Lav OG, hva kan man gjøre?

Jeg gjorde et forsøk på mitt første solobrygg i går etter å ha vært med andre et par ganger. Jeg tok utgangspunkt i en Nøgne Ø klone. Jeg brukte rett over 6kg malt til sammen og kjørte mølle på standard anbefaling fra produsent (denne: http://www.bryggselv.no/products/maltmlle-komplett ). Mesketid rett over 60 min på 67-65 grader. Begynte med 30l vann og fikk 22l på gjæringskaret. Men, OG ble bare 1044, mot forventa 1058. Jeg har foreløpig kun hydrometer så jeg målte kun ved å ta en prøve fra toppen av kjelen under kjøling (var da 40 grader) og målte da det hadde sunket fra 20 grader. Lurer på mye her. Kan jeg ha tatt en feil måling eller er blandingen såpass homogen at OG med stor sikkerhet er riktig og lav? Kan jeg ha kjørt mølle feil? Maltmengden mener jeg skal være ganske riktig. Hva kan eller bør jeg gjøre nå som det er satt til gjæring for å sikre meg lav nok FG?
 
For å ta det siste først: Du får neppe problemer med for høy FG, når OG var såpass mye lavere enn antatt. La ølet gjære ut, det blir sikkert godt!

Ellers bør du sørge for å måle SG og volum så ofte du kan gjennom bryggeprosessen, som minimum før og etter koking. Da blir det enklere å finne ut av eventuelle spørsmål som måtte dukke opp. Det er godt mulig målingen din er feil, som du mistenker, men det er vanskelig å si når du ikke har andre målinger å sammenligne med.

Det er enklere å komme med tips hvis du opplyser i detalj hvordan du mesket og hvordan maltsammensetningen så ut.
 
Hei Larsemann
Det lave utbyttet kan skyldes at du vaskingen/skyllingen av malten etter mesking var lite effektiv. Kanskje temperaturen ble for lav, hastigheten for høy, eller at det oppsto kanaler -og "bakevjer" i mesken.
Med OG 1044 får du et mer alkoholsvakt øl enn etter oppskriften, men du får trøste deg med at det likevel blir mer fyldig enn alminnelig "kjøpeøl".
Hvis du klarer å få tak i en boks maltekstrakt i løpet av dagen kan du likevel rekke å få et sterkere øl.
Harald
 
Nervene blir jo litt i spenn når man prøver seg alene for første gang. Men, sålenge smaken blir ok så skal jeg være fornøyd med starten.

Som sagt så mesket jeg rett over 6kg malt (82% pale malt, 9% hvete og 9% caramel, mener jeg etter hukommelsen) i 30l vann i rett over en time. Startet på 67-68 grader og avsluttet på litt over 65 (oppskriften sa 60 min på 66 grader). Hengte opp "meskerøret" (kjøpte krabbekoker med innerkjele som jeg har dekket med nett til å ha malt i) slik at det hang fritt over kjelen og fikk dryppet godt av seg. Skylte med ca 3,5-4l vann fra vannkoker (2,5 runder med oppkok i vannkoker på 1,8l) som fikk stå litt før jeg skylte, så kanskje 85-90 grader. Sørget for å skylle jevnt over hele meskerøret og presset ut væske med sleiv mellom hver oppkok i vannkokeren. Lot det dryppe godt av og presset også ut væske av meskerøret slik at det var relativt lite fuktighet igjen av det jeg tok ut.

Håper på feilmåling (men aner ikke hvor sannsynlig det er), frykter for grov innstilling på mølle (selv om det også skal være riktig innstilling). Står nå på ca 19 grader. Helte en pose Safale S-04 i gjærkaret og ristet godt så jeg håper det putrer i vannlåsen etter jobb i dag... Håper det blir drikkende øl til slutt og at det blir et steg i en veldig spennende læreprosess :)
 
Måler du etter kok er nog vørteren homogen, ja. Tipper dårlig skylling er hovedforklaringen. Tips til neste gang: Prøv å røre i mesken underveis, skyll grundigere og har litt spraymalt i bakhånd for å justere om du havner litt for lavt.

Du har startet med svært mye vann, vanlig er å bruke rundt 3 liter pr. kilo og så skylle til ønsket volum. Det ville gitt deg 18 liter meskevann - ca 5 liter som sitter igjen i malten. For å få la oss si 30 liter til kok ville du ha måttet skylle med ca 17 liter. Av disse 30 liter ville ca 3 dampet bort under kokingen og så mister du kanskje tre-fire liter i bunnfall, grums, krymping av vørter osv og ender da opp med 23-24 liter i gjæringsbøtta.

Jeg pleier dog å gå for å treffe OG fra oppskriften, ikke å treffe et bestemt antall liter øl. Humlemengdene må da justeres i forhold til hvor mange litere du faktisk har.
 
Takk for gode tips og innspill. Jeg har fulgt metode til de jeg har vært med tidligere, men ser av deres råd at jeg absolutt bør begynne med mindre vann og heller øke mengden skyllevann slik at man får bedre skylling og mer kontroll på riktig volum til slutt. Jeg har kun vært med å brukt beskjedne mengder til skylling tidligere så ble mildt sagt overrasket når bobkaare sier jeg burde bruke nesten like mye til skylling som til mesking. Vil også holde fokus på OG når jeg får refraktometeret jeg har bestilt som nok er på plass til neste batch :)
 
Tilbake
Topp