Problemer med rar smak på ølet

Eventuelle andre sjansar for infeksjon: 

er ALT som kjem i kontakt med vørter etter at den er kjølt sterilisert?  f.eks. krane på kjelen (også den utvendige delen som ikkje er "Kokt" samans med vørteren? tappeslange? eventuell hevert? 

Eg plar å tappa nokre liter vørter når den kokar og ha det forsiktig tilbake i gryta (ikkje plaske noko særleg med varm vørter) - så innbillar eg meg at  krane og slangestuss  blir sterilisert - i tillegg til at eg har brukt starsan FØRST. 
 
nei gjærkarene eg bruker er ikkje missfarget eller har riper..men det er type europris kar med lokk..har ikkje hatt problemer med at det lekker ut luft som noen har med de karene men skal prøve og legge ein tape rund lokket neste gang..det er ikkje kran på gjærings karene..har ein kran på det karet som eg bruker når eg flasker..og den blir demontert og vasket grundig hver gang eg bruker det..men det er vel vanskelig i utgangspunktet og få infeksjon i eit øl som er ferdig gjæret??
 
ja eg pleier og ha ei flaske med starsan som eg spruter med..da blir krane og utstyr sprayet med dette..og visst eg bruker slange så blir denne spryet innvendig og utvendig med starsan og eg tar ikkje undødig på den.og ikkje på den enden som skal ned i brygget..og på den andre enden sprayer eg med starsan etterpå når eg har tatt på den..når eg heller fra eit kar til eit annet for flasking så bruker eg ei flaske med hull i korken og klemmer flaska før slangen går inn i hullet..tyngdekraften gjør resten av jobben :) ..Pleier og sette gjærdunken på ein stol og åpne krane på fullt fra kjelen når den skal i gjæringskaret og ha gjæren i..der bruker eg ikkje slange..men i utgangspunktet så er jo innvendi av kranen 100C under koking og da er det lite sannsynlighet for infeksjon..Eg tar også og heller litt ut av karanen og heller oppi igjenn under koking..men har også latt være og gjøre det..men resultatet er det samme...
 
Det virker som du gjør det meste riktig, og du skal ha cred for å være standhaftig nok til å fortsette etter 8 brygg med lav kvalitet. Om gjæringskaret ikke er tett betyr ingenting. Desinfiseringen du beskriver høres mer enn god nok ut. Gjæringstemp sier du ikke så mye om, ofte 5 grader mer i gjæringsspannet enn temp i rommet. Men dette skulle ikke gitt bismak av den karakter du beskriver. Så, det beste rådet er nok som gustav sier å få en erfaren brygger til å smake, samt ev være med noen andre bryggere på et brygg/få noen å være med deg å brygge. Av og til er et ekstra sett med øyner det som skal til for å peke ut noe som kan være åpenbart. Viss du oppgir din geografiske plasseringer kan det jo være noen her på forumet som bor i nærheten. Eventullt kan enkelte all-grain hjemmevideoer på youtube være gode for å luke ut feil på det bryggetekniske. Lykke til videre.
 
Ser du skriver: "Så koker eg vørteren i 1 time med humle.."

Tilsetter du all humlen ved begynnelsen av kokingen? Er ikke noen ekspert, men mener du da får et ganske bittert øl. Sjekk "humle-skjemaet" for det aktuelle øllet du brygger, eventuelt legg ut oppskriften på et par av ølla du har brygget i tråden.
 
Hehe. Ble nok litt forvirret da du skrev "fersk gjær". Antok du brukte flytende og ikke tørrgjær.
 
Vil ikke helt slippe kokongen av kjøleren. Er denne i rustfritt betyr det neppe noe, men jeg innbiller meg at kobber kan gi fra seg smak.

Når det gjelder kraner på plastdunker må disse demonteres for at en skal få dem helt rene.

Hevert er også et herj å rengjøre.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kobberkjøler er rimelig standard. Han sier også at han bruker den riktig, dvs setter den i vørteren 15min før kokeslutt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
 
hei..
ja eg bruke kobberkjøler..har nettopp hat ein test og kokt opp vann 28 liter og hatt kjøleren nedi..temperaturen gikk ned fra 100C  til 75C på 3 min??tviler på at problemet ligger her!!
men kan det vær pH og for lite gjær.Har ikkje testet pH..Og va er ev den beste pH og brygge i??ev er det for høy temperatur..men er det 20 grader i rommet burde vel det være bra..eller burde eg gå ned til 17-18 da det er litt varmere i dunken. og dani b eg pleier og følge oppskrifta når det gjelder humle med de forskjellige stegene typer og tid..

vil takke alle for supre svar og gode løsninger tips og triks..Skal bite tenna sammen og prøve igjenn..dette vil eg få til og skal få til!!!
 
StoreMy skrev:
Vil ikke helt slippe kokongen av kjøleren. Er denne i rustfritt betyr det neppe noe, men jeg innbiller meg at kobber kan gi fra seg smak.

Kanskje, men helt minimalt. Tenk på de klassiske coolshipene og alle andre deler som tradisjonelt er laget av kobber i et bryggeri.
 
ja kanskje det har litt og si..men hvorfor selges det kobber kjølere i brygge foretningene..og fra gammelt av var det kobber som var tingen når de brygget!!??
 
Kobber har enormt mye bedre evne til å lede varme enn stål. I tillegg er det relativt mykt så man kan lett bøye det til en spiral.
 
Det er vel noen fordeler med kobber som (datidens) jern og stål ikke hadde. Det ruster ikke, det er naturlig antibakteriellt, og det det tåler syre ganske bra uten å bli tæret ned. Moderne rustfritt stål er vel så bra som kobber riktignok.
 
Mykt metall betyr ofte at metallet også har lettere for å kortodere og gi fra seg smak og farge. Jeg tror heller ikke at kvaliteten på metallet i en billigkjøler er det samme som i et proffesjonelt bryggeri. Vi som har noen år på baken husker også usmaken på vann fra varmtvannsberedere før disse ble laget i rustfritt.
Jeg ville i alle fall prøvd en bøtte Star-San i stedet for koking om jeg hadde et tilbakevendende smaksproblem som jeg ikke fant kilden til.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Helge T skrev:
Kobber har enormt mye bedre evne til å lede varme enn stål. I tillegg er det relativt mykt så man kan lett bøye det til en spiral.

På den andre sida så er ofte rustfrie kjølarspiralar svært tynnvegga så skilnaden i kjøleeffekt er ikke særleg stor.  Men rustfritt er langt frå så enkelt å bøya som kopar.
 
Hva med vannet? Hadde noe av det samme problemet som du beskriver. Jeg har borehull og vannet inneholder mye kalk og mangan eller jern. Dusjen får rødt belegg og vaskebenken får kalkflekker. Kan være du har et vann som forsterker bitterheten.

Mine løsninger så langt. Jeg har senket IBU veldig i forhold til mange oppskrifter. Har aldri over 75 grader under meskeprosessen for å unngå tanniner.  Måler Ph og justerer under mesken også. Unngår store sene humletilsetninger.

På de siste bryggene har jeg prøvd et brønnvann, men der er ikke ølet ferdig lagret enda.

Mvh

35 VRM
 
StoreMy skrev:
Jeg tror heller ikke at kvaliteten på metallet i en billigkjøler er det samme som i et proffesjonelt bryggeri.

Jeg er rimelig sikker på at det ikke er dårlig metallkvalitet i vannrørene som vanligvis brukes til kjølere, og at kjøleren skal være kilden til usmakene er veldig lite sannsynlig.
 
Koking av kjøleren er viden brukt og man hadde hatt større problemer med bitter øl dersom det hadde vært problematisk.
 
Tilbake
Topp