Tråden for dumme spørsmål.

Det går ihvertfall raskere å løse inn oksygen med malstrøm, men mener å ha lest at det ikke er nødvendig, at innblandingen blir tilstrekkelig med roligere røring. I luft kan uansett ikke metningen komme over 100%. Her kreves et eksperiment!
Hvor mye oksygen du kan få inn ved bruk av luft er en nokså elastisk størrelse. Blåser du inn luft med akvariepumpe i en halv time, kan du komme opp i 8 ppm, og det er maks med luft. (Du kan komme vesentlig høyere om du bruker reint oksygen, men det er ikke relevant.) Jeg ville tru - basert på eksperimenter med ulike måter å riste inn oksygen i vørter før pitching - at det er ganske stor forskjell på hva du får med bare en liten "navle" og med en hvirvel ned til magneten.

Hva som er tilstrekkelig, er så et annet spørsmål, men om jeg ikke husker feil, ga Kai Troesters eksperimenter i alle fall høyere vekst med kraftigere røring

Det er flere faktorer som påvirker hvor effektiv en rører er. Rosnes har allerede nevnt avstand mellom magnetene og røre-pinne-lengden. Magneter kan også miste kraft over tid (avmagnetisering). Pinner byttes ut og dem i røreren kan ofte skiftes.
Avstand mellom magnet i røreren og pinnen påvirker kraften. Er avstanden stor, har jeg neo magneter jeg bygger på med. Har 1mm, 1,4mm og 2mm. Det kan også fungere på svekkede magneter dersom det er plass. Dersom magnetene på røreren eller platen de står gå ikke er sentrerte, vil magnet lettere kunne bli kastet av.
Utforming av magneten har sikkert også noe å si, selv om jeg ikke har funnet noen sammenheng selv.
Jeg tror det viktigste er å finne en magnetlengde som samsvarer med magnet avstand på røreren

Vis vedlegget 79037
Jeg prøvde å friske opp en dau Bryggselvrører med neodym-magneter, og det ga liten effekt. Veldig merkelig, jeg var sikker på at det ville funke - men det gjorde det altså ikke:(.

Nå er både gjærmengde ved start en omtrentligheten, på samme måte som formering og vekst er det. Hvor mye gjær er brygg ‘trenger’ er også basert på antakelser.
Jeg tror derfor at den viktigste funksjonen til en rører + rørepinne er at de er til å stole på, dvs at magneten ikke kastes av.
Det er også en fordel om røreren ikke skaper en voldsom varme.

Kanskje @rosnes kan kaste lys over dette, men min påstand er at selv et "smilehull" i overflaten - som får hele innholdet i starteren til å sirkulere voldsomt - gir bra tilførsel av luft/oksygen. Det kan da ikke være nødvendig med en malstrøm helt til bunns i kolben?
Nå er jeg altså ikke fysiker - men jeg kan i hvert fald si såpass som at det er hovedsaklig to forhold som påvirker hvor mye oksygen som tas opp fra luften, og hvor effektivt. Det ene er overflate-til-luft-ratioen (altså hvor stor flate av vædskespeilet som eksponeres for luften over det), og rotasjonshastigheten på magneten. Det er altså slik at jo fuldere du fylder kolben, jo mindre effektiv blir oksygeneringen.
Når det gjelder rotasjonshastighet, er det riktig at tilblandingen øker med hastigheten, men dette er ikke en lineær kurve som begynder på havbunden og ender hos Vårherre. På en gitt hastighet vil ikke løsningen kunde mettes ytterligere selv om hastigheten øker. Å lave en vortex som går helt ned i bunden er neppe hensiktsmessig. Man får nok oksygen rørt ind ved 500-750 RPM. Vesentlig høyere end det risikerer man teoretisk sett at rørepinden slår i stykker noen gjærceller (såkaldt "shear stress"). Jeg har tidligere vært veldig skeptisk til dette, men det ser ut til å være dokumentert, selv om den totale effekten av dette nok er temmelig marginal.

Har man ingen gradering av RPM på røreren, er man sandsynligvis der man skal være om rotasjonen er kraftig nok til å lave en liten forsenkningen i overflaten. Husk at hele vædskevolumet er i bevegelse selv om man bare ser den lille virvelen i midten. Poenget er ikke å sende gjærcellene på berg-og-dalbane, men at de skal cirkulere i vædsken slik at de eksponeres for oksygenet i stedet for bare å ligge på bunden, slik at kun det øverste laget av celler får tilgang til oksygenet. I tillegg vil de da også eksponeres mer effektivt for karbohydrater og næringsstoffer, som blir jevnere fordelt og distribuert gjennom hele volumet. TIl sidst er temperatur avgjørende - men det er ikke vekstrate som gir den bedste gjæren, og dyrkningstemperatur påvirker absolutt både hvordan gjæren presterer, og hvordan den f. eks. takler frysing. Med økende temperaturer øker risikoen for funksjonelle mutasjoner - men det er neppe noe man behøver å tenke på før man kommer godt opp i >34-35 grader.

Jeg har forsøkt å lave en simulator som tester slike parametre, men det er et vanskelig arbeide, og det er et komplekst samspill av ulike parametre. Man må dessuden dyrke veldig mange gjærkulturer for å få evaluert hvor nøyaktig den er, og foreløbig har jeg bare fått kjørt to. I nåværende konfigurasjon, fungerer den ikke tilfredsstillende, men blir den bra, skal jeg gjerne dele den med folk her.

Da må de byttes :cool:
Det er et godt poeng at magneter kan svekkes over tid - men man skal vel også huske på at det ikke bare er magnetene på rotoren i røreren som kan svekkes. Varme kan svekke magneter. Og de fleste koker vel rørepinden sammen med næringsmediet? Det skal nok egentlig veldig mye større varme til end hva man normalt oppnår under koking (men magneten ligger på bunden av kolben, og kan følgelig bli utsatt for høyere temperaturer end koketemperaturen), men det er mulig at slik gjentatt varmeeksponering kan svekke dem. Jeg vilde i hvert fald forsøkt å teste med en helt ny rørepinde før jeg begyndte å fikle med magnetene inde i selve røreren.

Varme kan svekke magneter. Og de fleste koker vel rørepinden sammen med næringsmediet? Det skal nok egentlig veldig mye større varme til end hva man normalt oppnår under koking (men magneten ligger på bunden av kolben, og kan følgelig bli utsatt for høyere temperaturer end koketemperaturen), men det er mulig at slik gjentatt varmeeksponering kan svekke dem. Jeg vilde i hvert fald forsøkt å teste med en helt ny rørepinde før jeg begyndte å fikle med magnetene inde i selve røreren.

Hvis det er en neodym magnet. Tåler den ikke nødvendigvis mer enn 80⁰.

Tilbake
Topp