Gjorde en kjapp test nå, ser jo ikke helt bra ut.. 5 kg MO og en liten pakke gjær. Nesten billigere å hente det selv i så fall
Vis vedlegget 77347
Gjorde en kjapp test nå, ser jo ikke helt bra ut.. 5 kg MO og en liten pakke gjær. Nesten billigere å hente det selv i så fall
Vis vedlegget 77347
Åja. Frakta er lagt seg på handlekurven da. Kunne minne om prisen for en palle malt.Nei, pakke. Var ett ølsett.
De er veldig flinke, men har de slutta å pakke maltet i papir nå?Kjekt når man kan sende oppskriften til bryggebutikken, og få tilbake kverna og oppmålt mengde. Takk til Litebrygg/Aleksander
Vis vedlegget 77430
Hmm, gjelder dette BE-134 fra alle bryggebutikker? Jeg tenkte å bestille to pakker fra Brewshop, men det står jo ingenting om utløpsdato på tørrgjær.
Jeg ville kanskje hørt med dem førstHmm, gjelder dette BE-134 fra alle bryggebutikker? Jeg tenkte å bestille to pakker fra Brewshop, men det står jo ingenting om utløpsdato på tørrgjær.
Jeg har to pakker, trenger fire. Kanskje jeg like godt lager to startere. Får se.Jeg ville kanskje hørt med dem først
Ikke første gang jeg har fått gammel be-134 forresten så begynner å bli litt små irriterende
Var Brewshop da tror jeg
Jeg har to pakker, trenger fire. Kanskje jeg like godt lager to startere. Får se.
Det ble starter, fant heldigvis 250 gram dme. Regnet med det ble alt for lite til to startere, men Brewfather sier at 100 gram + 1 pakke gjær er nok og det stemmer nok det. År og dag siden sist jeg laget en starter.Eller bare bestille og spørre om refusjon når du får gammel gjær ;-)

Men hva er anbefalt når jeg nå skal brygge med denne gjæra? Jeg går ut fra at oksygen er gunstig? Hva med gjærnæring? Har sjekket @Finn Berger sine anbefalinger om gjærnæring, men finner ikke noe om akkurat dette.
I en starter skal også tørrgjæren ha kontinuerlig tilførsel av oksygen. Grunnen er todelt. For det første at det ikke er sterollagrene som er den begrensende faktoren for celleveksten, men sukkeret i vørteren. Når det tilføres oksygen, vil gjæren, på tross av Crabtree-effekten, delvis respirere, og på den måten utnytte energien i sukkeret mer effektivt. For det andre vil du få en gjær med dårlige sterollagere om du ikke tilfører oksygen. Sterollagrene vil teoretisk være tilstrekkelige til en 8-dobling av celletallet, men da sitter du med gjær som bare har en åttendels fulle sterollagre.Det ble starter, fant heldigvis 250 gram dme. Regnet med det ble alt for lite til to startere, men Brewfather sier at 100 gram + 1 pakke gjær er nok og det stemmer nok det. År og dag siden sist jeg laget en starter.
Tilsatte litt gjærnæring, satte den på røreren og startet opp. Men kom på at tørrgjær ikke har behov for oksygen så da har jeg bare latt den stå i ro og startet den innimellom.
Men hva er anbefalt når jeg nå skal brygge med denne gjæra? Jeg går ut fra at oksygen er gunstig? Hva med gjærnæring? Har sjekket @Finn Berger sine anbefalinger om gjærnæring, men finner ikke noe om akkurat dette.
Vis vedlegget 77586
Jepp, da har jeg gjort det meste feil da. Jeg har brukt White labs’ WLN1000, det er ikke enkelt å finne ut hva den inneholder, men neppe sink og neppe magnesium.I en starter skal også tørrgjæren ha kontinuerlig tilførsel av oksygen. Grunnen er todelt. For det første at det ikke er sterollagrene som er den begrensende faktoren for celleveksten, men sukkeret i vørteren. Når det tilføres oksygen, vil gjæren, på tross av Crabtree-effekten, delvis respirere, og på den måten utnytte energien i sukkeret mer effektivt. For det andre vil du få en gjær med dårlige sterollagere om du ikke tilfører oksygen. Sterollagrene vil teoretisk være tilstrekkelige til en 8-dobling av celletallet, men da sitter du med gjær som bare har en åttendels fulle sterollagre.
Har du brukt ei gjærnæring med sink (og andre mineraler, som magnesium) ) i starteren, skulle du ikke trenge å tilsette noe i brygget. (Det er et par vannløselige vitaminer vørteren er fattig på - biotin og thiamin, om jeg ikke husker feil i farten. Så om du har ei autolysatbasert - døde gjærceller - gjærnæring uten sink, som Fermaid O, skader det ikke å hive oppi et par gram på 25 liter. )
Magnesium er det vanskelig å få nok nok av, fordi kalsiumet delvis blokkerer opptaket av det, og det er grenser for hvor mye du kan bruke i brygget pga smakspåvirkninga. (Teoretisk skulle du hatt dobbelt så mye magnesium som kalsium, hvilket er umulig all den stund du skal ha minimum 50 ppm kalsium.) Starteren er derfor en gyllen anledning til å bygge opp magnesiumlagre i gjæren. Der spiller jo ikke smaken noen rolle. Så jeg hiver alltid oppi ei halv til ei teskje magnesiumsulfat i starteren. Og i brygget bruker jeg også magnesiumsulfat som en del av miksen. Men går du over 40 ppm magnesium i vørteren, risikerer du kanskje usmaker. Jeg har brukt opptil 50 uten at jeg har kjent noe, men skal ikke ha sagt at det er greit.