Malt i vørteren under avrenning/sparging?

Hvis man sparger når maltrøret står til avrenning oppå speidelen, vil det ikke da komme mye malt i vørteren fra hullet som er i senter av silbunn? Denne er vel da over stangen i senter av speidelen.
 
Jeg pleier å ta en god runde med ei sil i vørteren etter skylling for å fjerne maltpartikler.
 
Jeg hadde tenkt å sage opp et par 2"x6" plank for å legge oppå speidelen, og sette maltrøret oppå der igjen, ved skylling. Dette for å kunne kjøre en lengre skylling, men også for å få løftet maltrøret ut av vørteren.. Men dette er kanskje da ikke en så god idee? Hadde tenkt å kjøre speidelen mot kok rett etter heising av maltrør, slik at den varmet opp vannet mens jeg skylte.. Korter fort ned bryggingen med 20-30 minutter...

Noen tanker eller erfaringer rundt en slik ide?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er vel ei fare for at vørteren sildrar langs planken og endar utanfor speidelen om du gjer det slik.   

Spørs om det ikkje er betre med ein kraftig krok i taket og så la maltrøret henga over speidelen. 
 
katla skrev:
Det er vel ei fare for at vørteren sildrar langs planken og endar utanfor speidelen om du gjer det slik.   

Spørs om det ikkje er betre med ein kraftig krok i taket og så la maltrøret henga over speidelen. 

Jeg har tenkt litt på dette.. Men med 4" plank, så kan røret henge på "ørene" og da vil bunn av røret fortsatt være oppi Speidelen. Må testes neste runde :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har gått til innkjøp av en stor labb-dunk, der passer ørene på Speidelen "rett på". Da kan speidelen stå der og renne av seg, og en kan skylle med siste rest, uten at vannet stiger over maltrøret. Alternativet er å tappe av f.eks 10 liter vørter før en begynner å skylle ;)
 
Vi har satt to 2"4" oppå kjelen df siste to gangene vi har brygget. Alt havner på rett sted og vi har ikke merket noe til maltpartikler. Sparer oss også mye tid ettersom vi starter kok umiddelbart etter heving (det tar drøyt med tid fra 75-78 grader til kok)
 
Tilbake
Topp