Min holdning til mange av kalkulatorene som hjemmebryggere bruker best kan illustreres med spørsmålet "hvor lang tid bruker jeg på å gå til sentrum".
Jeg bor et stykke utenfor sentrum i Oslo, men ikke lenger unna enn at jeg av og til bruker bena til sentrum. Erfaringsmessig tar det meg snaue to timer.
Men la oss regne ut hvor lang tid jeg bruker...
Anta at sentrum defineres ved rådhuset. Jeg bro 6159 meter fra rådhuset i luftlinje. Så må vi legge på litt ekstra avstand for gangavstand, og vi kan anslå at det øker avstanden med 30%. Jeg skal altså gå 8006,70 meter. Normal ganghastighet for min aldersgruppe er mellom 2,93 og 3,20 mph, så vi kan bruke 3,065 som snitt. Det tilsvarer 1,3701776. Jeg vil altså bruke 5873,55 sekunder (1 time, 37 minutter og 53,55 sekunder). I fjor, da jeg var litt yngre, ville jeg fra tilsvarende modell brukt 3 minutter 16,7 sekunder mindre.
Jeg tror alle ser at dette er helt meningsløs presisjon. Selv om avstanden fra meg til rådhuset er temmelig nøyaktig, så er alle andre tall antagelser med stor usikkerhet. Selv om jeg kan regne ut svaret med hvor mange siffer jeg ønsker, så blir ikke svaret noe mer nøyaktig. Regnestykket gir meg en ide om hva som er riktig, men gir meg ikke noe eksakt svar. Antall siffer i regnestykket sier ikke noe om hvor presist svaret egentlig er, og 1 time 37 minutter betyr i denne sammenhengen "litt under to timer".
Kilde for ganghastighet:
https://www.healthline.com/health/exercise-fitness/average-walking-speed