentlig er, og 1 time 37 minutter betyr i denne sammenhengen "litt under to timer".

Kilde for ganghastighet: https://www.healthline.com/health/exercise-fitness/average-walking-speed
Det der har du jo åpenbart rett i. Du har full backing fra Chris White, også:) - i en beeersmithpodcast.

Kalkulatorene er jo uskyldige; de gir oss bare noen tall - og de kan faktisk være nyttige. Det er hvordan vi velger å forholde oss til tallene som kan være problematisk.

Hvis jeg trenger ca en halvliter vann, og det er nokså uviktig om jeg får 0,4 eller 0,6 liter, så er det likevel ikke så dumt å bruke et litermål. Det er snakk om å være "innafor", og det kan jeg bruk litermålet til å forsikre meg om. Oppmåling av salter er kanskje et greit eksempel fra bryggepraksisen. Nøyaktighet ned til én ppm er bare tull - og dessuten i praksis helt umulig. Men jeg må ha et måleredskap, for hvis ikke aner jeg ikke om jeg er sånn noenlunde innafor. Så jeg bruker teskjeer, og bommer sikkert ofte med 20-30 ppm. Men det spiller ingen rolle. Og sånn er det med gjær, også.

Hvis jeg trenger ca en halvliter vann, og det er nokså uviktig om jeg får 0,4 eller 0,6 liter, så er det likevel ikke så dumt å bruke et litermål. Det er snakk om å være "innafor", og det kan jeg bruk litermålet til å forsikre meg om.
Jeg var på restaurant på lørdag og bestilte gratinert klippfisk og en halvliter. Servitøren sa, vi har 0,4 liter og 0,6 liter på øl, hvor jeg så svarte da blir det en 0,6 liter. Da servitøren kom med drikken, var det tappet øl til en centimeter under 0,6 liters merket på glasset. Jeg kommenterte det ikke, men gav heller ikke tips for å si det sånn.

På vei inn i ukjent farvann.

Skal brygge skal brygge en alkoholfri belgier neste gang.

Meskes på 86°C etter samme metode som @PetterL sine.
Planlagt OG 1.028 og FG 1.024.

Skal bruke en T-58 med utløpsdato i november 2023. Vil lage en liten starter for å få den i gang. Planen er å brygge en Wit (OG 1.048) på gjærkaka etterpå, noen som tør å si noe om forventet gjærmengde i kaka?

Forøvrig 93 kg for menn og 76 kg for kvinner.
Takk for korreksjonen! Jeg trodde faktisk det ver én enhetsvekt uansett (kan høre med min bror som er pilot). Men uansett - poenget står, i den forstand at man ikke summerer vekten av hver enkelt passager, men finder en gjennomsnittsvekt tilstrekkelig nøyaktig. Altså - et estimat bestemt ut fra visse standardparametre er gjerne nøyaktig nok, og sparer oss for veldig mye arbeid som ikke gir oss nevneverdig større nytteverdi. Alle flypassagerer kan veies - men det er for mye jobb for for liten fordel. Derimot kan man ikke få nøyaktig antall, individuelt volum eller individuell vekt på gjærceller. Og det vilde absolutt ikke gi noen fordel.

Jeg setter pris på å bli korrigert når jeg tar feil. Da lærer jeg noe, og så sprer jeg ikke usandheter eller unøyaktigheter videre.

Veldig godt eksempel, som på glimrende vis illustrerer det jeg har forsøkt å få frem. Kanskje mye klarere end jeg selv fikk til. Og irealiteten er det enda flere variabler end det du beskriver. Noen ganger må man ta et skritt tilbake og se at man kanskje streber efter en nøyaktighet som ikke har den mindste betydning for resultatet - men det kan allikevel avføde fruktbar læring å nerde seg gjennom processen. Som jeg sier til kjedsomelighet - det handler ikke om å finde de riktige svarene, men om å stille de riktige spørsmålene.

Tilbake
Topp