Hvordan få en fornuftig måling av OG?

Jeg har tidligere bare tappet ut vørter en gang, og notert opp OG. Nå sist tok jeg ut en måling når jeg startet å tappe vørteren fra gryta til gjæringskaret, en halvveis i tappingen og en før gryta gikk tom. Målingene varierte fra 1,058 til 1.070. Hvilken OG skal man konkludere med at brygget hadde?
 
Han hadde vel samme temperatur på alle ettersom det ble tatt i samme tappeprosess...

Men hva med snittet av målingene? ;)
 
Jeg har tidligere bare tappet ut vørter en gang, og notert opp OG. Nå sist tok jeg ut en måling når jeg startet å tappe vørteren fra gryta til gjæringskaret, en halvveis i tappingen og en før gryta gikk tom. Målingene varierte fra 1,058 til 1.070. Hvilken OG skal man konkludere med at brygget hadde?

Slik du har målt blir det vanskelig å si hvor tung vørteren er, men om du regner med at den er omtrent 1.065 så er det sikkert ikke så langt unna sannheten. Selv tar jeg målingen like før avslutting av rullende kok, og får da en helt riktig verdi.
 
Tipper man må ta med i betraktning at sukker er solider som vil synke når det ikke lenger er bevegelse i vørteren pga koking eller whirlpooling. Det er vel derfor du får målinger med forskjellig verdi.

Selv måler jeg med refratometer og tar en prøve med pipette fra gjæringskaret før jeg oksygenerer og pitcher.
 
Jeg måler OG med pipette og refraktometer ETTER at jeg har oksygenert med malingsblander. Er vel ikke noe tidspunkt vørteren er bedre blandet enn dette.
 
Takk for svar, må vel begynne å ta prøven når det koker skikkelig, det er vel det enkleste for meg. Men når man skal måle FG da? Får man ikke samme problemet når man tapper ut i bunnen av en gjæringsdunk som har stått stille i 3 uker?
 
Jeg tror ikke at problemet er at sukkeret synker ned etter koking. Har det først blitt blandet skikkelig så vil det fortsette å være blandet så lenge ikke sukkeret krystaliserer. Forklaringen på sprikene i målingene må ligge på noe annet.
 
Den eneste feilen med hydrometeret som kan medføre forkjellig avlesning på lik vørter må være at skalaen forskyver seg. Dersom hydrometeret fortsatt viser korrekt på vann så har ikke det skjedd. Da må det være brukerfeil. Små avvik kan komme av luftbobler på hydrometeret, men jeg kan ikke se for meg at det kan medføre så store forskjeller som du beskriver. Er du sikker på at hydrometeret fløt fritt på alle målingene (ikke borti bunn eller sider)?
 
Har opplevd at hydrometeret "fester" seg om det er mye humle i prøven. Får det til å stå i den høyden en vil lizzom.
 
Jeg har hatt et europrishydrometer hvor skalaen inni var feil, ikke bare viste det feil i vann men viste større avvik i en kjent vørter.
 
Tilbake
Topp